اجتماعیاشتغالاقتصادیبازرگانیصنعتصنعت و تجارت

آخرین پیش بینی قیمت در بازار لوازم خانگی / قاچاق، نفس کشیدن تولیدکنندگان را سخت کرده است

با وجود بهبود روند تولید لوازم خانگی در کشور، اما همچنان سم مهلک اقتصاد یعنی قاچاق، تولیدات کشور را تهدید می‌کند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنه‌ای بسیار وسیع و متنوع است که می‌توان گفت همواره بر موجی از ثبات قیمت سوار است. پس از اعمال تحریم ها صنعت لوازم خانگی دچار مشکلاتی شد؛ نه تنها لوازم خانگی بلکه قطعات مورد نیاز این صنعت در کشور وارد نمی شد.تولیدکنندگان داخلی پس از گذر زمان، کمر همت بستند و با وجود تحریم ها توانستند این صنعت را سر پا نگه دارند.
در این صنعت اگر الزامات تولید رعایت شود، مشکلی برای مقابله با تحریم و جایگزینی کالاهای خارجی وجود ندارد، اما کاهش تولید می‌تواند روی بازار و قیمت‌ها تأثیر بگذارد. به گفته کارشناسان، صنعت لوازم خانگی توان تولید نیاز داخل را دارد و در صورت تقاضای بیشتر نیز می‌توان با سه نوبته کردن کارخانه‌ ها، عرضه را افزایش داد.

شاید می توان گفت در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی تولید کنندگان، قاچاق است. محصولی که قاچاق وارد کشور می‌شود، به دلیل اینکه عوارض و گمرکی پرداخت نمی‌کند، با قیمت پایین عرضه و قدرت رقابت پذیری را از دست می‌دهد در این بین مصرف کننده داخلی که مشکلات اقتصادی دارد به سمت خرید این لوازم می‌رود و قید خدمات پس از فروش را می‌زند.
بومی سازی ۶۰ درصد لوازم خانگی برقی
هاشمی مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: صنعت لوازم خانگی در ایران سطح تکنولوژی متوسطی دارد اما همین وضعیت، اشتغال زایی خوبی را ایجاد کرده است به طوری که میزان اشتغال زایی در این صنعت را می توان حدود یک میلیون نفر برآورد کرد.

او ادامه داد: اکثر محصولات تکنولوژی ساخت، به خصوص در صنایع لوازم خانگی گازسوز، بومی سازی شده است. در بخش لوازم خانگی برقی هم بخش ۵۰ تا ۶۰ درصد آن داخلی سازی شده است.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی با اشاره به آمار تولید لوازم خانگی، گفت: در سال ۹۷ حدود ۹۶۰ هزار دستگاه یخچال فریزر تولید شد که در نظر داریم امسال به یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه برسد، طبق آن برنامه تاکنون ۶۷۰ هزار دستگاه تولید شده است که نشان می‌دهد رشد تولید بالای ۱۵ درصد در این صنعت داشته‌ایم.

او افزود: تولید ماشین لباسشویی در سال ۹۷ نیز ۶۵۰ دستگاه بود که طبق برنامه ریزی برای امسال، ۸۰۰ هزار دستگاه بود که اکنون ۵ درصد از آن میزان عقب هستیم. در بخش کولر آبی طبق برنامه پیش می‌رویم. در تولید رادیاتور‌های پنلی ۱۰ درصد جلوتر از برنامه پیش می‌رویم.

هاشمی ادامه داد: در تولید تلویزیون خانگی کاهش ۱۵ درصد داشته‌ایم که دفتر صنایع برق و الکترونیک متولی آن است. بحث تأمین مواد اولیه و اجزای قطعات واحد‌های تولیدی با توجه به محدودیت‌های بین المللی می‌تواند یکی از دلایل این کاهش به خصوص برای شرکت‌هایی که تحت لیسانس کار می‌کردند، باشد.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره علت کاهش تولید تلویزیون در کشور، گفت: تحریم‌ها در کاهش تولید تلویزیون نقش به سزایی داشتند. ۴۵ درصد ارزش یک تلویزیون به پنل آن است که اکنون پنل وارداتی بوده و در کشور ساخته نمی شود.

صعود تولید لوازم خانگی در کشور به جز تلویزیون/ قاچاق عاملی که نفس کشیدن تولیدکنندگان را گرفته است

هاشمی با بیان اینکه تولید کنندگان تحت لیسانس قبل از تحریم‌ها بازار تلویزیون ایران را به دست داشتند، گفت: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده و عدم امکان تأمین قطعات از طریق تولید کنندگان تحت لیسانس کاهش تولید را داشته‌ایم و اکنون در تلاش هستیم این میزان را جایگزین کنیم.

مدیر کل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در نظر داشتیم در سال ۹۸ یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کنیم، اما با توجه به عدم امکان تأمین قطعات این امکان به سختی فراهم شد و از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ هزار دستگاه تولید شده است که نشان می‌دهد از برنامه تولید مقداری عقب هستیم.

او اظهار کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده در نظر داریم تا پایان سال میزان تولید تلویزیون را افزایش دهیم.

قاچاق ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون در سال
محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری ، درباره روند تولیدی لوازم خانگی و میزان قاچاق در کشور، گفت: با توجه به اینکه تولید لوازم خانگی در کشور افزایش داشته است، اما شاهد کاهش ۹ درصدی ساخت تلویزیون در کشور بودیم. این رقم قابل توجه نیست و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

دبیر انجمن وارد کنندگان لوازم صوت و تصویر تشریح کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداقل تا ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش تولید تلویزیون خواهیم داشت. با توجه به اینکه اکنون ۹ درصد کاهش تولید تلویزیون داشته‌ایم اما شرکت های ایرانی حدود ۶۲ درصد بازار ایران را به دست خواهند گرفت و این کمبود را جبران خواهند کرد.

او افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز تولید کننده و ارز قاچاقچی یکسان است و حتی گاهی ارز نیمایی تولید کننده ارزان‌تر از ارز قاچاقچی است پیش‌بینی می‌شود با توجه به نیاز بازار در سال ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون قاچاق شود بدین معنا که روزانه ۲ هزار دستگاه قاچاق می‌شود.

شهیدی بیان کرد: تا سال ۹۶ واردات تلویزیون و لوازم خانگی آزاد بود که تا آن سال ۷ هزار تلویزیون وارد کشور می‌شد در حالی که در آن سال حدود ۲ میلیون تولید تلویزیون داشته‌ایم. اکنون به حدی شرایط قاچاق سهل شده است که میزان آن نسبت به گذشته روندی صعودی را به خود دیده است.

دبیر انجمن وارد کنندگان لوازم صوت و تصویر افزود: ظرفیت تولید تلویزیون در کشور ۴ میلیون دستگاه است که حتی در سال ۹۱ و ۹۲، دو میلیون دستگاه تولید می‌شد که امسال پیش‌بینی می‌شود ۱ میلیون دستگاه تولید کنیم و دلیل آن این است که قاچاق جای نفس کشیدن تولید کننده را گرفته است.

عدم اطمینان مردم به برندهای داخلی
حبیب‌الله انصاری رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به قاچاق لوازم خانگی، گفت: متاسفانه در کشور میزان قاچاق لوازم خانگی بسیار زیاد است که این روند اقتصاد کشور را دچار مشکلاتی عظیم می کند.

او ادامه داد: باید تلاش کرد به تولید کنندگان داخلی روحیه دهیم و از ورود قاچاق به کشور جلوگیری کنیم که این کار نیاز به اطلاعات بالایی دارد و باید تمام ارگان ها از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان تعزیرات و همچنین سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان دست به یکی شوند تا میزان قاچاق کاهش یابد.

صعود تولید لوازم خانگی در کشور به جز تلویزیون/ قاچاق عاملی که نفس کشیدن تولیدکنندگان را گرفته است

رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بیان کرد: مشکلی که هم اکنون وجود دارد عدم اطمینان مردم به برندهای داخلی است که باید تلاش کنیم فرهنگ استفاده از این لوازم در بین مردم جا بی افتد و زمینه فرهنگ استفاده از کالای باکیفیت را جوری فراهم سازیم که علاوه بر تامین کیفیت و کمیت بازار داخلی، راهی برای صادرات اقلام فراهم شود.

انصاری با تاکید بر اینکه باید از ورود قاچاق به کشور جلوگیری کنیم، گفت: در قدم اول باید از ورود لوازم قاچاق به کشور جلوگیری کرد و پس از آن کالاهای قاچاق را شناسایی و آنها را معدوم کنیم و در نهایت شرایط را برای تولید کنندگان داخلی سهل کنیم.

کاهش قیمت لوازم خانگی با عرضه بیشتر
علیرضا موسوی مجد رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی به بازار عرضه باز می گردند، گفت: پس از اعمال تحریم ها شرکت های لوازم خانگی با برند خارجی، از بازار ایران خارج شدند.

او بیان کرد: پس از آن تولیدکنندگان ایرانی تصمیم به جایگزینی محصولاتی جدید با استفاده از خطوط تولید، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود کردند. با توجه به اینکه عرضه و تولید این محصولات با قدرت بیشتری نسبت به قبل خواهد بود از این رو قیمت این محصولات نیز روندی کاهشی خواهد داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان صوت و تصویر کشور، افزود: قبل از تحریم ها، تولیدکنندگان کار خود را انجام می دادند که پس از آن اختلالی در کار رخ داد. خوشبختانه اکنون تمام تولیدکنندگان خود را با شرایط جدید آماده کرده اند تا نیاز بازار را در حوزه لوازم خانگی تامین کنند.

موسوی مجد تشریح کرد: تمام شرکت های داخلی کالای مورد نیاز را به بازار عرضه می کنند. هر چقدر عرضه افزایش یابد قطعا قیمت لوازم خانگی کاهش خواهد داشت و رقابت بین آنها با افزایش کیفیت به وجود خواهد آمد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا