اجتماعیدسته‌بندی نشدهگزارش ویژهمیراث فرهنگی

آغاز جنبش جهانی یونسکو برای حمایت از فرهنگ‌وهنر در دوران بحران کرونا

یونسکو در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که ما جهانیان اکنون بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ نیاز داریم، چراکه فرهنگ و هنر باعث می‌شود در این شرایط بحرانی ناشی از کووید-19 مقاومت کرده و امید به پیروزی داشته باشیم.
گروه فرهنگ و هنر؛به گزارش اقتصاد روز و به نقل از اسکان نيوز بنابر این اطلاعیه، یونسکو اعلام کرده که از 15 آوریل 2020 میلادی (27 فروردین 1399) مصادف با روز جهانی هنر، جنبش جهانی خود را جهت حمایت از این حوزه ارزشمند و فعالان بخش‌های مختلف آن در این دوران بحران ویروس کرونا، آغاز خواهد کرد.
در ادامه اطلاعیه یونسکو آمده است که این جنبش به ما یادآوری می‌کند که ما تنها نیستیم. ما برای حمایت از هنرمندان و اطمینان از دسترسی به فرهنگ برای همه، به یک تلاش هماهنگ و جهانی نیاز داریم تا بتوانیم به مقابله هرچه گسترده‌تر و صحیح‌تر با شیوع کروناویروس در سراسر جهان برویم.
در اطلاعیه یونسکو اشاره شده که بحران سلامت به‌وجود آمده توسط كروناویروس، اقتصاد جهانی را در ركود جد قرار داده، به‌طوریکه هزینه آن برای جهانِ اقتصاد در سال 2020 میلادی یك تریلیون دلار است. در حالی که میلیاردها نفر در سراسر جهان به عنوان منبع آسایش و ارتباط به فرهنگ متوسل می‌شوند، تاثیر کووید-19 از بخش فرهنگ جدایی‌ناپذیر است.
بیش از 80 درصد از دارایی‌های میراث جهانی یونسکو بسته شده‌اند و این امر وضعیت معیشت جوامع محلی و متخصصان فرهنگی را تهدید می‌کند. موسسات فرهنگی و رفاهی از جمله موزه‌ها، تئاترها و سینماها روزانه میلیون‌ها درآمد خود را از دست داده‌اند و بسیاری از افراد مجبور به اخراج کارکنان خود هستند.
هنرمندان در سراسر جهان، که بیشتر آن‌ها پیش از همه‌گیری کرونا، به‌صورت غیررسمی یا تحت قراردادهای موقت، مشغول به کار نیمه‌وقت بودند، در تلاش هستند تا اهداف خود را دنبال کرده و از پای درنیایند. تمام این مسادل دست‌به‌دست هم داده تا بگوییم که امروز، ما یک اورژانس فرهنگی را تجربه می‌کنیم که هر روز بیماران بدحالی به آن مراجعه می‌کنند و آن‌ها باید در مدت زمان کوتاهی و به‌سرعت بهبود پیدا کنند، چراکه دیگر جانی برای بقا نخواهند داشت.
پس بهتر است در این شرایط بحرانی تمام متخصصان، هنرمندان و سایر مسئولان و فعالان این حوزه به این جنبش پیوسته و همواره به ارائه نقطه‌نظرات و ایده‌های تخصصی خود به‌منظور مقابله گسترده با اثرات بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا، بپردازند.
در این جنبش که از 15 آوریل سال 2020 میلادی فعالیت خود را آغاز می‌کند، وضعیت فعلی صنایع خلاقانه، میراث فرهنگی، موزه‌های آثار هنری و سایر بخش‌های مربوطه را در رسانه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار داده و از هنرمندان این عرصه در حین و پس از بحران موجود حمایت می‌کند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا