اجتماعیدسته‌بندی نشدهشهریمیراث فرهنگی

آقای وزیر ارشاد شما با هنرمندان پیشکسوت وفای به عهد نکردید

داریوش ارجمند

سرویس فرهنگ و هنر؛ به گزارش اختصاصی پایگاه خبری-تحلیلی اقتصاد روز؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی هنرمندان پیشکسوت را سرمایه‌های اجتماعی جامعه خواند. در پاسخ استاد داریوش ارجمند پیشکسوت سینما، تاتر و تلویزیون به یادداشت های روز ۱۵ اردیبهشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وی ، یادداشتی اعتراضی در اختیار سرویس فرهنگ و هنر قرار دادند.
نامه اعتراضی استاد داریوش ارجمند در خصوص تکریم و وعده ی چاپ کتاب ۱۲ جلدی پیشکسوتان برای متولدین هر ماه ، بدون آنکه کوچکترین اشاره ای به اعتراضات اخیر پیشکسوتان به تغییر ناگهانی آقای سید عباس عظیمی مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت بکنند. اقتصاد روز نظر به اهمیت موضوع اقدام به درج کامل یاداشت اعتراضی فوق مینماید.

————
به نام خدا
در میخانه ببستند خدایا مپسند
که در خانه تزویر و ریا بگشایند

جناب آقای دکتر صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
یادداشت اخیر شما و معاون هنریتان را خواندم .
حداقل امانت دار خوبی باشید و بیت المال را حرام نکنید ، اگر پولی هست خرج دردها و هنرمندانی کنید که نیازهای جدی تر دارند و شاید این روزها کرونا نان را از سفره هایشان برده است.

پیام شما را همه خواندیم و خلاف تصورتان خوشحال نشدیم. متاسفیم که حتی درک درستی از وضعیت و توقعات کسانی که آنها را سرمایه اجتماعی خوانده اید ندارید.
وزیر محترم!
به این علت اعضای این موسسه را پیشکسوت مینامند که در کار خود صاحب نامند یا به قدر موهایشان شاگرد تربیت کرده اند یا کتابها نوشته اند و مصاحبه ها کرده اند و اینکه شما فکر می کنید در این سن و موقعیت ، چاپ عکس و نامشان در یک کتاب به مناسبت تولدشان مانند یک کودک دبستانی خوشحالشان می کند و فراموش می کنند ، که چند ماه است چگونه بی حرمت شده اند، بیشتر نیشتری بر زخمشان است.
اگر قرار بود شان پیشکسوتی را ارج بگذارید، می دانستید که پیشکسوتان در این سنین بیشتر احتیاج به حل مسایل و مشکلاتشان دارند، مرهم بر زخمهایشان می خواهند، احترام و فهم می خواهند ، نه اینکه بهانه ای برای رزومه ساختن برای مدیران که چند کتاب چاپ کردیم و…
این کتاب ها در این شرایط سخت جامعه ، با این هزینه های سرسام آور چاپ قرار است چه دردی را دوا کنند؟ قرار است زینت کدام کتابخانه باشند و هرگز ورق نخورند.
آیا کتابهای یادبودمان را آماده می کنید؟!
آقای وزیر !
الفبای تکریم شما را در این چند ماهه در بی توجهی و نشنیدن گلایه ها و اعتراض ها دیدیم و مطمئن هستیم با مطالب اخیر شما و معاونتان هیچ همخوانی ندارد و در تضاد است.
شما پشت خود را بدون کوچکترین عذر خواهی به پیران هنر این سرزمین کرده اید ، منت بگذارید و دست از تکریم ما بر دارید.

اقای وزیر !
معاون هنری تان نیز بداند دراین نثر مطنطن و پر تعقید و متظاهرانه برای ابراز سواد و دانش ، نکته ای قابل توجه و همخوان با عملکردش نیافتیم .
به هر صورت این یادداشت ها بیشتر به اظهارفضل شبیه هستند تا نشانه ای از احترام و بیان شاگردی در محضر بزرگان هنر !

نوشته های آقای حسینی برای انشا نویسی دوران دبیرستان ممکن است نمره ی قبولی بیاورد ، ولی نشانه درک و درایت درست از مدیریت فرهنگی و درک اداب و اخلاق و تکریم نیست که گفته اند به عمل کار برآید ، به سخندانی نیست.!

آقای وزیر !
سالها کینه و مخالفت او با موسسه هنرمندان پیشکسوت در حد نابود کردن (که هیچگاه قدرتش را نداشت ) را از نزدیک دیده ایم و دستش برای همه رو است و اتفاقات تلخ اخیر هم دلیل غیر قابل انکاری است که او نه جایگاه رفیع هنرمندان را می شناسد ، نه از تکریم چیزی می داند ، نه کوچک و بزرگی سرش می شود ، نه تدبیر در مدیریت دارد و نه صلاحیت داشتن مسئولیت حساسی چون معاون هنری وزیر !
او اهل ظاهر سازی و شعار است والا فقط اگر نه مدیر ، بلکه شاگرد اهلی بود ! ، حداقل احترام استادان خوشنویسی را در این موسسه حفظ می کرد ، سایر پیشکسوتان بماند.!!!
آقای وزیر!
این مدت بنابر مصلحت و پیغام های این و آن سکوت کردیم که شاید پس از گذشت چند هفته شاهد تدبیر و پاسخ مناسب باشیم که جز شعار ندیدیم که گفته اند : دو صد گفته چو نیم کردار نیست

کهنه سرباز فرهنگ و هنر ایران
داریوش ارجمند
۲۱ اردیبهشت ۹۸

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا