اقتصادیصنعتصنعت و تجارتنفت و انرژی

آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در نفت ایران

وزیر نیرو:

وزیر نیرو که ریاست طرف ایرانی کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و روسیه را برعهده دارد، به آمادگی طرف روس برای آغاز مذاکرات برای سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های نفتی ایران خبر داد.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، رضا اردکانیان در خصوص دستاوردهای دومین سفر خود و دیدار با الکساندر نوواک گفت: در آینده نزدیک این مذاکرات آغاز می شود و امیدواریم به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم.

فرصت های از دست رفته در بازارهای منطقه نباید تکرار شود

وی در بخش دیگری از این گفت وگو با اعلام این خبر که حضور آزمایشی ایران در پیمان اقتصادی اوراسیا از هفته اول آبان‌ماه آغاز می‌شود، اظهار داشت: فرصت‌های زیادی را درگذشته به دلیل عدم حضور سازمان یافته و هدفمند دربازارهای منطقه از دست داده‌ایم و نباید دیگر این تجربه تکرار شود.

اردکانیان با بیان اینکه شاید این نخستین پیمانی باشد که ایران عملا تجربه فعال حضور در آن را کسب خواهد کرد، خاطر نشان ساخت: بازار خوبی در مقابل ما قرار گرفته است چرا که نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ما درهفته اول آبان ماه عضو این مجموعه خواهیم بود و نهایتا بعد از دوره آزمایشی می‌توانیم به عنوان عضوی از این منطقه آزاد تجاری عمل کنیم.

اردکانیان اظهار داشت: نیازمند کار سنگینی در بخش خصوصی ایران برای سازماندهی و برنامه‌ریزی هستیم چرا که ما فرصت‌های زیادی را در گذشته به دلیل عدم حضور سازمان یافته و هدفمند دربازارهای منطقه از دست داده‌ایم و نباید دیگر این تجربه را تکرار کنیم و فکر می‌کنم روسیه هم آگاهانه میدان‌دار این بازار منطقه‌ای است و سرمایه قابل ملاحظه‌ای در این بخش داشته است.

وی گفت: روس‌ها در همین راستا بازار ۱۴۰ میلیونی خود را در اختیار چند کشور دیگر منطقه قرار داده‌اند تا با استفاده از تعرفه ترجیحی و بعضا صفر در مورد برخی کالاها، محصولات خود را در این بازار بفروشند، بازاری که ۷۵۳ میلیارد دلار در سال حجم مبادلات تجاری دارد و فرصتی است که نباید از آن چشم پوشی کرد.

وزیر نیرو این را هم گفت که برای ایران کار با همسایگان در اولویت قرار دارد و تردیدی نیست که هر چقدر سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه روابط خود با کشورهای همسایه و منطقه داشته باشیم به سودی در چارچوب منافع ملی دست خواهیم یافت، به عبارت دیگر سرمایه‌گذاری برای توسعه روابط با همسایگان در چارچوب منافع ملی است.
پروژه ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک تا دو ماه دیگر آغاز می‌شود

وزیر نیرو که از امضای الحاقیه قرارداد مربوط به احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سریک در استان هرمزگان با وام ۱.۲ میلیارد دلاری دولت روسیه خبر داده است، اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد اجرای این پروژه تا دو ماه آینده آغاز شود.

اردکانیان با بیان این مطلب افزود: در سفر به مسکو گفت‌وگوهای مشروحی درخصوص اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور که اواخر خرداد ماه در اصفهان و تهران برگزار شد با الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رئیس طرف روسی کمیسیون مشترک داشتم.

وی با بیان اینکه هدف دیگر از این سفر، انجام مذاکرات ضروری برای سرعت دادن به تصمیمات گرفته شده و بررسی پیشرفت آنها بود، اظهار داشت:امضای الحاقیه به قرارداد مربوط به احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان هرمزگان از دیگر دستاوردهای این سفر بود که با وام ۱.۲ میلیارد دلاری دولت روسیه احداث خواهد شد و ما انتظار داریم حداکثر تا دو ماه آینده کار اجرایی این پروژه اغاز شود.

اردکانیان محور دوم مذاکرات خود در مسکو را افزایش سطح مبادلات تجاری عنوان کرد و گفت: به ویژه با پیوستن ایران به موافقتنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا این هدف دور از انتظار نیست.

وی گفت: کار سه جانبه بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای همزمان سازی شبکه‌های برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از طریق باکو از دیگر مذاکرات طرف‌های ایرانی و روسی در سفر به روسیه بود.

به گفته وزیر نیرو، پروژه مطالعات امکان سنجی این طرح نیز بزودی آغاز خواهد شد و انتظار داریم حداکثر ظرف یک سال آینده مطالاعات امکان سنجی به نتیجه برسد و براساس نتیجه مطالعات، کار شروع شود.

کارگروهی برای همکاری در زمینه انرژی دیجیتالی تشکیل می‌شود

اردکانیان اظهار داشت: در زمینه انرژی دیجیتالی و اقتصاد انرژی نیز مذاکرات خوبی صورت گرفت و قرار شد کارگروهی برای همکاری در این زمینه تشکیل شود.

وی گفت: طرف ایرانی از روسها دعوت کرده است که هیاتی را برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران و همچنین مذاکره پیرامون انرژی دیجیتالی به ایران اعزام کند که مورد موافقت طرف روس قرار گرفت.

نشست مسئولان ایران، روسیه و قزاقستان برای سواپ گندم

اردکانیان به طرح سواپ گندم بین ایران، روسیه و قزاقستان نیز اشاره کرد و گفت: برای تسریع این طرح نیز مقرر شد تا هر چه زودتر جلسه‌ای با حضور مسئولان سه کشور برگزار شود.

در صنعت برق مزیت نسبی داریم

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های قابل ملاحظه‌ای که در صنعت برق ایران صورت گرفته و امکان تبادل انرژی با همه کشورهای همسایه فراهم شده است، بتوانیم همکاری خوبی را با روسیه در این حوزه آغاز کنیم.

وی توضیح داد: این حوزه از جمله مزیت‌های نسبی ما به حساب می‌آید و می‌توانیم در صدور خدمات فنی مهندسی و همچنین استفاده از شبکه ارتباطی برای تبادل انرژی، کار خوب و موثری را با فدراسیون روسیه داشته باشیم.

اردکانیان خاطرنشان کرد: به عنوان وزیر نیرو از فرصت مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای توسعه روابط در زمینه انرژی استفاده خواهم کرد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا