اقتصادیبانک و بیمه

آمریکا ارزش دلار را دستکاری کرد

رشد 42 درصدی خرید طلا توسط بانکهای مرکزی؛

تلاش‌ آمریکا برای پایین آوردن قیمت طلا برای تقویت قیمت دلار، به روسیه و چین امکان داد با خرید مقادیر قابل توجهی طلا به قیمت پایین‌، ذخایر عظیمی از این فلز گران‌بها برای خود بوجود آورند.

به گزارش اقتصاد روز  به نقل از راشاتودی، چین و روسیه به همراه ترکیه، هند و سایر کشورها، به شدت مشغول ذخیره طلا هستند تا برای ذخایر مالی خود گزینه‌های متنوعی ایجاد کنند. درحال حاضر دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهان شناخته می‌شود و این کشورها در تلاش‌ هستند تا وابستگی اقتصادی خود را به آن کاهش دهند.

بسیاری از سرمایه‌گذاران طلا بر این باور هستند که قیمت طلا به صورت مصنوعی محدود می‌شود چراکه طلای کاغذی در بورس‌های غربی تبادل می‌شود.

به گفته کلادیو گرس، از شرکت مشاور پرشس متال در سویس، حجم کل تبادلات حواله‌های طلا در لندن، تا کنون معادل ۱.۵ میلیون تن طلا بوده است. این در حالی است که تنها ۱۸۰ هزار تن طلا تاکنون استخراج شده است.

طبق داده‌های انجمن جهانی طلا (WGC)، میزان خالص خریدهای بانک‌های مرکزی در ربع اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۴۲ درصد جهش کرده است و به ۱۱۶.۵ تن رسیده است. این عدد نشان‌دهنده بیشترین میزان کل خرید در یک ربع سال، از سال ۲۰۱۴ تا کنون است.

به گزارش اقتصاد روز، کارشناسان اقتصادی جهانی معتقدند در آینده نزدیک میزان تقاضای جهانی برای طلا فیزیکی افزایش خواهد یافت. میزان طلای فیزیکی در دنیا برخلاف اوراق خرید طلا که در بورس های کشورهای غربی خرید و فروش میشود محدود است و افزایش تقاضای آن میتواند موجب افزایش چشمگیر قیمت این فلز گرانبها گردد.

طلای فیزیکی خریداری شده به عنوان پشتوانه واحدهای پولی الکترونیکی جدید مورد استفاده قرار میگیرد. اکنون چندین سال از شکل گیری اولین پول الکترونیکی میگذرد اما روند اوج گیری استفاده از این پول های الکترونیکی در دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد روز از طرف دیگر پول های الکترونیکی که اخیرا در حال ایجاد هستند به منظور جلب اعتماد مشتریان و همچنین رعایت الزامات مختلف، از طلا به عنوان پشتوانه استفاده میکنند؛ به طوریکه به ازای هر مقدار پول چاپ شده معادل ارزش آن طلای فیزیکی را در صندوقی ذخیره میکنند.

هدف اصلی ایجاد پول های الکترونیکی جدید با پشتوانه طلا استفاده به عنوان ابزاری برای تجارت خارجی و نقل و انتقال پول بدون نیاز به نظام دلاری کنونی است. این مسئله میتواند جایگاه دلار را در نظام مالی جهانی با مخاطرات چشمگیری مواجه نماید.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا