اجتماعیاشتغالتعاون و کارآفرینیمیراث فرهنگی

استانداردسازی صنایع دستی خراسان رضوی تدوین شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شیوه‌نامه و دستورالعمل استانداردسازی دو رشته از صنایع دستی رایج در این استان تدوین شد.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: این پیش‌نویس مدون شده استانداردسازی شامل ویژگیها و شیوه حکاکی بر روی سنگ عقیق و گوهرنشانی سنتی موسوم به “مخراجکاری” است.
وی ادامه داد: نشست “کمیته ملی تدوین استانداردهای صنایع دستی کشور” به منظور بررسی و تصویب استانداردسازی حکاکی عقیق و مخراجکاری در مشهد برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی به تمرکز تولیدکنندگان و امکانات آزمایشگاهی رشته‌های صنایع دستی حکاکی عقیق و مخراجکاری در این استان اشاره و بیان کرد: همچنین امکان دعوت از دیگر صاحب‌نظران و متخصصان این دو رشته صنایع دستی برای حضور در مشهد میسر است بنابراین پیشنهاد شد نشست کمیته ملی تدوین استانداردهای صنایع دستی کشور در خراسان رضوی برگزار شود.
وی گفت: پیرو حمایت و هماهنگی اداره‌کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیز اداره‌کل تدوین استانداردهای ملی سازمان ملی استاندارد مقرر شد بیست و سومین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد برای دو رشته صنایع دستی حکاکی عقیق و مخراجکاری روز هشتم دی ماه جاری در مشهد برپا شود.
مکرمی‌فر افزود: مدیرکل و کارشناسان حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، نمایندگان سازمان ملی استاندارد، گروه تدوین استاندارد و یکی از استادکاران تخصصی دیگر رشته‌های قابل طرح در این نشست حضور دارند.

۳۶۰ رشته صنایع دستی در ایران فعال است. ۹۰ رشته از این تعداد صنایع دستی رایج در ایران در خراسان رضوی وجود دارد.

هشت هزار و ۴۰۰ هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پروانه فعالیت دارند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا