اجتماعیاشتغالاقتصادیبازرگانیبهداشت و درمانتعاون و کارآفرینیصنعتصنعت و تجارتکشاورزیگزارش ویژه

افتتاح فروشگاه و نمایشگاه مرکزی گروه توسعه بازار صنایع غذایی

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری- تحلیلی اقتصاد روز،فروشگاه و نمایشگاه مرکزی گروه توسعه بازار صنایع غذایی افتتاح شد.
فروشگاه و نمایشگاه مرکزی گروه توسعه بازار صنایع غذایی با حضور دکتر پرویز عطایی رییس هیات مدیره موسسه نوآوران توسعه و عدالت اقتصادی ، مهندس یزدی مدیر عامل توسعه بازار صنایع غذایی و با حضور جمعی از کارشناسان و متخصصین صنعت غذایی و برندسازی کشور افتتاح گردید.

دکتر پرویز عطایی رییس هیات مدیره موسسه نوآوارن توسعه و عدالت اقتصادی در دیدار با مهندس یزدی و در مراسم آغاز به کار فروشگاه و نمایشگاه مرکزی گروه توسعه بازار صنایع غذایی به تببین اهمیت صنایع غذایی و غفلتها از پتانسیلهای این صنعت پرداختند. دکتر عطایی با اشاره به اینکه صنایع غذایی در طول دو دهه گذشته به یکی از صنایع بزرگ و مهم کشور مبدل شده و در حال حاضر یکی از صنایع پیشرو در کشور است که با توجه به امکانات موجود، مواد اولیه مناسب و ظرفیت‌های فرآوری از پتانسیل بالایی برخوردار است. از سوی دیگر موقعیت ژئوپولتیک کشور به لحاظ قرار گرفتن در پنج مسیر کریدور اصلی ترانزیت بین‌المللی و بازار 400 میلیون‌نفری منطقه از نکاتی است که پیش روی صادرکنندگان این صنعت قرار دارد.وی افزود صنایع غذایی با ارزش افزوده بالایش توانسته 15 درصد اشتغال بخش صنعت، 18 درصد کارگاه‌های صنعتی، 10 درصد سرمایه‌گذاری، 10 درصد ارزش افزوده و 5 /6 درصد صادرات صنعتی را به خود اختصاص دهد. وی افزود، تغذیه سالم ارتباط تنگاتنگی با سلامتی انسان دارد و هر چیزی که با سلامتی انسان ارتباط داشته باشد دارای اهمیت است.تغذیه سالم به معنای محدودیتهای شدید غذایی ، لاغر ماندن و یا محروم کردن خودتان از غذاهایی که دوست دارید نیست.


غذای خوب، غذایی است که ترکیب آن موافق با نیازهای بدن باشد و درعین حال سالم و بدون آلودگی‌ به مصرف انسان رسیده باشد. تغذیه نادرست همیشه از کمبود مواد مغذی حاصل نمی‌شود، بلکه در بسیاری از موارد، غذای خوب و کافی با دست انسان به غذای آلوده یا بی‌ارزش و بالاخره زیانبخش تبدیل می‌شود.
مبحث تغذیه شامل بحثهای گسترده ایست که هر روزه با آن در تماس هستیم ، سلامت غذا و مواد غذایی ، رژیمهای غذایی برای بیماریهای خاص خصوصاً بیماری های قلب و عروق که مهمترین عامل مرگ و میر در کشورهای صنعتی به شمار می آیند ؛


در ادامه مهندس یزدی از کارشناسان صنعت غذایی کشور و مدیر عامل گروه توسعه بازار صنایع غذایی چند مشخصه بارز صنایع غذایی را ذکر نمودند.
ارزش افزوده: اهمیت صنایع غذایی از آنجا مشخص می‌شود که بر اساس گزارش بانک مرکزی سهم هزینه مواد غذایی در سبد ماهانه خانوارها 5 /26 درصد است و اولویت مواد غذایی نسبت به دیگر هزینه‌های خانوارها، اهمیت این بخش را بیش از پیش مشخص می‌کند. البته صنعت غذای کشور هم در طول یک دهه گذشته تلاش داشته تا متناسب با نیازهای غذایی کشور رشد را تجربه کند و از این رهگذر این صنعت توانسته در یک دهه گذشته رشد ارزش افزوده 26‌درصدی را به نام خود ثبت کند. هرچند با توجه به رشد 37‌درصدی کل بخش صنعت در یک دهه گذشته سهم صنایع غذایی در کل بخش صنعت افزایش نیافته است اما باید در نظر داشت که بخش اعظم رشد ارزش افزوده 37‌درصدی صنعت در یک دهه گذشته مرهون دو شاخه خودروسازی و پتروشیمی است که هر دو صنایع دولتی و نیمه‌دولتی محسوب می‌شوند؛ این در حالی است که رشد 26‌درصدی صنایع غذایی مرهون تلاش همه‌جانبه بخش خصوصی خالص است. البته این به معنای آن نیست که صنایع غذایی جای رشد بیشتری ندارد؛ در حال حاضر سهم صنایع غذایی از کل ارزش افزوده سالانه بخش صنعت با 1900 میلیارد تومان معادل 16 درصد است که این رقم در کشورهای موفق در این حوزه از جمله برزیل 20 درصد و در هنگ‌کنگ 23 درصد است. ارزش افزوده 1900 میلیارد تومانی در یک سال مرهون چند زیرگروه از جمله لبنیات، روغن، قند و شکر، غلات و محصولات آردی است که نیمی از این ارزش افزوده را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد صنعت غذا در ایران می‌تواند در صورت دریافت حمایت‌های لازم سهم خود را از رشد صنعت به 20 درصد نیز افزایش دهد.

اشتغال: علاوه بر ارزش افزوده بالایی که صنایع غذایی دارد، این صنعت از نظر ایجاد اشتغال نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد. بر اساس گزارش مرکز آمار از اشتغال واحدهای صنعتی، صنعت غذا در یک دهه گذشته بیش از 15 درصد از اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر در سال 1391 بیش از 190 هزار نفر به شکل رسمی در کارگاه‌های بیش از 10 نفر این صنعت مشغول به کار بودند. این در حالی است که این رقم تنها شامل 2750 کارگاه بالای 10 نفر اخذ شده و آمار اشتغال بیش از 8250 کارگاه زیر 10 نفر این صنعت در این آمار که حدود 75 درصد است، مورد محاسبه قرار نگرفته است. البته مرکز آمار گزارش داده است در کل بخش صنایع غذایی شامل کارگاه‌های بیشتر و کمتر از 10 نفر بیش از 400 هزار نفر اشتغال دارند. توزیع این اشتغال در زیر‌گروه‌های صنایع غذایی بیش از همه در لبنیات، شیرینی و شکلات و قند و شکر دیده می‌شود. البته سهم ایجاد اشتغال میان زیر‌گروه‌های صنایع بسیار نزدیک به یکدیگر است که موجب شده در این صنعت هیچ‌گونه انحصاری شکل نگیرد و از این نظر نیز منطبق با استانداردهای بین‌المللی است. اشتغال 400 هزارنفری در بخش صنایع غذایی در حالی رخ داده است که سهم اشتغال این صنعت با احتساب حلقه‌های قبلی و بعدی زنجیره (مانند کشاورزی و حمل و نقل) و زنجیره‌های بعدی (توزیع و بازار) بسیار بیشتر از رقم فعلی خواهد بود.

سرمایه‌گذاری خارجی: یکی از مهم‌ترین نکات در بحث صنایع غذایی این است که رشد و موفقیت آن تنها از سرمایه‌گذاری داخلی به دست آمده است. از سال 2010 تا سال 2012 میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنایع غذایی ایران فقط 600 میلیون دلار بوده است و تنها چهار شرکت خارجی در حوزه صنایع غذایی کشورمان سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این در حالی است که در سال 2010 سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنایع غذایی ترکیه 123 میلیون دلار بوده که سال بعد از آن به 648 میلیون دلار رسیده و در نهایت در سال 2012 به رقم 1 /2 میلیارد افزایش یافته است.
نکته جالب توجه این است که ترکیه به عنوان کشور همسایه و رقیب ایران در بازارهای منطقه‌ای در سال 2010 رتبه هفدهم را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بخش صنایع غذایی داشته که سال بعد به رتبه هشتم و در سال 2012 در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صنایع غذایی به مقام اول رسیده است. در واقع این پتانسیل وجود دارد که بخش صنایع غذایی ایران با جذب سرمایه‌گذاری خارجی رشد فعلی خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

امنیت غذایی: تمام اهمیت صنایع غذایی مربوط به رشد و پتانسیل‌های اقتصادی آن نیست؛ در تمام کشورهای جهان صنایع غذایی از آن جهت مورد حمایت قرار می‌گیرد که امنیت غذایی مردم یک کشور در صدر تصمیم و برنامه‌ریزی دولتمردان جای دارد. بر اساس تعریف فائو (صندوق کشاورزی ملل متحد) امنیت غذایی را باید با سه مبنای استطاعت‌پذیری، در دسترس بودن و کیفیت مواد غذایی تعریف کرد. در کشور ما نیز به دلایل مختلف بحث امنیت غذایی در خور جایگاهی مهم است. در واقع با وجود تنوع و تولید زیاد در بخش کشاورزی، امنیت غذایی در ایران از یک‌سو به دلیل اینکه توزیع درآمد بین اقشار مختلف جامعه یکسان نبوده است و سهم دهک‌های بالا از درآمدها افزایش یافته و دهک‌های پایین از توزیع درآمد کاهش یافته و در واقع گروه کثیری از افراد جامعه درآمد بالایی ندارند و از سوی دیگر ناچیز بودن تنوع غذایی و تمرکز بر چند محصول به موضوعی مهم تبدیل شده است.

صادرات: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های صنعت غذای ایران افزایش توان صادراتی آن است. صنایع غذایی ایران با قابلیت جذب 120 میلیون تن ماده خام و فرآوری 90 میلیون تن ماده خام، صنعتی بزرگ و توانمند است که علاوه بر پوشش نیازهای داخلی کشور می‌تواند صادرکننده مواد غذایی به کشورهای منطقه از جمله بازار 400‌میلیونی همسایگان خود در خاورمیانه و حوزه CIS باشد. این صنعت در یک دهه گذشته گام‌های موثری در رشد صادرات برداشته است و از رقم 542 میلیون دلار صادرات مواد غذایی در سال 1384 به رقم دو میلیارد و 728 میلیون دلار در سال 1393 رسیده که رشدی بیش از 400 درصد را طی 9 سال ثبت کرده است. این در حالی است که تنش‌های ارزی، تحریم‌ها، جنگ و فضای ناآرام در کشورهای منطقه در ابتدای دهه 90 باعث شد تا روند رو به رشد صنایع غذایی ایران به آنچه تمام پتانسیل آن است، نرسد.
با این حال این انتظار می‌رود که در فضای پسابرجام این صنعت بتواند به رشد خود با قدرت بیشتری ادامه دهد. نکته مهم در صادرات محصولات صنایع غذایی ایران آن است که متکی به یک زیر‌گروه خاص نیست و با اینکه در صدر اقلام صادراتی ما شیرینی و شکلات و لبنیات قرار دارند، اما حجم این دو گروه از مجموع کل صادرات حدود 33 درصد است و تمام زیرگروه‌های صنایع غذایی ایران پتانسیل صادرات دارند. در خصوص مقاصد صادراتی صنایع غذایی ایران ذکر این نکته ضروری است که بیش از 100 کشور از ایران مواد غذایی وارد می‌کنند و کشورهای همسایه، آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیج فارس و به همراه اسپانیا، آلمان، لهستان در مجموع 85 درصد از مقاصد صادراتی صنایع غذایی ایران را تشکیل می‌دهند.

بومی‌سازی: باوجود تحریم‌ها صنایع غذایی از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نمانده‌اند و چند خط بزرگ تولیدی در کشور ایجاد شد به طوری که می‌توان به خطوط روز تولید پاستا، شیرینی و شکلات، آردسازی و افتتاح اولین پالایشگاه غلات اشاره کرد.
از سوی دیگر در صنعت شیرینی و شکلات نه‌تنها این صنعت بومی‌سازی شده بلکه از حیث تولید ماشین‌آلات هم توانمند شده‌ایم تا جایی که بخش قابل توجهی از ماشین‌آلات این بخش در داخل کشور تولید می‌شود.
همچنین پیشرفت صنعت غذایی ما در آرد، کنسرو و لبنیات نیز تا حدی است که ظرفیت تولید ما بسیار بالاتر از میزان مواد اولیه موجود است و در این دو شاخه با ظرفیت‌های خالی زیادی در داخل مواجه هستیم.با این همه به دلیل مشکلات متعددی که در سال 1394 گریبانگیر صنایع مختلف بود، صنایع غذایی به لحاظ حجمی با کاهش 14‌درصدی صادرات مواجه شد.

گروه توسعه بازار با استفاده از متخصصین و نخبگان صنایع غذایی کشور و با همکاری برندهای تجاری برتر صنایع غذایی کشور، آمادگی همکاری با کلیه سازمانها و ارگانها را جهت تامین مواد غذایی با قیمت و کیفیت مناسب را دارد. در پایان دکتر عطایی اعلام کرد در گام بعدی این گروه بر فروش محصولات طبیعی و ارگانیک تمرکز خواهد داشت.
آدرس:تهران، میدان رازی (گمرک)، خیابان صیامی،حاجی آباد (انبار نفت) خیابان زربافیان، پلاک 116
تلفن تماس: 55665697-021
تلفن همراه: 091228886192

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا