اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

افزایش سه برابری ظرفیت اسکله منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

در سال رونق تولید

باتایید سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و حمایت بخش خصوصی زمینه طرح توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با هدف خدمات رسانی مناسب به واحدهای فولادی مستقر این منطقه فراهم شده است.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،ظرفیت فعلی این اسکله ۱۲ میلیون تن در سال اعلام شده که با اجرای کامل طرح توسعه و اضافه شدن هفت پست اسکله جدید و همچنین اسکله دلفینی دو کله مخصوص صادرات مواد مایع (نفت، فرآورده‌های نفتی و نفت کوره) با حدود سه برابر افزایش به ۳۵ میلیون تن می‌رسد.

از آنجایی افزایش زیر ساخت‌ها موجب جذب سرمایه گذار بیشتر و درنتیجه رونق تولید خواهد شد یکی از مهم‌ترین اهداف توسعه زیر ساختی در سال جاری توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه از طریق بخش خصوصی (کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های معدنی و فولادی) و درنهایت تبدیل آن به هاب صادرات و واردات صنایع معدنی و فلزی است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا از طرح‌های توسعه‌ای به عنوان لازمه حرکت رو به جلو نام برد و اظهارداشت: اگر به دنبال حفظ حضور بلند مدت خود درعرصه های تولید و تجارت جهانی هستیم در هیچ شرایطی نباید از توسعه غافل شویم.

حسن خلج طهرانی خاطرنشان کرد: سخنان رهبری انقلاب مبنی بر باز گذاشتن دست مدیران برای انجام اقدامات شجاعانه سبب شد تا بسیاری از مدیران کشوربا استناد به آن، قدرت ریسک خود را بالا ببرند و درنهایت نتایج بسیار بهتری کسب حاصل شد.

وی تاکید کرد: درسند چشم انداز توسعه کشور برای افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نظر گرفته شده که لازمه آن افزایش واردات مواد اولیه و همچنین صادرات تولیدات است که این خود نیاز به زیر ساخت‌های لازم ازجمله افزایش ظرفیت اسکله اختصاصی دارد.

این مقام مسوول ابراز داشت: برای احداث اسکله دلفینی مخصوص صادرات مواد مایع صنعتی نیزدعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی با استقبال مثبت آنان مواجه شده و به همین منظور، مشاور طرح به روز رسانی زیر ساخت‌ها، مطالعات فنی و اقتصادی را دراین زمینه آغاز کرده است.

خلج طهرانی گفت: طبق مصوبه هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس طرح توسعه اسکله اختصاصی این منطقه با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های ۳۰۰ هزارتنی احداث می‌شود که دراین صورت یکی از معدود اسکله‌های کشور خواهد بود که ظرفیت بارگیری و تخلیه مواد معدنی و محصولات فولادی با این حجم (۳۵ میلیون تن درسال) را دارد.

خوشبختانه نگاه توسعه محوردر سازمان ایمیدرو و به خصوص شخص غریب پور رئیس هیات عامل و معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت باعث شده که نامبرده شخصاً پیگیر توسعه اسکله و جذب سرمایه گذاربخش خصوصی برای تکمیل آن باشد.

وی از افزایش استفاده ظرفیت ریلی کشور برای تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی مورد نیاز صنایع فولادی به عنوان یکی دیگر از اهداف این منطقه نام برد و افزود: دراین زمینه نیز مذاکراتی با مدیران راه آهن هرمزگان و تهران داشته‌ایم که سبب شد ظرفیت تخلیه واگن خود را به ۳۷۰ تا ۳۸۰و اگن در روز (بیش از۶میلیون تن در سال) افزایش دهیم.

وی تاکید کرد این همکاری و تعامل با راه آهن ادامه دارد و بنا داریم تا بتوانیم ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی خود را به حدود ۴۵۰ واگن در روز برسانیم.

” سال گذشته هجری خورشیدی (۹۷) درمجموع ۹۳ هزار واگن دراین منطقه تخلیه شد که حدود ۱۴ هزارو ۶۰۰و اگن بیشتر از سال قبل از آن یعنی ۹۶ است و انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به ۱۰۰ هزار واگن افزایش یابد.”

” در مدت یاد شده سه میلیون و ۲۸۰ هزارتن ماده معدنی و همچنین یک میلیون و ۸۵۰ هزارتن تن نفت کوره از اسکله منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس بوسیله کشتی صادر شد.”

خلج طهرانی در ادامه از بهره برداری و وارد مدار شدن نیروگاه ۱۶۵ مگاواتی تولید برق و خط انتقال گاز ۳۰ اینچ کلاس D ازجمله پروژه‌هایی نام برد که سال گذشته با افتتاح آنها برق و گاز مورد نیاز صنایع مستقر دراین منطقه تامین و حتی برق مازاد بر نیاز نیز به شبکه سراسری تزریق شد.

وی از پایان یافتن پروژه دیوار و جاده پیرامونی سایت توسعه به طول ۴۳ کیلومتر با استفاده از فن آوری بتن RCC با پیمانکار بومی استان به عنوان دیگر کارهای انجام شده نام برد که درنتیجه آن سایت جدید شامل قوانین مناطق ویژه گمرکی شده و امکان سرمایه گذاری در آن مهیا شده است.

درسال جاری که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام رونق تولید نامگذاری شده نیز شاهد بهره برداری از تعدادی پروژه ازجمله گندله سازی شرکت مادکوش با ظرفیت تولید سالانه ۲میلیون و ۵۰۰ هزارتن محصول، بونکرینگ اسید سولفوریک شرکت ملی صنایع مس ایران و همچنین طرح توسعه فولاد کاوه جنوب کیش خواهیم بود.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو تنها منطقه ویژه اقتصادی اختصاصی کشور است که با هدف گسترش و توسعه صنایع معدنی و فلزی شکل گرفته است.

در سالهای اخیر توسعه و تکمیل زیرساخت‌های این منطقه با سرعت بسیار زیادی پیگیری و اجرایی شده و زمینه را برای جذب سرمایه گذاران بیشتری فراهم کرده است.

استان هرمزگان دارای موقعیتی استراتژیک در سطح ملی است که دسترسی به آب‌های آزاد، جزایر ۱۴ گانه، همجواری با کشورهای حاشیه خلیج فارس، نزدیکی به استان‌های معدنی کشور (یزد، کرمان) وجود منابع عظیم نفت و گاز و مواد معدنی، ۲پ الایشگاه نفت، یک پالایشگاه گاز، بزرگ‌ترین بنادر تجاری و مسافربری (شهید رجایی و شهید باهنر) جذب بیشترین درآمدهای گمرکی، ۲ منطقه آزاد تجاری قشم و کیش و یک منطقه آزاد مصوب درحال انجام زیرساخت‌ها (جاسک) و شش منطقه ویژه اقتصادی از جمله مهم‌ترین عوامل اهمیت همه جانبه این استان به شمار می‌روند.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با دارا بودن اسکله اختصاصی مجهزبه نوارمتحرک تخلیه و بارگیری به طول ۳۲ کیلومتر به عنوان قطب تولید فولاد و آلومینیوم و فلز روی با جذب ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۱ هزارو ۵۰۰ نفردر ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.

فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و هدایت آنان در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی انرژی بر و فرآوری مواد معدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش و توسعه فنآوری های جدید حوزه تولید، مهارتهای مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی ازجمله مهم‌ترین اهداف ترسیم شده این منطقه است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا