اجتماعیاقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارتمیراث فرهنگی

ای کاش‌هایی برای صنایع دستی

یک کارشناس صنایع‌دستی بر این باور است که معافیت مالیاتی صنایع‌دستی با شبهاتی همراه و نیاز است که مسوولان این حوزه شرایط معافیت مالیاتی هنرمندان، صنعت‌گران و کارگاه‌های فعال در این حوزه را به صورت کاملا مشخص روشن کنند.

به گزارش اقتصاد روز، حجت‌اله مرادخانی، پژوهشگر صنایع خلاق و مدرس دانشگاه، درباره سرانجام قانون معافیت مالیاتی هنرمندان صنایعدستی، اظهار کرد: روز دوشنبه (۱۰ شهریور ماه) خبری روی وبسایت وزارت میراث فرهنگی منتشر شد که از قول آقای مونسان (وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) این جمله مطرح شد که تولیدکنندگان صنایعدستی از پرداخت مالیات معاف شده‌اند. اعلام این خبر نیز به جلسه کمسیون اقتصادی هیات دولت ارجاع داده شده که بر اساس آن معافیت ماده ۱۴۲ قانون مالیات‌های مستقیم به قوت خودش باقی بماند.

او ادامه داد: در این میان با توجه به پیشینه پیشنهاد لغو معافیت مالیات حوزه صنایع‌دستی، در این مصاحبه چند تعارض سوال‌برانگیز وجود دارد. آقای وزیر در بخشی از مصاحبه خود مطرح کرد که در جلسه‌ای که معاون صنایع‌دستی با معاون اقتصادی وزارت امور اقتصاد داشته، ما اعتراض کردیم و قرار شده که در پیش‌نویس مورد نظر، معافیت مالیاتی ماده ۱۴۲ به قوت خودش باقی بماند و به همین منظور سازمان امور مالیاتی متن پیشنویس خود را برای اشخاص حقیقی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان درآمد  سالیانه اصلاح کند.

این کارشناس صنایع‌دستی تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس ماده ۱۴۲، کارگاه‌های فرش دستباف و صنایع‌دستی و شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های مربوط به آنها از پرداخت مالیات معاف هستند؛ در واقع کلیه کارگاه‌های حقیقی و حقوقی. اما آقای وزیر این موضوع را فقط برای اشخاص حقیقی مطرح کرده‌اند. بر این اساس همه شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها مشمول پرداخت مالیات می‌شوند و همچنین کارگاههایی که درآمد سالیانه آنها از ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر است نیز موظف به پرداخت مالیات هستند. البته باید این احتمال را هم در نظر داشت که ممکن است رسانه اشتباه کرده باشد؛ یا اینکه اینگونه تصمیم گرفته شده که صرفا بخشی از حقیقت که خوب است مطرح شود و بخش‌های دیگر مسکوت بماند.

مرادخانی خاطرنشان کرد: باید این نکته را در نظر داشت که این معافیت تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان خبر جدید نیست و آقای مونسان در تاریخ ۷ اردیبهشت‌ماه امسال نیز این جمله را مطرح کرده بود. چرا این خبر باید دوباره مطرح شود؟ آن هم در شرایطی که آخرین جلسه کمسیون اقتصادی با موضوع اصلاح قانون معافیت مالیاتی بر اساس آنچه روی سایت هیات دولت منتشر شده، ۲۷ مرداد بوده است.

او اظهار کرد: در این میان یا ماده ۱۴۲ به جای خود باقی است و طبق آن همه مجموعه‌های حقیقی و حقوقی مشمول معافیت مالیاتی هستند، یا اینکه محتوای آن با سقف درآمد تا ۲۰۰ میلیون تومان برای کارگاه‌های حقیقی جابه‌جا شده است. امیدوارم هر چه زودتر نسبت به روشن‌سازی افکار عمومی در این زمنیه توضیح مشخصی ارائه داده شود تا تکلیف روشن شود.

مرادخانی یادآور شد: به هر حال اگر جریان سقف معافیت مالیاتی تا درآمد سالیانه ۲۰۰ میلیون تومان درست باشد، مسیری باز می‌شود که حال صنایع‌دستی را بدتر می‌کند، این درحالی است که عرصه‌های فرهنگی به دلایلی همچون ظرفیت بالای اشتغال‌زایی در هه جای دنیا مورد حمایت دولت‌ها هستند.

این کارشناس صنایع‌دستی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: کاش به جای این نشست‌ها برای وضعیت بد صنایع‌دستی در این روزهای کرونایی تدبیری اندیشیده می‌شد به عنوان مثال در این مدت می‌توانستیم با استفاده از بستر فضای مجازی، گام‌های موثری برای معرفی و فروش صنایع‌دستی برداریم. یا اینکه کاش توضیح داده می‌شد که چرا بعد از سه سال هنوز آیین‌نامه‌های اجرایی قانون حمایت استادکاران صنایع دستی که سال ۹۶ مصوب شده و قرار بود ظرف ۶ ماه ابلاغ شود، هنوز به نتیجه نرسیده است.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا