اجتماعیشهریمیراث فرهنگی

بازدید رئیس موزه و مجموعه برج آزادی از نمایشگاه عکس استاد محمد صیاد صبور

نمایشگاه عکس‌های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» همسو با رویکرد آرشیو محور نبشی در دو بخش با محوریت دو موضوع انقلاب و جنگ دایر است.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی ، سید عباس عظیمی، رئیس موزه و مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی از نمایشگاه عکس استاد ” محمد صیاد صبور” بازدید کرد.

هر بخش این نمایشگاه بیش از چند­صد فریم عکس­ را شامل می­‌شود و به روایت مستند و اخباری صحنه‌هایی از این دو واقعه می‌پردازد که ظرفیت نماد­ شدن و جاودانگی یافته‌اند.

بخش اول این نمایشگاه به عکس‌های انقلاب اختصاص دارد. پس از نمایشگاه «اقلیم حیرانی» که روایت رنج آوارگان و کوچندگان کردهای عراق و پناه‌شان به خاک ایران در دوران اعمال فشار حکومت صدام بر آن­ها بود.

هر دو بخش نمایشگاه، با دوربینِ صیادِ همیشه­‌حاضردرصحنه ثبت و ضبط شده است. در کنار پرینت‌های عکاس در همان روزها که گاه برای روزنامه­‌ها و گاه با متنی کوتاه برای ارائه به خبرگزاری­‌ها آماده می‌شدند؛ برخی از نگاتیوها انتخاب و به‌همراه تعدادی از «کنتاکت‌­شیت»­های اسکن‌­شده‌­ی آرشیو عکاس که به صفحات دکوپاژ یک فیلم می­‌ماند روی کاغذ عکس چاپ شده‌اند.

روایت بخش اول از گرماگرم روزهای انقلاب آغاز می­‌شود: عکس‌هایِ سرریز از جمعیت، روزهایی را به یاد می‌­آورد که مردم و خیابان­‌های تهران سرشار و شورمند، به تماشای فتح و ظفر نشسته بودند. در این مجموعه‌­عکس، روایت انقلاب را در چند پرده شاهدیم؛ قسمتی تا انتهای سال ۱۳۵۷ را به تصویر کشیده‌اند و قسمتی دیگر تا جریان‌های اوایل دهه‌­ی شصت و اتفاقاتی که در ادامه­‌ی جریان‌های انقلاب شکل گرفته‌­اند.

محمد صیاد با بودن در میان مردم و برداشتن نماهایی مشابه با زاویه‌­دید جمعیت حاضر، لحظه‌هایی را ثبت کرده که هم­زمان حس بیم و امید را منتقل می‌کنند. بخش زیادی از پرینت­‌ها و نگاتیوهای این دوران در گیرودار انقلاب و حوادث جانبی آن از میان رفته‌­اند که موجب نازک بودن پرونده‌ی عکس‌های انقلاب نسبت به دیگر پرونده‌­های موضوعی عکاس شده است.

بخش دوم این نمایشگاه به دوره‌ی هشت‌ساله‌ی جنگ ایران و عراق اختصاص دارد. عکس‌های دوران جنگ از زندگی روزمره مردم ایران در هنگام جنگ آغاز می­‌شود و فضای جبهه و خط مقدم، ویرانی­‌ها، مقاومت خرمشهر و اهواز، بمباران‌­های شهری و لحظه­‌های حماسی و تراژیک را در بر می‌گیرد. ویژگی‌ بارز این عکس‌ها، بازتاب وفادارانه‌ به واقعیت هر رویداد به‌دور از هر نگاه جانبدارانه و صحنه­‌پردازی‌­شده است. م. صیاد معتقد است عکاس خبری باید هر بار شاترش را با شرافت تمام بزند.

هم­زمان با بخش دوم این نمایشگاه از کتاب عکس‌­های محمد صیاد با عنوان «عکس از م. صیاد» رونمایی می­‌شود و نخستین فیلم مستندی که از زندگی و آثار این عکاس خبری تهیه شده است، برای اولین ­بار نمایش داده خواهد شد.

محمد صیادصبور (متولد ۱۳۲۶، بندرانزلی، ایران) یا «م. صیاد» آن­‌گونه که پشت عکس­‌هایش مُهر می­‌زنداز پیشکسوتان عکاسی خبری در ایران است. از سال ۱۳۴۸ وارد کانون خبرنگاران شد و فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. در سال‌­های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ با روزنامه‌ی آیندگان در بخش‌­های سیاسی، ورزشی و اجتماعی همکاری کرد و در آستانه‌­ی انقلاب، همکاری خود را با خبرگزاری آسوشیتدپرس آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۰ ادامه یافت. صیاد از همان آغاز جنگ به‌صورت مستمر برای تهیه­‌ی عکس و ارسال آن به جبهه‌ها می‌رفت. عکس‌های مربوط به دوران انقلاب و جنگ محمد صیاد در کتاب­‌های مختلفی به چاپ رسیده است.

صیاد در سال ۱۳۵۹ به‌خاطر عکس‌های مربوط به شکست نیروهای دلتا در عملیات طبس موفق به دریافت جایزه‌­ای برای بهترین عکاس خبری خاورمیانه شد. نخستین نمایشگاه انفرادی از آثار او سال گذشته در مرکز نبشی با عنوان «اقلیم حیرانی» برگزار شد که به عکس­‌های او از کوچ تحمیلی آوارگان کرد عراقی به ایران در دوران صدام می‌­پرداخت. او در حال حاضر عضو انجمن عکاسان مطبوعات ایران است و در تهران زندگی و کار می‌کند.

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا