صنعت و تجارتگردشگریگزارش ویژه

باز طراحی و کاربردی سازی صنایع دستی جزیره قشم

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم خبر داد:

میترا یزدچی – جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران و زیر مجموعه استان هرمزگان است. این جزیره در سال های اخیر مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گرفته است.
اما قشم که از دوران ساسانیان زندگی در آن رواج داشته است در کنار اماکن و سواحل فوق العاده زیبای خود دارای صنایع دستی اصیل و زیبایی نیز هست.
صنایع دستی قشم اغلب حاصل زحمت و دست رنج زنان هنرمند جزیره قشم و بسیار متنوع است.
صنایع دستی قشم در رشته‌های مختلف اعم از سوزن دوزی ، حصیربافی، صنایع چوبی، صنایع دریایی و … هستند.
برگزاری سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی فرصتی دست داد تا میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ، صنایع دستی این منطقه را در معرض دید علاقمندان قرار دهد.
در این نمایشگاه طی یک هفته نه تنها صنایع دستی قشم به عموم بازدیدکنندگان معرفی شد بلکه فرصتی شد تا تجار و بازرگانان مستقیما با تولیدکنندگان در ارتباط قرار گرفته و آشنا شوند.
در همین راستا با خانم دکتر « طاهر شهرکی»، مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ، به گفتگو نشستیم و از برنامه‌های او در رابطه با توسعه و ترویج صنایع دستی قشم جویا شدیم.


با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، غرفه سازمان منطقه آزاد قشم امسال در نمایشگاه ملی صنایع دستی میزبان چه کسانی بود؟
امسال غرفه سازمان منطقه آزاد قشم، با همکاری و حضور 12 تعاونی و 900 صنعتگر و هنرمند مستقل در نمایشگاه صنایع دستی شرکت کرد. این افراد و تعاونی‌ها نمونه‌هایی از صنایع دستی خودشان را که بر اساس سلیقه مخاطبان امروز بازطراحی و کاربردی شده بود معرفی کردند.

آیا در بین صنایع دستی قشم ، هنرهایی هست که نیاز به احیا داشته باشند؟


در جزیره قشم حدود 20 نوع صنایع دستی تولید می شده ولی الان این صنایع دستی به 10 نوع رسیده است. برخی از رشته ها نیز توسط تعداد معدودی یعنی 1 یا 2 نفر تولید می‌شوند مثل « عودسازی« که یک آت موسیقی است. در مجموعه قشم در حوزه موسیقی پیشینه درخشان و قدرتمندی دارد. ما هم امیدواریم بتوانیم این هنرها را احیا و تقویت کنیم.
علاوه بر این در رابطه با بسته بندی ، تغییر کاربری و کاربردی کردن صنایع دستی، آموزش، کارگاه‌هایی برای هنرمندان و صعنتگران برگزار کرده ایم.
در کنار آن در رابطه با بیمه، اشتغالزایی ، اشتغال پایدار و … آنها فعالیت کرده ایم. 7 گونه از صنایع دستی مان را شناسنامه دار کردیم تا بهتر ، شایسته تر و بیشتر از قبل به مخاطبین و خریداران معرفی شوند.
در کنار آن در نمایشگاه‌های داخلی حضور فعال داشتیم و درصدد حضور در بازارها و نمایشگاه‌های خارجی را هستیم.

از شرکت در نمایشگاه ملی صنایع دستی راضی بودید؟
توسعه و ترویج صنایع دستی قشم با توجه به پیشینه ای که این صنایع دارند در اشتغالزایی برای ما خیلی اهمیت دارد در عین حال فرهنگ منطقه را نیز معرفی می کند.
نمایشگاه امسال هم فرصت بسیار خوبی برای آشنایی صنعتگران با یکدیگر و استفاده از تجربیات دیگران ، گسترش بازار عرضه محصولات صنایع دستی بود. علاوه بر این فرصت خوبی بود تا گردشگران هم با ظرفیتهای میراث فرهنگی و گردشگری منطقه هم آشنا شوند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا