اجتماعیاقتصاد کلان و بودجهاقتصادیبانک و بیمهشهریصنعت و تجارت

بانک‌ها واحدهای در تملک را فعال کنند

رئیس قوه قضاییه

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه بانک‌ها واحدهای در تملک را فعال کنند گفت: پرونده قضایی چهار کارخانه لرستان حداکثر ظرف سه ماه باید تعیین تکلیف شود.

به گزارش اقتصاد روز، آیت الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه شنبه در نشست خبری در سخنانی با بیان اینکه در بررسی‌هایی که ما در رابطه با صنعت استان لرستان دنبال کردیم، متأسفانه با تعطیلی و نیمه تعطیلی برخی از کارخانه‌های این استان مواجه شدیم اظهار داشت: این به عنوان یک مسئله مورد تاکید ما بود که حتماً باید کارگروههایی زیر نظر استاندار لرستان ایجاد و مسائل مربوط به این کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی را پیگیری کنند تا به مدار تولید برگردند.

از تولید کننده و کار آفرین حمایت عملی کنیم

وی با بیان اینکه پرونده چهار مورد از این کارخانه‌ها در دادگستری تهران در دست بررسی است گفت: در این راستا ما زمان تعیین کردیم که حداکثر ظرف سه ماه باید وضعیت این پرونده‌ها مشخص شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه برای من و همچنین برای مردم هم سوال است که چرا در زمانی که این کارخانه از کار افتاد، کارگاه‌های آن کاملاً تعطیل شدند، بعد تجهیزات آن به بیرون منتقل، کارگران بیکار شدند و از کارخانه تنها یک سوله بیشتر باقی نماند، چرا مسئولان وقت و همچنین مسئولان نظارتی این موضوع را پیگیری نکردند افزود: متأسفانه در جای جای استان شاهد چنین مشکلی هستیم.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه مسئولان مربوطه باید نسبت به وضعیت واحدهای صنعتی حساسیت ویژه ای داشته باشند عنوان کرد: با توجه به اینکه سال، سال پشتیبانی از تولید است، این امر باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه کارخانه ماشین سازی لرستان نقش مهمی در زمان جنگ، تجهیز جهاد سازندگی و نیروهای سپاه داشته و پل‌های شناور را این کارخانه ساخته است گفت: کارخانه‌ای که این قدر نقش داشته امروز شاهد تعطیلی نه، بلکه تمام تجهیزات آن به بیرون منتقل شده و هیچ چیزی از کارخانه باقی نمانده است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه من قول همکاری را برای احیای این کارخانه داده‌ام، به استاندار لرستان هم اعلام کردیم که به سرمایه گذار این کارخانه کمک کند ادامه داد: ما باید از تولید کننده و کار آفرین حمایت عملی کنیم.

بانک‌ها واحدهای در تملک را فعال کنند

آیت الله رئیسی بیان داشت: کشت و صنعت هم جلوه خصوصی سازی بد و هم خصوصی سازی خوب است، اراضی کشاورزی به عنوان کشت و صنعت به بخشی واگذار شده که تعطیل و ویران شده است، دولت آن را گرفته و به بخشی که توانایی داشته واگذار کرده است.

وی ادامه داد: بخشی که توانایی داشته اینجا را آباد کرده است، خصوصی سازی باید همراه با توانمند کردن و نظارت بر بخش خصوصی باشد نه اینکه بخش خصوصی آن را بگیرد و بعد از مدتی چیزی از زمین و کارخانه جز اسم آن باقی نماند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به سازمان بازرسی هم اعلام کرده‌ایم که مسئله کارخانه‌ها و بخش‌های تولیدی را دنبال کند و از دستور هم به هیچ عنوان خارج نخواهد رفت چرا که هم سخن سال است و هم نیاز جدی کشور است افزود: بخشی از صنایع استان در مالکیت بانک‌ها است، بانک‌ها در آنها سهام جدی دارند که از بانک‌ها خواسته‌ایم به صورت جدی دنبال کنند که کارخانه‌های زیر نظر خود را فعال کنند.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: بانک‌ها امکان مالی دارند و اگر نمی‌خواهند این کار را انجام دهند کارخانه را به نحوی که قانون مقرر کرده واگذار کنند.

وی با تاکید بر اینکه تعطیل کردن و یا نیمه تعطیل کردن کارخانه کار بسیار نادرستی است گفت: وقتی خداوند این همه به لرستان امکانات داده، اصلاً بیکاری در این استان معنا و مفهومی ندارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه نیروی کارآمد و جوان از سرمایه‌های ارزشمند لرستان هستند بیان داشت: در این راستا احیای این کارخانه‌ها باید در دستور کار سازمان بازرسی و همچنین رئیس کل دادگستری قرار بگیرد.

تقسیم عادلانه آب دنبال شود

آیت الله رئیسی با اشاره به بحث گلایه‌ها در رابطه با عدم تقسیم عادلانه آب به لرستان افزود: از شورای عالی آب می‌خواهم که به صورت جدی موضوع تقسیم عادلانه آب را دنبال کند.

وی با تاکید بر اینکه مسئله ما، موضوع کمبود آب نیست، بلکه مسئله مدیریت آب است ادامه داد: نزولات و برکات آسمانی زیادی در لرستان داریم و بخشی از تولید آب کشور در این استان صورت می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه این گلایه از سوی مسئولان و مردم این استان وجود دارد افزود: از شورای عالی آب می‌خواهم که در این رابطه تشکیل جلسه بدهد و مسئله تقسیم عادلانه آب باید صورت گیرد.

کمیته رفع تداخلات اراضی کشاورزی فعال شود

آیت الله رئیسی در ادامه سخنان خود به موضوع تداخلات اراضی کشاورزی در لرستان اشاره کرد و گفت: یک کمیته باید تداخلات اراضی بین مردم و دولت را حل کند، این کمیته زیر نظر وزارت کشاورزی، مدیران جهاد کشاورزی و… تشکیل می‌شود، امروز به من گزارش دادند که برخی از پرونده‌ها در این کمیته‌ها بیش از پنج تا شش سال است که معطل باقی مانده‌اند، اصلاً این امر درست نیست، در جلسه با استاندار و مدیر جهاد کشاورزی خواستیم که جلسات به صورت مستمر و هفته‌ای دو مرتبه برگزار شود و مسئله را حل کنند.

وی با بیان اینکه ارجاع این موضوع به دستگاه قضائی به سهولت نباید انجام گیرد و کار اگر در این کمیته انجام شود اصلاً نوبت به دستگاه قضائی نمی‌رسد گفت: مایل هستیم که این مسائل در کمیته رفع تداخلات حل و به دستگاه قضائی نرسد.

رئیس قوه قضائیه بر ضرورت فعال شدن کمیته رفع تداخلات تاکید کرد و گفت: دادگستری نسبت به رفع اطاله دادرسی، پرونده‌های معوقه، رسیدگی به پرونده‌های مسن گام‌های خوبی برداشته و دادگستری لرستان جز دادگستری‌های برتر در کشور تلقی شده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه در شاخص‌هایی که ما داشتیم لرستان جز استان‌های برتر بوده است گفت: من از همکاران دادگستری خواسته‌ام این شرایط را حفظ و ارتقا ببخشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته سه امر مبارزه با فساد، کرامت انسان و همچنین حمایت از تولید مورد تاکید ما بود افزود: این سه موضوع باز هم در سال جاری باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در رابطه با فساد، مواردی که قطعی می‌شود، به اطلاع مردم رسانده شود.

منبع: مهر

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا