اجتماعیاقتصادیشهری

بایدن با زبان تکریم سخن بگوید/ مردم ایران دشمنی‌های ترامپ را فراموش نمی‌کنند

معاون پیشین وزارت امور خارجه با بیان اینکه بایدن نسبت به ترامپ درک بهتری نسبت به ایران دارد، تاکید کرد: فشارها و تحریم‌های آمریکا هرچند خسارت‌هایی را به ایران وارد کرد اما موجب عقب‌نشینی تهران و تغییر سیاست‌های اصولی ایران نشد بنابراین بایدن با زبان تکریم و نه تحریم با ایران سخن بگوید و رفتار کند.

به گزارش اقتصاد روز ،«علیرضا معیری» ، درباره علل شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: من مهمترین علت شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را در عملکرد بد او در عرصه سیاست داخلی و روابط خارجی می‌دانم.

وی با اشاره به سیاست ترامپ در عرصه روابط خارجی اظهار داشت: ترامپ در عرصه سیاست خارجی، سیاست فقط آمریکا و به عبارتی، یکجانبه‌گرایی و قلدری را دنبال می‌کرد. همین مسئله موجب شد تا او از تمامی تعهدات و توافقاتی که آمریکا تا آن زمان در آنها مشارکت داشت، از توافق اقلیمی پاریس تا برجام، خارج شود.

مردم آمریکا احساس کردند ترامپ شانیت ریاست جمهوری را ندارد

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: این سیاست، در کنار بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به حقوق ملت‌ها و سیاست ستیز با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی موجب شد تا متحدین سنتی آمریکا یعنی اروپایی‌ها هم دل خوشی از ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری ترامپ نداشته باشند و عملا ما شاهد یک شکاف جدی و عمیق میان اتحاد فراآتلانتیکی بودیم.

معیری با اشاره به وضعیت داخلی آمریکا تصریح کرد: هرچند ترامپ در حوزه‌هایی مانند مسائل اقتصادی عملکرد قابل توجهی داشت اما نحوه مواجهه دولت ترامپ با شیوع ویروس کرونا، نحوه برخورد با مسائل نژادی و همچنین نحوه برخورد او با اعضای دولت و عزل و نصب‌هایش و در مجموع، رفتارهای خارج از عرف ترامپ موجب شد تا مردم آمریکا احساس کنند کسی رئیس‌جمهورشان شده که شانیت تصدی این مقام را ندارد و به این احساس برسند که سیاست‌های او به ضرر آمریکا است.

بایدن از تداوم سیاست‌های ماجراجویانه و تنش‌آمیز ترامپ خودداری کنند

حتما تفاوتی بین بایدن و ترامپ وجود دارد ولی آنچه اهمیت دارد این است که کسانی که در کاخ سفید مستقر شده و بر مسند امور قرار می‌گیرند، سیاست‌های واقع‌گرایانه و مبتنی بر منطق و واقعیت اتخاذ کنند و از تداوم سیاست‌های ماجراجویانه و تنش‌آمیز دولت ترامپ خودداری کنند.

دبیرکمیسیون سیاسی مجمع وزیران ادوار در پاسخ به سوالی درباره تاثیر ریاست جمهوری جو بایدن بر روابط تهران و واشنگتن خاطرنشان کرد: حتما تفاوتی بین بایدن و ترامپ وجود دارد ولی آنچه اهمیت دارد این است که کسانی که در کاخ سفید مستقر شده و بر مسند امور قرار می‌گیرند، سیاست‌های واقع‌گرایانه و مبتنی بر منطق و واقعیت اتخاذ کنند و از تداوم سیاست‌های ماجراجویانه و تنش‌آمیز دولت ترامپ خودداری کنند.

به گفته این دیپلمات پیشین، آنچه اهمیت دارد در پیش گرفتن سیاست‌های عقلانی، احترام به حقوق ملت‌ها، رعایت حقوق و مقررات بین‌المللی و دوری‌گزینی از سیاست‌های یکجانبه و قلدرمابانه است.

برجام حاصل سال‌ها مذاکره بود

معیری با اشاره به برجام ابراز داشت: برجام حاصل سال‌ها مذاکره میان چند کشور و نه فقط دو کشور بود که روی هر خط آن و کلمه به کلمه‌اش، ساعت‌ها گفت‌وگو شده بود. براساس این توافق، همه کشورهای مشارکت‌کننده در آن متعهد به رعایت مفاد آن شده بودند و در حالی که به استناد بیش از ۱۴ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تمامی تعهداتش عمل کرد، دولت آمریکا با ایراد اتهاماتی علیه ایران، به صورت یکجانبه از آن خارج شد.

این دیپلمات پیشین افزود: سیاست خصمانه آمریکا تنها به خروج از برجام باقی نماند بلکه دولت آمریکا به اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران، مضاعف کردن تحریم‌های جدید و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری هم متوسل شد و با فشار به شرکای برجام و دیگر کشورها، تلاش کرد حیات برجام را به عنوان یک توافق بین‌المللی با خطر روبه‌رو کرده و آن را ناکارامد کند.

دشمنی‌های ترامپ از یاد و خاطره ملت ایران فراموش نمی‌شود

معاون اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به شیوع ویروس کرونا بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا در جهان، ایران هم نسبت از این بحران در امان نبود و در حالی که ایران برای مقابله با آن، نیازمند دارو و تجهیزات پزشکی بود، دولت آمریکا با سخت‌تر کردن عملا امکان دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی را از ایران محروم کرد که این مسئله اثرات منفی بر نظام درمانی ایران وارد کرد و کار نظام بهداشتی ایران را برای مقابله با کرونا سخت‌تر کرد.

به گفته معیری، دشمنی‌های ترامپ و دولت او چیزی نیست که از یاد و خاطره ملت ایران فراموش شود و به همین خاطر، ضروری است دولت جدید آمریکا راه خطای دولت ترامپ را نپیموده و از تکرار اشتباهات دولت کنونی این کشور خودداری کند.

روشن نیست که عمل بایدن تا چه اندازه با حرف‌هایش منطبق باشد

وی درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام در دوران ریاست جمهوری جو بایدن هم یادآور شد: آنچه از قبل از سوی بایدن و تیم مشاوران وی اعلام شده است، این است که آمریکا به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد. آنها تاکید کرده‌اند سیاست متفاوتی را نسبت به دولت ترامپ اتخاذ خواهند کرد اما هنوز تیم جدید دولت بعدی آمریکا مستقر نشده و روشن نیست که تا چه اندازه عمل آنها با حرف‌شان منطبق است.

سفیر اسبق ایران در فرانسه و مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با اشاره به سابقه دیرینه بایدن در عرصه سیاست خارجی بیان کرد: جو بایدن سیاستمدار کهنه‌کاری است که سال‌ها ریاست کمیته روابط خارجی مجلس سنا را برعهده داشته است. زمانی که محمدجواد ظریف، سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک بود، او بارها با سناتورهای آمریکایی درخصوص مسائل مختلف دیدار و به تشریح سیاست‌های ایران می‌پرداخت.

کشوری که باعث افزایش تنش شده، آمریکا است

معیری اضافه کرد: بایدن در آن زمان سناتور بود و بارها به رزیدنس سفیر ایران آمده بود و با ظریف درخصوص مسائل ایران گفت‌وگو کرده بود. او نسبت به ترامپ درک بهتری نسبت به ایران و شناخت کامل‌تری نسبت به تحولات خاورمیانه دارد بنابراین اگر بایدن سیاست معقولانه‌ای را در پیش بگیرد، این امیدواری وجود دارد که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن هم کاهش یابد.

وی بهبود روابط ایران و آمریکا در کوتاه‌مدت را ممکن ندانست و گفت: آنچه اهمیت دارد مدیریت روابط و کاهش تنش است اما باید متوجه بود کشوری که باعث افزایش تنش شده، آمریکا است. این آمریکا بوده که از برجام خارج شد، تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد و به آن شدت بخشید و به کشورهای همپیمان خود فشار آورد تا همکاری‌هایشان را با ایران قطع کرده و فروش نفت ایران را صفر کند. این آمریکا بود که سردار سلیمانی را ترور کرد.

بایدن با زبان تکریم و نه تحریم با ایران سخن بگوید

فشارها و تحریم‌های آمریکا هرچند خسارت‌هایی را به ایران وارد کرد اما موجب عقب‌نشینی تهران و تغییر سیاست‌های اصولی ایران نشد و همین مسئله، موضوعی است که دولت بعدی آمریکا باید متوجه آن باشد و بداند که سیاست فشار بر ایران نتیجه‌ای جز شکست ندارد و با زبان تکریم و نه تحریم با ایران سخن بگوید و رفتار کند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اقدامات دولت ترامپ مدیریت روابط ایران و آمریکا را بسیار دشوار کرده و تنش‌ها را در روابط دو کشور شدت داده است، اظهار داشت: نکته قابل اعتنا این است که ترامپ و دولت او هر اقدامی که می‌توانستند علیه ایران انجام بدهند را انجام دادند و کار نکرده، تحریم جدیدتر و فشار انجام نشده‌ای باقی نمانده است.

به گفته معیری، این فشارها و تحریم‌ها هرچند خسارت‌هایی را به ایران وارد کرد اما موجب عقب‌نشینی تهران و تغییر سیاست‌های اصولی ایران نشد و همین مسئله، موضوعی است که دولت بعدی آمریکا باید متوجه آن باشد و بداند که سیاست فشار بر ایران نتیجه‌ای جز شکست ندارد و با زبان تکریم و نه تحریم با ایران سخن بگوید و رفتار کند.

وی با بیان اینکه به شرط جبران خسارت‌های ایران، تهران مخالف بازگشت مجدد واشنگتن به برجام نیست، تصریح کرد: ایران اعلام کرده گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با آمریکا ندارد اما آمریکا می‌تواند به میز گفت‌وگوی هسته‌ای در قالب برجام بازگردد اما آمریکایی‌ها باید تضمین بدهند که دیگر خروج‌شان از برجام تکرار نمی‌شود و هم خسارتی که در این مدت به ایران وارد شده را می‌پردازند.

منیع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا