اقتصاد بین المللاقتصادیبازرگانی

بخش خصوصی افغانستان آماده سرمایه گذاری در چابهار است

معاون وزیر حمل و نقل افغانستان معتقد است با توجه به اظهارات مثبت نمایندگان ایران درباره وجود ظرفیت کافی صادرات کالا از افغانستان به وسیله بندر چابهار، می توان با سرمایه‌گذاری در این بندر توسعه را به حدی رساند که دیگر نیاز به پیدا کردن جایگزین برای چابهار وجود نداشته باشد. به گزارش اقتصاد روز به نقل از
امام الدین وریماچ در گفت و گو با ایسنا، تاکید کرد: بندر چابهار یک مسیر کوتاه برای افغانستان در رسیدن به بازارهای منطقه ای و جهانی به شمار می‌رود و از این رو این بندر از نظر اقتصادی برای ما اهمیت بسیاری دارد. ما معتقدیم که راه و مسیر چابهار نباید یک طرفه باشد و از این رو می‌توان از این بندر مهم به عنوان ظرفیتی استفاده کرد که هم بتوان از طریق آن صادرات داشت و هم واردات.
وی درباره ظرفیت‌های صادراتی افغانستان که می‌تواند از طریق بندر چابهار به کشورهای منطقه ارسال شود، توضیح داد: افغانستان صرف نظر از صادرات مواد معدنی که در آن به طور جدی فعال است، در صادرات میوه تازه و میوه خشک و بازارهایی مانند قالی نیز فعالیت زیادی دارد. تولیدکننده‌های افغانستانی فعال در این بخش بسیار علاقه‌مند هستند که از ظرفیت‌های موجود در چابهار برای انتقال کالاهایشان استفاده کنند.
معاون وزیر حمل و نقل افغانستان اضافه کرد: بخش خصوصی افغانستان تقاضا داشت که برای فراهم آوردن مقدمات لازم برای صادرات کالا از طریق چابهار مذاکرات با مقامات ایرانی آغاز شود که خوشبختانه مقامات ایرانی اعلام کردند که ظرفیت لازم در چابهار برای دو طرفه شدن مسیر وجود دارد و قطعا ما به دنبال استفاده از این ظرفیت خواهیم بود.
وریماچ با اشاره به موقعیت خاص افغانستان از نظر جغرافیایی، اظهار کرد: کشور ما ارتباط مستقیم با دریا ندارد اما با این وجود همواره در عرصه های مختلف اقتصادی چه صادرات و چه واردات فعالیت داشته‌ایم. کشورهای آسیای میانه امروز بیشترین و مهم‌ترین مسیر برای ما به شمار می روند. ما برای صادرات میوه های تازه خود از مسیرهای هوایی نیز استفاده می کنیم اما در مجموع ظرفیت چابهار برای دولت کابل اهمیت بالایی دارد و در صورت وجود زیرساخت ها و ظرفیت های لازم قطعا نیاز به بازاریابی و به وجود آوردن ظرفیت هایی که در این عرصه فعالیت های اقتصادی افغانستان را گسترش دهند اهمیت بالایی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی افغانستان بسیار به حضور در چابهار و سرمایه گذاری در چابهار اهمیت می‌دهد، گفت: سرمایه گذاران ما به طور خاص به ورود و سرمایه گذاری در دو بخش کشتیرانی و شرکت های ترانزیتی علاقه بسیار زیادی دارند. زیرا معتقدند با ظرفیتی که ایران ایجاد کرده و بستری که در چابهار فراهم است می‌توان بخش زیادی از تقاضاهای صادراتی و وارداتی را پاسخ داد.
معاون وزیر حمل و نقل افغانستان خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم که با دیدگاه‌های سنتی در تجارت خداحافظی کنیم و با ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات گسترده مورد نیاز در چابهار، در آینده دیگر نیاز به ایجاد راه و ظرفیت بدیل در منطقه وجود نداشته باشد.
به گزارش ایسنا، چند ماه پس از امضا توافق نامه ایجاد دالان مشترک اقتصادی چابهار، چند روز قبل مقاماتی از ایران، هندوستان و افغانستان گردهم آمدند تا درباره چگونگی اجرای این برنامه‌های کلان مذاکره کنند.
در این نشست طرف ایرانی از طرفیت‌های گسترده برای افزایش ظرفیت چابهار گفت، هند نیز اعلام کرد که به توسعه بندر چابهار به شکل جدی پایبند است.
انتهای پیام

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا