اقتصاد کلان و بودجهاقتصادی

برای CGT منتظر دولت نمی‌مانیم/ از خصوصی سازی‌ها آرمانشهر ترسیم کرده بودند/ ادامه روند کنونی خصوصی سازی تبعات منفی دارد

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: این مالیات بزودی در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح می‌شود تا به نتیجه نهایی برسیم و فعلا این نوع مالیات را برای مسکن و حذف دلالی از آن هدف گذاری کرده‌ایم.

سید فرید موسوی در گفت‌وگو یا اقتصاد روز به نقل از ایلنا در مورد‌ آخرین وضعیت مالیات بر عایدی سرمایه گفت: یکی از الزامات ما در شرایط فعلی تعریف پایه‌های جدید مالیاتی است و مالیات بر عایدی سرمایه(CGT) نیز در این راستا است، در حال حاضر بسیاری از کشورها نیز در خصوص اجرای این نوع مالیات ورود کرده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از منافع این نوع مالیات هدایت سرمایه به بخش مولد است که ما در این مورد شعارهای بسیاری می‌دهیم اما باید توجه داشت که هدایت سرمایه از بخش غیرمولد که مخرب اقتصاد است به بخش مولد در خلاء صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل استفاده از ابزار CGT اهمیت مضاعف می‌یابد.

موسوی در مورد دلیل مخالفت برخی‌ها با این نوع مالیات گفت: چون بحث جدیدی است یک سری نگرانی‌ها در مورد فراهم نبودن زیرساخت‌های آن مطرح شده است اما بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که جای هیچ نگرانی وجود ندارد. هرچند که دولت اعلام کرده به دنبال ارایه یک لایحه جامع است اما ما منتظر دولت نمی‌مانیم و آن را در اولویت برنامه‌های خود می‌دانیم.

وی افزود: این مالیات بزودی در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح می‌شود تا به نتیجه نهایی برسیم و فعلا این نوع مالیات را برای مسکن و حذف دلالی از آن را هدف گذاری کرده‌ایم.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به موضوع خصوصی سازی‌ها و بحث‌های مرتبط با‌ آن در هفته‌های اخیر گفت: متاسفانه از ده سال پیش که این سیاست و اصل 44 اجرا شد عده‌ای از خصوصی سازی‌ها یک آرمانشهر ترسیم کردند اما برداشت ما در مورد عملکرد ده ساله  که واکنش جامعه نیز بر آن صحه می‌گذارد عدم دستیابی به اهداف تعیین شده است.

وی ادامه داد: ما باید از فناوری خصوصی در نحوه واگذاری‌ها و نظارت پس از واگذاری‌ها استفاده کنیم تا خصوصی سازی، رها سازی یا محلی برای کسب درآمد مقطعی دولت نباشد.

موسوی با اشاره به مشکلات پیش آمده در هفت تپه گفت: این مشکلات نگرانی ما در مورد خصوصی سازی‌ها را تشدید می‌کند و به نظر ادامه روند کنونی و اصرار به آن می‌تواند تبعات منفی بیشتری داشته باشد بنابراین ما باید طرحی نو دراندازیم.

رییس فراکسیون جوانان مجلس تصریح کرد: امیدوارم به مرحله‌ای نرسیم که تمام سرمایه‌ها را به باد دهیم و بجای استفاده پایدار و بلندمدت از منافع کوتاه‌‌مدت خصوصی سازی‌ها استفاده کنیم. از همین روی امیدواریم تمام صاحب نظران و کارشناسان یاری کنند تا فناوری خصوصی سازی بازسازی و بازمهندسی شود و همه اقتصاد و کشور از مزایای آن بهره‌مند شوند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا