اجتماعیاشتغالاقتصادیبازرگانیحمل و نقلشهریصنعت و تجارتمیراث فرهنگی

برداشت محصول توسعه با حضور چهار وزیر در مازندران

حضور چهار وزیر کابینه دولت طی یک روز در مازندران و اجرای برنامه‌های متنوع در بخش‌های مختلف نشان داده است که قطار توسعه در مازندران با سرعت مناسب در حال طی مسیر است و هر از چندگاهی در ایستگاه‌های پیش‌بینی شده باری را پیاده و بار جدیدی را سوار می‌کند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،مردم و مسئولان مازندران طی چند سال گذشته بجز سفرهای استانی دسته جمعی هیات دولت شاهد برداشت چنین حجمی از محصول توسعه و کشت بذرهای متنوع جدید نبودند. این سفر دسته جمعی البته یک پیام مهم هم داشت که قطار توسعه با تحریم و تنگناهای مالی متوقف شدنی نیست و طرح ها و برنامه های اولویت دار همان گونه که وزرا وعده اش را داده بودند در حال اجرا و تکمیل شدن است و حسب برنامه زمان بندی نیز به مرحله بهره برداری می رسد.

مازندرانی ها پنجشنبه پنجم دی ماه میزبان چهار وزیر راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و امور اقتصادی و دارایی بودند. مهمترین طرح هایی هم که در کمتر از ۱۵ ساعت تردد این وزرا از منتهی الیه غرب تا نقطه انتهایی شرق مازندران به بهره برداری رسید و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد، مربوط به حوزه گردشگری و ورزش بود.

آغاز اجرای طرح ملی مسکن

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که زمانی استاندار مازندران بود، زودتر از بقیه وزرا خودش را به استان رساند و نخستین اقدامش هم آغاز عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن مازندران در ساری بود.

با اجرایی شدن این طرح قرار است در فاز اول ۲ هزار و ۳۰۹ واحد مسکونی در ۲۳ شهرستان این خطه شمال کشور در اراضی دولتی برای واجدان شرایط ساخته شده و تحویل شود.

سهمیه مازندران از طرح اقدام ملی مسکن در مجموع حدود ۱۸ هزار واحد است. بر اساس برآوردهای اولیه هر مترمربع از مسکن ملی در مازندران حدود ۲۵ میلیون ریال سرمایه نیاز دارد و به هر یک از متقاضیان هم حدود یک میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت خواهد شد.
وعده ای که وزیر مسکن و شهرسازی به واجدان شرایط مسکن ملی در مازندران داده این است که واحدهای مسکونی فاز اول تا پایان دوره فعالیت دولت تدبیر و امید تکمیل و به متقاضیان واگذار خواهد شد.
محمد اسلامی یکی از ویژگی های طرح اقدام ملی مسکن را ” متقاضی محوری ” بودن آن در مقایسه با ” مسکن مهر ” دانست و توضیح داد : طرح اقدام ملی مسکن متقاضی محور است به این معنا که مردم سازنده اصلی مسکن هستند و ما ضمن نظارت، کارهای پشتیبانی را انجام می دهیم.
وی اضافه کرد : در بخش مسکن مهر ما همچنان با تعداد زیادی واحدهای مسکونی بدون متقاضی مواجهیم که با وجود پایان این طرح همچنان این واحدها متقاضی ندارند و این در حالیست که در طرح ملی ما متقاضی ثبت نامی دارای شراط داریم.
اسلامی یکی از این پشتیبانی ها را ارایه کارت اعتیاری مصالح ساختمانی بیان کرد که با این کارت مصالح ساختمانی ارزان قیمت در اختیار متقاضیان ساخت قرار می گیرد.

تکمیل طرح‌های مرتبط با کمربندی شمالی شهر ساری

یکی از محصولات توسعه زیرساختی که همزمان با سفر یک روزه چهار وزیر در مازندران کاشتهشد، آغاز ساخت تقاطع غیرهمسطح سه راهی جویبار، گارد جنگل و سمسکنده به طول حدود سه کیلومتر به عنوان بخشی از کمربندی شمالی شهر ساری پس از حدود دو دهه است که برای اجرای آن یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه می شود.

با افتتاح این تقاطع ها که وعده آن برای ۲ سال آینده داده شده، گره ترافیکی کمربندی شمالی شهر ساری کاهش خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی در مراسم کلنگ زنی این تقاطع ها گفت : اعتبار این پروژه ها با وجود محدودیت های مالی از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین شد و خواهان تسریع در اجرای آن از سوی پیمانکار هستیم.

طلسم شکنی از آزادراه ساری – قائمشهر

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این سفر از آغاز اجرای آزاد راه ساری- قائمشهر خبر داد و گفت : اراضی مورد نیاز برای اجرای این پروژه تملیک شد و بزودی با رفع اختلاف نظر با مجری این پروژه نیز عملیاتی خواهد شد.

آزادراه ساری – قائمشهر قرار است به طول حدود ۴۵ کیلومتر از قائمشهر تا شهر سورک مرکز شهرستان میاندرود را شامل شود. این محور بر اساس گزارش های رسمی پلیس راه و راه و شهرسازی پرتردد ترین محور درون شهری مازندران محسوب می شود.

این آزاد راه پس از ابلاغ تصویب نامه هیات وزیران در سال ۹۵ قراربود دهه فجر سال ۹۷ شروع شود ولی اختلاف بر سر سهم بخش خصوصی یا پیمانکار و دولت و همچنین مشکلات مربوط به تملک زمین های مورد نیاز اجرای آن را به تاخیر انداخت.

وزیر راه و شهرسازی گفت که اراضی مورد نیاز برای اجرای این پروژه تملیک شد و بزودی با رفع اختلاف نظر با مجری این پروژه نیز عملیاتی خواهد شد.

مسکن مهر و برقی شدن راه آهن شمال

همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی ۸۱۰ واحد مسکن مهر هم در این استان به متقاضیان واگذار شد.

اسلامی در این سفر در باره برقی شدن راه آهن شمال هم که وعده اش را در زمانی که استاندار مازندران بود، به مردم این استان داد، گفت : قرارداد برقی شدن راه آهن گرمسار- اینچه برون (راه آهن شمال) با طرف خارجی نهایی شد.

وی افزود : این قرارداد چندین سال قبل منعقد شده بود که به دلیل برخی مشکلات به مرحله اجرایی نرسیده بود که در سفر اخیر به مسکو، این قرارداد نهایی شد و بزودی نیز اجرایی می شود.
وی میزان قرارداد این پروژه ریلی را حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و اظهار داشت: با برقی شدن شبکه راه آهن شمال بخشی از ترافیک محورهای راههای زمینی به این شبکه انتقال داده می شود.
او ادامه داد : در کنار این پروژه اجرای طر ح ریل باس برای شبکه های درون استانی به خصوص ساری- قائمشهر که بیشترین بار ترافیکی درون استانی را را داراست، بخشی از ترافیک در جاده ها به شبکه ریلی منتقل می شود.
طرح مترو تهران- مازندران روی میز
وزیر راه و شهرسازی همچنین در مورد طرح مترو تهران- شمال نیز که باز هم در زمان استانداریش به صورت مشخص با اندکی جزییات وعده اش را داده بود، گفت: این طرح همچنان به عنوان یکی از پروژه های ضروری در سطح ملی مطرح است و ما به دنبال سرمایه گذار خصوصی هستیم.
اسلامی افزود : مقدمات کار برای جذب سرمایه گذاری برای اجرای این پروژه در دست انجام است و با ورود سرمایه گذار این پروژه نیز اجرایی می شود.
وی گفت: مازندران یک استان ملی محسوب می شود که اجرای برخی طرح های زیرساختی در این خطه شمال کشور برای مردم ایران اهمیت دارد و همه باید از آن حمایت کنند و ما نیز به دنبال اجرای این طرح ها در مازندران هستیم.
وی اضافه کرد: در سال جاری با وجود محدودیت های مالی حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت راه در استان مازندران در دست انجام است به گونه ای که برخی از این پروژه ها نیز در دهه فجر به بهره برداری می رسد.
اسلامی افتتاح فاز اول آزاد راه تهران- شمال و ۱۰ کیلومتر از چهار خطه هراز، محور ساری- تاکام و تقاطع چهار گانه کمربندی شمالی شهر ساری را از جمله این پروژه ها اعلام کرد.
بر اساس گزارش رسمی اداره کل راه و شهرسازی مازندران، در این استان حدود ۱۰۶ پروژه راهسازی در دست اجراست که ۷۹ پروژه مربوط به راه روستایی و مابقی راههای اصلی است.

تقدیر ویژه استاندار بومی از وزیر راه و شهرسازی

تعددد پروژه های راه و شهرسازی بهره برداری شده در مازندران طی یک روز توسط محمد اسلامی وزیر راه سبب شد تا احمد حسین زادگان که سکان استانداری مازندران را از اسلامی تحویل گرفت، از سلفش به صورت ویژه قدردانی کند.

حسین زادگان گفت: وزارت راه و شهرسازی به خصوص در دوران وزارت دکتر اسلامی وزیر فعلی که پیش از این نیز سمت استانداری مازندران را عهده دار بود، به پروژه های راهسازی استان مازندران تحرک خوبی داد.
وی افزود: به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی همان مطالباتی را که از وزارت راه و شهرسازی در دوره مسوولیتش در کسوت استانداری مازندران در حوزه فراهم کردن زیرساخت های راهسازی انتظار داشتند، در دوره وزارتش بر راه و شهرسازی اجرایی کرده است.
استاندار مازندران گفت : در بیش از یک سال اخیر اکثر پروژه های راهسازی متوقف استان مازندران با دستور وزیر راه و شهرسازی عملیاتی شد و حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه راهسازی در این استان در دست اجراست.
نورافکن توسعه بر گردشگری مازندران

شاید نقطه وصل وزرایی که دسته جمعی در پنجشنبه هفته گذشته به مازندران سفر کردند، تمرکز بر حوزه گردشگری استان بود و به همین خاطر هم سه وزیر راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و امور اقتصادی و دارایی در یک کاروان از چند نقطه گردشگری مازندران بازدید کردند، نقاطی که به نظر می رسد هر سه وزارتخانه برای توسعه زیرساخت های آن دخیل هستند و باید با هم هماهنگی داشته باشند.

علی اصغر مونسان، محمد اسلامی و فرهاد دژپسند علاوه بر بازدید از باغ تاریخی صفی‌آباد بهشهر، از تالاب میانکاله، مجموعه تاریخی عباس آباد و بندر امیرآباد بازدید کردند.

بر اساس برنامه هایی که از قبل اعلام شد، میراث فرهنگی برای رونق گردشگری با حفظ محیط زیست در میانکاله و حفظ بافت تاریخی و امنیتی در کارخ صفی آباد و حفاظت از اصالت تاریخی در مجموعه تاریخی عباس آباد برنامه هایی دارد، برنامه هایی که قطعا نیازمند هماهنگی های مختلف با وزارتخانه ها و دستگاههای مختلف است.

وزیر میراث فرهنگی که در دوره جدید به صورت جدی به دنبال رونق گردشگری کشور است، در بازدید از کاخ صفی آباد بهشهر به خبرنگاران گفت : مجموعه بنای تاریخی که در صفی آباد واقع شده از بناهای تاریخی ارزشمند مربوط به دوره شاه عباس با قدمت ۴۰۰ سال است.
وی افزود: هماهنگی هایی از سوی وزارت میراث فرهنگی با وزارت اطلاعات برای تحویل این بنای تاریخی انجام شده که بزودی این فضا برای بازدید مردم و گردشگران آماده می شود.
مونسان گفت: وزارت میراث فرهنگی همچنین با استانداری مازندران برای مرمت این بنای ارزشمند تاریخی توافقاتی داشته است و بر این اساس برنامه خوبی برای بهشهر خواهیم داشت تا بهشهر هم همانند غرب مازندران به یکی از مناطق مهم و قطبی در گردشگری تبدیل شود. تا طبیعت و موضوعات تاریخی منطقه از مواهب گردشگری بهره ببرند.
بندر امیرآباد، چشم امید اشتغال آفرینی

گذشته از بازدید سه وزیر از تالاب میانکاله که گارد حفاظت محیط زیست هم همراهیشان کردند تا بیشتر از مسایل و مشکلات این منطقه آشنا شوند، بازدید از بندر امیرآباد که در نزدیکی همین تالاب واقع است برنامه دیگری بود که وزیر راه و شهرسازی اطلاع رسانی آن را بر عهده گرفت و به خبرنگاران گفت : از برنامه‌های راهبردی دولت رونق اقتصادی از جنس اشتغال‌آفرینی است تا در اقتصاد زندگی مردم تاثیر داشته باشد.

محمد اسلامی یکی از مشکلات بندر امیرآباد را راه دسترسی آن دانست و افزود: در مورد جاده ۲۰ کیلومتری بهشهر، نکا، امیرآباد و رستم کلا نیز نشست و بررسی صورت گرفت و برای فاصله یک کیلومتری باقیمانده این جاده که از خط آهن عبور می کند تصمیم گیری صورت گرفت و پیمانکار انتخاب شد
وزیر راه و شهرسازی گفت: تمام سعی ما این است که دسترسی و تردد مردم به بندر امیرآباد با اجرای این طرح جاده ای، از ۴ مسیر تسهیل شود.
اسلامی گفت: تشویق ما برای سرمایه گذاری در امیرآباد خوب بوده و مراحل قانونی تبدیل این بندر که منطقه ویژه اقتصادی است به منطقه آزاد در حال طی شدن است.
وی با اشاره به ظرفیت های استان مازندران گفت: میانکاله می تواند مصداق پیشرفته و نوینی از اکوپارک باشد که ما می توانیم اولین اکو پارک کشور را شاهد باشیم، بندرامیرآباد نیز یک نقطه کانونی در کریدور شمال جنوب است و برنامه های دولت برای این منطقه از جمله پروتکل با قزاقستان و روسیه، ارتباط ریلی با ریلی با اینچه برون و از همه مهمتر اسکله رورو ویژه مراسلات تره بار و میوه جات که در حال انجام است.
اسلامی گفت: این اسکله تا ماه های آینده فعال می شود تا باعث رونق صادراتی استان که بیش از ۶ میلیون تن محصولات کشاورزی، باغی و دامی و آبزی پروری دارد، شود چون در این مسیر هم ریل و هم جاده ها بخش مهمی است.

جشن هیرکانی، مهم‌ترین بهانه سفر مونسان

البته مهم ترین بهانه سفر وزیر میراث فرهنگی به مازندران، شرکت در جشن ملی ثبت جهانی هیرکانی بود که پنجشنبه شب با حضور جمعی از دوستداران طبیعت و میراث فرهنگی از استان‌های مازندران، خراسان شمالی، سمنان، گیلان و گلستان در بابلسر برگزار شد.

در این جشن مسئولان و پژوهشگران استان های گیلان، گلستان، سمنان و خراسان شمالی نیز حضور داشتند، استان هایی که بخشی از جنگل های هیرکانی در جغرافیای آنها قرار دارد.

این جشن فرصتی بود تا رنگین کمان گردشگری مازندران بیش از همیشه به چشم بیاید چرا که بخش اعظم جنگل های هیرکانی در خاک مازندران واقع است و ۶ لکه از ۱۲ لکه ثبت شده این جنگل در میراث جهانی که مربوط به این استان است.

از آنجایی که مازندران بیشترین سهم و در عین حال بیشترین مسئولیت را در حفظ این میراث ملی و جهانی بر عهده دارد، جشن هیرکانی فرصتی نیز برای مسئولان استان بود تا بایدها و نبایدها را به مسئولان دولتی، تشکل های غیردولتی و محققان و پژوهشگران و مهم تر از همه مردم یادآور شوند چنان که استاندار مازندران در این مراسم هر آنچه را که بایدها بود بر زبان آورد

احمد حسین زادگان با اعلام این که حفاظت از جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی نیازمند اقدامات همه جانبه در بخش‌های مختلف است، گفت : حفاظت از هیرکانی بیش از همه نیازمند تصویب و اجرایی کردن قوانین سفت و سخت در برخورد با متخلفان است.

وی توضیح داد: اگر چه یکی از اهداف و پیامدهای ثبت جهانی هیرکانی حفاظت از این میراث با عظمت است، ولی همه باید بدانیم که صرف ثبت شدن نام این مجموعه درمیراث جهانی نمی تواند آن را حفظ کند بلکه باید کارهای هماهنگ و مستمری انجام بگیرد که یکی از آنها برخورد قضایی با متخلفان است.

نماینده عالی دولت در مازندران که خود مازندرانی است، پیشنهاد گنجاندن اطلاعات مربوط به معرفی و چگونگی حفاظت از هیرکانی در کتب درسی را ارائه و تاکید کرد : حفاظت همگانی از هیرکانی نیازمند این است که همه مردم اطلاعات لازم را در باره اهمیت این میراث جهانی داشته باشند و در باره چگونگی حفظ آن هم آگاه باشند.

نیازهای مردمان ساکن حاشیه جنگل های هیرکانی هم از چشم استاندار بومی دور نماند و خطاب به حاضران بویژه مسئولان کشوری گفت : ثبت جهانی هیرکانی به معنای عدم بهره مندی ساکنان حاشیه جنگل های هیرکانی از این نعمت خدادادی نیست. آنچه که مخاطره آمیز است، نگاه تک بعدی اقتصادی به جنگل در مازندران و دیگر استان های شمالی است به این معنا که بهره برداری را تنها در بریدن درخت و استفاده از چوب آن خلاصه می کنند.

حسین زادگان تاکید کرد : اکنون که هیرکانی به عنوان میراث جهانی ثبت شده است، نگاه به مازندران به عنوان استانی که بیشترین سهم را در لکه های ثبت شده دارد باید عوض شود و نباید همچنان مازندران را به عنوان یک مرکز بهره برداری از درخت و چوب ببینیم بلکه باید تلاش کنیم از سایر ظرفیت های جنگل بویژه ظرفیت گردشگری آن استفاده کنیم.

استاندار مازندران این را هم گفت که وظیفه این نهادهای فرهنگی و دوستدار محیط زیست با ثبت جنگل های هیرکانی پایان نگرفته است و اکنون تشکل های زیست محیطی با همکاری رسانه ها و هنرمندان باید توانمند سازی حاشیه نشینان جنگل های هیرکانی را برای محافظت از این میراث جهانی در دستور کار قرار دهند. لازم است مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین لازم و دستگاههای اجرایی با اجرای آنها نسبت به رفع مشکل معیشتی روستاییان حاشیه جنگل های هیرکانی اقدام کنند.

مازندران، قطب اکوتوریسم کشور

وزیر میراث فرهنگی هم در این جشن با اشاره به ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، از این اقدام به عنوان فرصت بزرگی برای گردشگری بویژه در استان مازندران یاد کرد، استانی که بیشترین لکه های ثبت شده جنگل های هیرکانی را در اختیار دارد.

مونسان ظرفیت های گردشگری مازندران را بی نظیر توصیف کرد و افزود : واقعا می توانیم مازندران را به قطب گردشگری اکوتوریسم و طبیعت گردی کشور تبدیل کنیم.

وی افزود : مازندران به لحاظ طبیعی و نیز تاریخی همه ظرفیت ها را دارد و در واقع این استان هم قطب گردشگری طبیعت گردی و دریامحور است و هم در زمینه آببندان ها می تواند ظرفیت های جدید گردشگری ایجاد کند.

وزیر میراث فرهنگی خطاب به مسئولان و مردم مازندران گفت : هرچقدر در این زمینه ها در استان تلاش شود، وزارت میراث نیز در کنار شما خواهد بود.

رونمایی‌های رو به آینده

جشن هیرکانی البته تنها به سخنرانی و تعارف نگذشت بلکه فرصتی فراهم کرد تا با حضور وزیر میراث فرهنگی و وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسئولان ارشد مازندران از تمبر جنگل‌های هیرکانی، پوستر محافظت از این جنگل و پوستر مازندران پایتخت گردشگری اکو۲۰۲۲ به عنوان سه رویداد مهم گردشگری ایران و مازندران رونمایی شود.

نگاهی به محتوای رونمایی های انجام شده نشان می دهد که رنگین کمان گردشگری مازندران با گذشت زمان هر چه بیشتر قابل رویت می شود و می تواند تنها همین محور اقتصادی چنانچه بدرستی ساماندهی شود علاوه بر تامین معیشت جمعیتی چند برابر جمعیت کنونی مازندران، محیط زیست شکننده این استان را هم از گزند روز افزون نجات دهد.

موج مکزیکی زیرساخت‌های ورزشی

شاید بتوان به ثمر نشستن زیرساخت های ورزشی مازندران در دولت تدبیر و امید را به موج مکزیکی تشبیه کرد که یکی پس از دیگری به بهره برداری می رسد و تنها زمانی قابل درک است که دقت لازم بدون غرض ورزی وجود داشته باشد.

سفر یک روزه مسعود سلطانی فر به مازندران که با سفر سه وزیر دیگر همزمان شد به افتتاح چند طرح ورزشی در غرب مازندران اختصاص داشت، موجی که می توان آن را دنباله چند موج دیگر یکی دو سال اخیر دانست.

وزیر ورزش در بدو ورود به مازندران ابتدا خانه کشتی شهرستان تنکابن را افتتاح کرد، سالنی که در سال ۹۰ کلنگ آن به زمین زده شد و دولت برای ساخت آن ۲۵ میلیارد ریال هزینه کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران گفت که با افتتاح این سالن ورزشی به زیربنای ۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع شهرستان تنکابن به لحاظ ضریب سرانه ورزشی جزء شهرستان های تقریبا برخوردار قرار گرفت.

حبیب حسین زادگان با بیان اینکه در حال حاضر سرانه ورزشی مازندران حدود ۱.۲ مترمربع است، اظهار داشت : پروژه های دیگری نیز در دست اقدام است و با برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

وزیر ورزش و جوانان هم در مراسم بهره برداری از خانه کشتی تنکابن با اعلام این که مازندران قطب ورزش کشور است، گفت: تلاش داریم تا پایان سال جاری پروژه‌های بزرگ ورزشی را در مازندران به بهره‌برداری برسانیم.

مسعود سلطانی فر با اعلام این که توسعه ورزش همگانی و فضاهای ورزشی در دستور کار دولت قرار دارد، افزود : در سال گذشته ۷۰۰ پروژه ورزشی را در سطح کشور به بهره برداری رساندیم و امسال نیز تلاش داریم تا پایان سال ۷۰۰ پروژه دیگر را به اتمام و بهره برداری برسانیم.

وزیر ورزش همچنین در این سفر ورزشگاه پنج هزار نفری شهید عباسعلی ناطق‌نوری شهرستان نور را افتتاح کرد. ساخت این ورزشگاه از سال ۸۵ با اعتبار اولیه ۳۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۲۳ هزار متر مربع آغاز شد و در مجموع با ۲۵۰ میلیارد ریال اعتباری که شرکت توسعه، تجهیز و نگهداری اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان هزینه کرد، به مرحله بهره برداری رسید.

ورزشگاه شهرستان نور دارای زمین چمن مصنوعی و متعلقات، سالن بدنسازی، سونای خشک، پیست دو و میدانی، فضای فعالیت های پزشکی و داوران، واحد اداری، سکوی صندلی برای تماشاچیان، جایگاه وی آی پی، رختکن تیم مهمان و میزبان، چهار دکل نور افکن و ۶۵ چشمه سرویس بهداشتی است.

وزیر ورزش و جوانان در مراسم بهره برداری از این ورزشگاه هم گفت که تا پایان خدمت دولت تدبیر و امید حدود سه هزار پروژه ورزشی نیمه‌تمام کشور که ساختشان از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش شروع شده بود، به بهره برداری می‌رسد

سلطانی فر افزود :‌ از زمانی که سه سال پیش به عنوان وزیر ورزش و جوانان شروع به کار کردم بیش از چهار هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود داشت که با تلاش صورت گرفته تا سال گذشته ۷۰۰ پروژه از این تعداد به بهره برداری رسید و امسال نیز با برنامه ریزی انجام شده با وجود تحریم و شرایط سخت اقتصادی کشور، تکمیل ۷۰۰ پروژه نیمه کاره هدف گذاری شده است که تاکنون ۴۰۰ پروژه افتتاح شده و بقیه نیز تا پایان سال به بهر برداری خواهد رسید.

وی همچنین بر ضرورت فراهم کردن زمینه های لازم برای شکوفایی استعدادهای ورزشکاران مازندران تاکید کرد و اظهار داشت : سالن ۶ هزار نفری ساری با پیشرفت خوبی که دارد تا سال ۹۹ به بهره برداری می رسد.

او ادامه داد: پیست دوچرخه سواری نیز تا پایان سال ۹۹، سالن کشتی جویبار تا پایان دولت دوازدهم، استادیوم پنج هزار نفری آمل تا سه ماه آینده، استادیوم پنج هزار نفری چالوس هم سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
سلطانی فر همچنین از بهره برداری ۱۲ پروژه ورزشی دیگر در استان مازندران تا ۲ ماه آینده خبر داد و گفت که با افتتاح تمامی پروژه های ورزشی در مازندران شاهد ارتقای امکانات و فضای ورزشی در استان و میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی بین المللی در مازندران خواهیم بود.

قدردانی از دولت به خاطر زیرساخت‌های ورزشی

سفر پربار و چندین باره وزیر ورزش و جوانان و همچنین معاونانش به مازندران طی دو سال گذشته و بهره برداری از طرح های ورزشی مختلف سبب شد تا استاندار مازندران این بار فرصت را غنیمت شمرده و به صورت ویژه از مجموعه دولت تدبیر و امید به خاطر توجه به زیرساخت های ورزشی استان قدردانی کند.

حسین زادگان در مراسم افتتاح ورزشگاه پنج هزار نفری شهید عباسعلی ناطق نوری شهرستان نور گفت : بهره برداری طرح های نیمه تمام با توجه به شرایط تحریمی کشور، نشان دهنده توجه دولت تدبیر و امید به تامین زیر ساخت های وزرشی در استان است.

وی افزود :‌ امروز دولت تدبیر و امید با وجود تحریم ها کارهای بزرگی در حوزه ورزش انجام داده و در حال انجام است که باید در باره آنها به مردم اطلاع رسانی شود.

بر اساس گزارش رسمی اداره کل ورزش و جوانان مازندران، از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید تاکنون حدود ۵۰ پروژه عمرانی ورزشی با حدود یکهزار میلیارد ریال اعتبار در این استان ساخته شده است.

هم اکنون نیز حدود ۹۰ پروژه عمرانی ورزشی نیمه تمام در مازندران وجود دارد که برای تکمیل آنها حدود ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مسئولان ورزشی مازندران پیش بینی کرده اند که این پروژه های ورزشی که ۲۲۴هزار متر مربع است تا پایان دولت تدبیر و امید به اتمام برسد.

مازندران هم اکنون ۵۰۰ فضای ورزشی دارد و سرانه این فضای ورزشی استان هم ۱.۲ متر مربع است که با تکمیل پروژه های نیمه تمام به ۱.۵ متر می رسد.

استاندار مازندران بازسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر و هفت تیر بابل و همچنین طلسم شکنی بازسازی ورزشگاه متقی ساری به عنوان یکی از قدیمی ترین باشگاههای کشور را بخش کوچکی از تلاش دولت تدبیر و امید برای تامین زیرساخت های ورزشی مازندران معرفی کرد و گفت :‌ تنها در یک سال اخیر ما شاهد بهره برداری از ورزشگاه شهرستان نوشهر و سالن های ورزشی در دیگر شهرهای استان بودیم.

حسین زادگان همچنین از وزیر ورزش و جوانان خواست تا بهره برداری استادیوم ۶ هزار نفری ساری و سالن کشتی جویبار را اولویت دهد و همچنین برای مجموعه ورزشی نیمه کاره بخش بلده و رستم رود از توابع شهرستان نور اعتبار ویژه در نظر بگیرد.

اقدامی که به چشم نیامد

البته روشن شدن چراغ های توسعه یکی پس از دیگری آن هم با حضور چهار وزیر در یک روز سبب شد تا بازسازی بخش قلب و سی سی یو بیمارستان شهید یحیی‌نژاد بابل با اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی و تحویل آن در همان روز پنجشنبه با حضور معاون وزیر بهداشت به چشم نیاید.

مراسم بهره برداری از این طرح درمانی بخش قلب بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل با ۲۵ تخت که توسط خیر قدرت الله صمدی تبار سرمایه گذاری شده بود با حضور دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح این بخش گفت: خیرین گرانقدر در این شرایط سخت کمک کار دولت هستند که در کل کشور طرح های زیادی توسط خیرین در حال انجام می باشد.

جان بابایی بیان داشت: بزرگترین خدمتی که ما می‌توانیم به خیرین داشته باشیم این است که موانع دولتی را از سر راه این خیرین برای انجام کارهای خیرخواهانه برداریم.

وی افزود: اگر موانع اداری پیش روی خیرین حوزه سلامت برداشته شود شاهد سیل عظیمی از طرح های خیرساز در حوزه بهداشت و درمان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: همه ما موظفیم که مشاوره های لازم را به خیرین حوزه سلامت ارائه کنیم تا سرمایه های آن ها در جاهای درست هزینه شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت : امروز بیمارستان ها در جهان بیمار محور اندازه گیری نمی شوند بلکه مردم محور هستند که این امر هم باید در ایران به صورت جدی مد نظر باشد.

بیمارستان شهید یحیی نژاد بابل دارای بیش از ۲۰۰ تخت است. این بیمارستان مرکزی دانشگاهی است که در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی تاسیس شد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا