اقتصاد کلان و بودجهاقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

 بیشتر سرمایه گذاران در ترکیه، ایرانی هستند

رئیس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی، تجاری و مناطق ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی یکی از معضلات سرمایه گذاری در ایران را تصمیمات خلق الساعه دانست و گفت: اکثرا سرمایه گذاران در برخی مناطق آزاد ترکیه ایرانیان هستند که در ازای سرمایه گذاری مشوق هایی را هم دریافت می کنند که ما در این زمینه نتوانسته ایم اقدامات مناسبی انجام دهیم.

به گزارش اقتصاد روز، معصومه پاشایی در نشست آسیب شناسی عملکرد مناطق آزاد در کشور با تاکید بر اصلاح قانون در راستای بند ۱۱ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار  کرد: سه دهه از ایجاد مناطق آزاد در کشور می گذرد و باید بررسی کنیم که این مناطق چه خروجی داشته است؟ مثلا منطقه آزاد تجاری ارس در ابتدا یک بیایان بود و امروز سالانه ۱۱ میلیون مسافر دارد فقط ۱۵ دقیقه با نخجوان فاصله دارد و البته از این طریق هم مسافران به راحتی می توانند ارز از کشور خارج کنند. در ابتدا هدف از ایجاد مناطق آزاد آباد کردن بیابان ها با سرمایه مردم بود چون که می گفتند دولت پول ندارد و بخش خصوصی با سرمایه گذاری هدف آباد کردن مناطق را محقق کنند.  اما در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی این اهداف کافی نیست و باید برنامه ریزی های درستی انجام شود.

وی توضیح داد: نباید دید منفی به گردشگری داشته باشیم، گردشگری یک صنعت است. کشورهایی که اندازه یک استان ما هم نیستند به واسطه گردشگری درآمدهای بسیاری دارند البته که بیشترین ترددها به آن کشور هم از ایران است که به این واسطه ارز از کشور خارج می شود.

وی با تاکید به این که گردشگری صنعت مهمی در کشور محسوب می شود، گفت: درآمدهای گردشگری شهر بارسلون می تواند کل هزینه های اسپانیا را پوشش دهد از طرف دیگر تمایل اعراب برای سرمایه گذاری در ایران خوب است و آنها به کشورمان تردد می کنند عروسی های لبنانی در کیش برگزار می شود چون به  این منطقه علاقه دارند پس باید به سمت کمک به ارتقای مناطق آزاد رفته و ساختار و قوانین را اصلاح کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم وجود شفافیت گفت: ما در امر شفاف سازی در کشور در اول راه هستیم و می خواهیم تازه سامانه وصل کنیم،  هنوز گمرک ما به سامانه های مربوطه وصل نیست و در این باره شفافیت وجود ندارد. روز گذشته در جلسه شورای فناوری حضور داشتم در این جلسه وزیر رفاه گفت که اول راه برای جمع آوری اطلاعات هستیم که رئیس جمهور به شوخی به او گفت که در ۷ سال گذشته چه می کردید.

پاشایی با بیان این که به دنبال پنجره ازاد در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی باشیم، گفت: مناطق آزاد برای کاهش بروکراسی گذاشته شده تا امور هر چه سریعتر انجام شود. وضعیت کشورمان را با ازمیر و آنتالیا و آناتولی ترکیه مقایسه کنید که متاسفانه اکثرا سرمایه گذاران در آن جا ایرانی هستند. باید از خود بپرسیم چرا سرمایه گذاران در کشورمان سرمایه گذاری نمی کنند؟ دلیل را می توان در وجود مشوق ها در ترکیه دید که مثلا اگر کسی  آن جا  خانه ای خریداری کرد مشوقهایی همچون پاس سیاسی  و امکان تردد به اروپا را می دهند. اگر تعدد مناطق آزاد یک مشکل است پس چرا کشور همسایه ما ۱۰۲ منطقه آزاد راه انداخته است؟ فقط اطراف استانبول ۴ منطقه ویژه و آزاد است که هر کدام به صورت تخصصی فعالیت می کنند.

رئیس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی، تجاری و مناطق ویژه اقتصادی مجلس ادامه داد: باید مناطق آزاد به کشورهای همسایه وصل شود تا آنها به راحتی تبادل داشته باشند، مثلا در ارس به تازگی آذربایجان متوجه شده که منطقه مناسبی برای سرمایه گذاری است.

وی یکی از معضلات سرمایه گذاری در ایران را تصمیمات خلق الساعه دانست و اظهار کرد: سرمایه گذار می ترسد در ایران سرمایه گذاری کند چون یک مرتبه تصمیمات جدیدی گرفته شده که قابل مقایسه با قبل نیست.

پاشایی با بیان این که مناطق آزاد به تازگی به بلوغ رسیده اند، گفت: متاسفانه سازمان مناطق آزاد به راحتی دبیرخانه مناطق آزاد را دور می زند که آن هم به خاطر قوانین موجود است و باید اصلاح شود باید نگاه توسعه ای و نه مداخله جویانه به مناطق آزاد داشت.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا