اجتماعیشهریگزارش ویژه

بیش از 600 خادم خادمیار به حرم رضوی خدمت می کنند

مدیریت امور خدمه آستان قدس رضوی گفت: از حدود ۱۳۰۰ سال بعد از شهادت و دفن حضرت رضا(ع) این خدمت در آستان کبریایی رضوی شکل گرفته و سایر خدمات در کنار آن به وجود آمده است.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از مهر نیوز، مدیریت امور خدمه آستان قدس رضوی یکی از بخش‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائرین است که اقدامات و نظارت‌هایی در راستای ارتقای سطح کمی و کیفی پرسنل و خدمه به تناسب گسترش فضای صحن‌ها، رواق‌ها و اماکن، فرآیند حفظ نظم و امنیت‌های فردی و اجتماعی در اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی را بر عهده دارد.

در همین راستا و به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و خدمات مدیریت امور خدمه آستان قدس رضوی گفت‌وگویی با محمدتوکلی، مدیر امور خدمه آستان قدس رضوی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

حوزه مدیریت امور خدمه آستان قدس رضوی از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده است؟

این حوزه یکی از قدیمی‌ترین مجموعه خدمتی افتخاری در آستان کبریایی امام رضا(ع) است و می‌توان گفت از حدود ۱۳۰۰ سال بعد از شهادت و دفن حضرت رضا(ع) این خدمت در آستان کبریایی رضوی شکل گرفته و سایر خدمات در کنار آن به وجود آمده است.

در حال حاضر چه تعداد نیرو در این قسمت به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند؟

در حال حاضر ۸ هزار نیروی خادم افتخاری و خدمه در کشیک‌های ۸ ساعته به زائران بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) خدمت می‌کنند که بیش از ۶۰۰ نفر آنها خادم و خادمیار خواهر هستند. اگرچه تاکنون خادم خواهر در حرم رضوی وجود نداشت اما از اسفندماه سال ۹۵ و در سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) نخستین حکم خادمیاری صادر و به خدمه خواهر تقدیم شد و هم اکنون بیش از ۱۰۰۰خدمه و خادمیار خواهر در حرم مطهر رضوی مشغول به خدمت هستند.

خادمیاران خواهر در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنند؟

خادمیاران خواهر نیز همچون خادمیاران برادر در امور مربوط به تطهیر حوزه مرکزی، روضه منوره، ضریح مطهر، کفشداری خدمت می‌کنند. همچنین با افتتاح رواق حضرت فاطمه زهرا(س) ویژه بانوان کلیه خدمات از قبیل نظافت، تطهیر، کفشداری و… و. نیز در این رواق توسط خادمیاران خواهر انجام می‌گیرد.

خادمان بخش امور خدمه چه وظایفی را بر عهده دارند؟

خدمت دربانی، فراشی حافظی، خادمی کفشداری به عنوان قدیمی‌ترین خدمت‌ها در این آستان مقدس انجام می شود. امور نظم، بازگشایی مسیرهای تردد، بحث خدمات فرش و نظافت حرم رضوی، تطهیر حرم مطهر رضوی، اجرای موقوفات در اماکن متبرکه آستان قدس رضوی زائران در اماکن متبرکه، کتابداری، صحافی کتب ادعیه و قرآن‌های موجود در حرم مطهر رضوی، توزیع پلاستیک به صورت دستی و ریلی نیز توسط خادمان امور خدمه حرم مطهر انجام می‌شود.

امور خدمه برای نگهداری کتب حرم مطهر رضوی چه خدماتی ارائه می‌کند؟

امروز خدمات کتابداری و کتب انوار در اماکن به عنوان خدمت بسیار مهم جای خود را باز کرده است. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار کتاب در حرم مطهر رضوی در اختیار زائران و مجاوران قرار دارد. شما در اماکن متبرکه کتابی را پیدا نخواهید کرد که زدگی، پارگی یا ناهماهنگی در قد، اندازه، خط و … داشته باشد. بخش کتابداری امور خدمه آستان قدس رضوی با ارائه خدمات متنوع سعی دارد تا کتاب‌های یکنواخت، یکدست، تمیز و مرتبی را به زائران عرضه کند.

یکی از وظایف مهم امور خدمه بسته‌بندی و توزیع بسته‌های متبرک است. در سال چه تعداد بسته متبرک بین زائران توزیع می‌شود؟

همانطور که اشاره کردید یکی از دیگر خدماتی که امروزه در حوزه خدمه ساماندهی شده و به همت همکاران افتخاری انجام می‌شود بحث بسته‌بندی و توزیع بسته‌های متبرک است. قبلا بسته‌بندی اقلام متبرک همچون نبات و نمک و برنج به صورت دستی انجام می‌شد اما با توجه به حجم بالای تشرف زائران و حضور گسترده آنان در بارگاه منور رضوی، حوزه بسته‌بندی به صورت دستی دیگر جوابگو نبود از این رو به همت این اداره ۳ دستگاه برای بسته‌بندی دائمی نبات و نمک و خرما تهیه شد. یادآور می‌شوم که در ایام مناسبت‌های ملی و مذهبی بالغ بر ۲ میلیون بسته متبرک نبات بسته‌بندی در ورودی‌های حرم مطهر رضوی بین زائران توزیع می‌شود.

یکی از خدمت‌های جدید این اداره تامین آب شرب در رواق‌های حرم مطهر رضوی است اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه می دهید؟

خدمت سقایی یکی از خدمات جدید در اداره امور خدمه است. از دیرباز زائران به دنبال این بودند که در رواق‌های مبارکه حرم مطهر رضوی به نوعی دسترسی به آب شرب داشته باشند اما این امکان به دلایل مختلف همچون بحث‌های امنیتی، بهداشتی و… و. فراهم نبود. با دستور تولیت وقت آستان قدس رضوی برای خدمت‌رسانی در این امر ابتدا کلمن‌های آب شرب به صورت ۲۴ ساعته در رواق های حرم مطهر امام رضا(ع) در دسترس زائران قرار ‌گرفت و اکنون نیز آب خوری‌هایی در رواق‌های دارالحجه، دارالمرحمه و امام خمینی(ره) راه‌اندازی شده‌اند و جمعی از خادمیاران به صورت روزانه در پست سقایی خدمت‌رسانی می‌کنند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا