اقتصاد مقاومتیاقتصادیبانک و بیمهصنعت و تجارت

تأمین مالی تولید با نرخ سود مصوب و کارمزد ۲ درصدی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود در نظر گرفته شده برای گواهی اعتبار مولد منطبق بر نرخ سود بانک ها است، گفت: بسته به نوع تسهیلات، بانک ها می توانند تا سقف2درصد کارمزد هم دریافت کنند.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از مهر، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح «گام» که با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: واحدهایی از این طرح استفاده خواهند کرد که نیاز به تأمین مواد اولیه دارند و می‌توانند از تولیدکنندگان دیگر این مواد را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهند، این در شرایطی است که شورای پول و اعتبار این طرح را مصوب کرده و در مرحله اول نیز قرار بر آن است که ۵۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی برای بخش تولید در نظر گرفته شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: امروز ۶۰۰ میلیارد ریال تأمین اعتبار در این طرح صورت خواهد گرفت و در روزهای آینده نیز کار با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.

همتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید اقتصاد کشور را بدون تکیه بر منابع نفتی اداره کرد، تصریح کرد: این طرح یکی از طرح‌های مهمی است که در آینده حتماً همگان قضاوت خواهند کرد که این طرح یک گام مهم و مولد در جهت راهگشایی تولید است.

وی با بیان اینکه هر بانکی با توجه به توانمندی خود می‌تواند در طرح «گام» مشارکت کند، گفت: بانک مرکزی تنها به بانک‌هایی اجازه ورود به اجرای «گام» را خواهد داد که بانک مرکزی بداند که بانک توانایی اجرای این طرح را دارد، چرا که به هر حال نظام بانکی نیز باید اجرای این طرح را ضمانت کند و اگر قرار است بعد از گذشت چند ماه اجرای آن با مشکل مواجه شود، به طور قطع به کل طرح آسیب وارد خواهد آمد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ما اصرار داشتیم که اجرای این طرح باید در دهه فجر آغاز شود که به همین دلیل با چهار بانک اجرای آن را آغاز کردیم، این در شرایطی است که به مرور با اعلام آمادگی بانک‌ها کار را پیش خواهیم برد، چرا که معتقدیم در سالی که مقام معظم رهبری آن را به نام رونق تولید نامیده‌اند، بخشی از اهداف طرح باید در همان سال عملیاتی شود.

همتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعلام کرده که اگر یک واحد تولیدی ۵ درصد بدهی خود را بپردازد، از سرفصل بدهکاران غیرجاری خارج خواهد شد، گفت: این موضوع در ستاد تسهیل مصوب شده و در ستاد اقتصادی دولت نیز مورد طرح قرار گرفته است به این معنا که مطابق ماده ۶۲ قانون رفع موانع تولید به بانک مرکزی یکسری اختیارات داده شده و ستادهای تسهیل استانی نیز یک بخش دیگر از تصمیم گیری را به عهده دارند اما آنچه که مصوب شده آن است که بر اساس قانون، ستاد تسهیل استان‌ها مجاز هستند با تولیدکنندگان و بانک‌ها توافق کرده و اگر بانکی این توافق را قبول نداشته باشد کار به هیئت خبرگان که منصوب رئیس کل بانک مرکزی هستند، واگذار خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی ما این است که در اکثر استان‌ها، کار منجر به رفع مشکلات تولیدکنندگان شود و نظر این خبرگان فصل الخطاب خواهد بود.

به گفته همتی، به این ترتیب مشکل واحدهای تولیدی حل خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص نرخ سود این تسهیلات خاطرنشان کرد: سود در نظر گرفته شده برای این تسهیلات بالاتر از نرخ مصوب اعلامی از سوی بانک مرکزی نخواهد بود.

وی در خصوص تضامین مورد نیاز برای دریافت این تسهیلات به خبرنگار مهر گفت: تضامینی از واحدهای تولیدی دریافت می‌شود و بر اساس اعتباری که هر تولیدکننده نزد بانک دارد، ممکن است تضامین مختلف باشد.

همتی ادامه داد: به هر حال تا آخر یک سال تسویه باید صورت گیرد اما چنانچه در وسط سال فرد تسهیلات گیرنده قصد داشته این گواهی را به فروش برساند، به طور قطع این امکان برای وی وجود دارد و حتی می‌تواند در ازای گواهی از تولیدکننده دیگری کالا خریداری کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: حتی با گذشت یک ماه نیز دریافت کننده گواهی می‌تواند آن را در بازار سرمایه به فروش برساند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا