صنعت و تجارتنفت و انرژی

تاسیس سازمان جدید نفتی با مشارکت روسیه و اوپک

وزیر انرژی روسیه گفت که این کشور با مشارکت اوپک یک سازمان برای قانونمند کردن تولید نفت تاسیس خواهد کرد که این سازمان احتمالا از ابتدای سال آینده فعالیت خود را آغاز می کند. به گزارش اقتصاد روز به نقل از وستنیک کاوکازا، وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، امروز گفت یک سازمان جدید اوپک-روسیه از ژانویه ۲۰۱۹ شروع به کار می‌کند.

نواک مشخصاً گفت که این سازمان عملکردهای مربوط به تنظیم تولید نفت را حفظ خواهد کرد و قادر خواهد بود در صورت لزوم، تولید نفت را دوباره کاهش دهد.

خبرگزاری تاس گزارش داد که نواک می‌گوید: ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این مکانیزم را در اول ژانویه ۲۰۱۸ آغاز کنیم.

او اضافه کرد: هنوز گزینه‌ها برای نام‌های پیشنهادی این سازمان انتخاب نشده‌اند و باید در مورد محل دفتر مرکزی این سازمان هم تصمیم‌گیری کرد.

او گفته است: علی‌رغم تصمیم اوپک برای افزایش تولید، دنیا در آینده نزدیک با افزایش تولید و بالا بودن عرضه روبرو نمی‌شود: کاملا برعکس، بازارها دوباره در حال متوازن شدن‌ هستند و احتمال کسری عرضه وجود دارد.

لازم بذکر است وپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) که کارتل نیز نامیده می‌شود در سال 1960 برای تنظیم سیاست‌ها و پیشنهادات قیمت گذاری نفت تاسیس شد. در ابتدا این سازمان از 7 شرکت پردازش نفت و فروش مشتقات آن تشکیل شده بود. امروزه 12 کشور که تقریبا 80% از ذخایر نفت دنیا را دارند و حدود 40% از استخراج نفت مورد نیاز دنیا را تامین می‌کنند، عضو این سازمان هستند. بازار نفت برای این سازمان تقریبا انحصاری می‌باشد. اختلاف بین کشورهای عضو این سازمان باعث عدم همکاری هموار آنها می‌شوند.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا