اجتماعیبازرگانیبهداشت و درمانصنعت و تجارتگزارش ویژه

تجهیزات پزشکی، تاخیر در ترخیص

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران اعلام کرد که برخی تجهیزات پزشکی حدود ۱۰ روز در گمرک معطل مانده‌اند.

گمرک برای ترخیص کالاها سه مسیر در نظر گرفته است: مسیر سبز، زرد و قرمز. کالاهای موجود در مسیر سبز نیازی به کسب مجوز ندارند و ترخیص آن‌ها تنها به چند ساعت زمان نیاز دارد؛ کالاهای مسیر زرد به صورت فیزیکی بازرسی نمی‌شوند؛ اما در مسیر قرمز همه کالاها ملزم به کسب مجوزند.

به گزارش اقتصاد روز، «ابوالفتح صانعی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد که اگر چه تجهیزات پزشکی باید از مسیر سبز ترخیص شوند، اما تجهیزات پزشکی برخی شرکت‌ها برای هفت تا ۱۰ روز در گمرک مانده‌اند و ترخیص نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۰ روز تاخیر در ترخیص تجهیزات پزشکی زمان زیادی به حساب می آید، افزود: تجهیزات پزشکی همه ضروری هستند و باید فوراً ترخیص شوند، اما وقتی ترخیص آن‌ها با مشکل رو به رو می‌شود، احتمال کمبود تجهیزات در روزهای آینده دور از ذهن نیست. در حال حاضر برای ترخیص کالاها در حال نامه نگاری با گمرک هستیم.

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی ایران معتقد است وقتی ترخیص از مسیر سبز ۱۰ روز طول کشیده، یعنی عملاً این مسیر کارایی خود را از دست داده است.

صانعی پیشتر نیز درباره بدهی ارزی بانک مرکزی به شرکت های تجهیزات پزشکی به خبرنگار ایرنا گفته بود: بانک مرکزی قرار است تا پنجشنبه ۱۳ تیر، بدهی های ارزی شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی را پرداخت کند.

وی در این زمینه توضیح داد: به دلیل اهمیت این کالاها باید بدهی شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی به شرکت‌های فروشنده خارجی در اولین زمان ممکن تسویه می‌شد که این کار تا کنون صورت نگرفته است. حالا بعد از یک سال و دو ماه قرار است بانک مرکزی ارزهای بدهی را به این شرکت‌ها پرداخت کند.

به گفته صانعی فهرست شرکت‌هایی که مدارکشان کامل بوده و از طرف وزارت بهداشت به بانک مرکزی ارسال شده و قرار است نهایتاً آخر هفته جاری پرداخت‌ها آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: جای سوال است که چرا با وجود دستورات مقامات هیئت دولت مبنی بر پرداخت بدهی ارزی شرکت‌های واردکننده، انجام این کار تا امروز طول کشیده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا