اقتصاد بین المللاقتصاد کلان و بودجهاقتصادیبازرگانیحمل و نقلصنعت و تجارت

توسعه تجارت ایران و پاکستان؛ تلاش مشترک برای شکستن سد کرونا

شیوع کرونا مانند یک طوفان غیرمنتظره تجارت و مراودات بازرگانی کشورها را درنوردید به طوری که همسایگان از جمله ایران و پاکستان نیز از این وضعیت مستثنی نبودند، با این حال دو کشور در ماه‌های اخیر توانستند تجارت مشترک را از سد کرونا عبور دهند و ادامه این تلاش‌ها بر بازگرداندن مناسبات اقتصادی تهران- اسلام آباد به دوران پیش از کرونا معطوف شده است.

به گزارش اقتصاد روز، توسعه بیش از پیش تجارت میان دو کشور دوست، همسایه و برادر ایران و پاکستان نه تنها برای رفاه ملت‌های دو کشور به ویژه بهبود زندگی مرزنشینان اجتناب ناپذیر است بلکه مراودات منظم و سازماندهی شده بازرگانی راهکار اصلی برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی در مرزهای دو کشور به ویژه مقابله با عاملان ناامنی محسوب می‌شود.

هر چند پاندمی کرونا در ابتدای شیوع خطرناک در دو کشور همسایه باعث تعلیق فعالیت‌های بازرگانی ایران و پاکستان به ویژه در مرزهای مشترک شد اما برنامه ریزی و گام‌های هماهنگ تهران و اسلام‌آباد باعث شد تا تجارت مشترک از سد کرونا عبور کرده و حتی مراودات مرزی ایران و پاکستان تنها محدود به گذرگاه اصلی یعنی میرجاوه (تفتان) نماند بلکه دو کشور تجارت مشترک را در چهار نقطه از منطقه صفر مرزی افزایش دادند.

دیپلماسی اقتصادی ایران با پاکستان منهای کرونا

رویکرد سازنده و سیاست‌های موثر اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دوران کرونا عمده‌ترین دلیل ادامه تجارت با همسایگان به ویژه کشور پاکستان است. در طول دو ماه گذشته نه تنها صادرات و واردات میان دو کشور به وضعیت معمول بازگشت بلکه رایزنی‌های مقامات دو کشور بر بازگرداندن همکاری‌های تجاری و بازرگانی ایران و پاکستان به دوران پیش از کرونا متمرکز شده است.

با توجه به بهبود وضعیت فعلی در مناسبات تجاری ایران و پاکستان شرایط مناسبی برای توسعه این همکاری‌ها فراهم شده است. علاوه بر این مقام‌های عالی رتبه دو کشور همسایه مصمم به بالا بردن حجم تجارت مشترک هستند.

رفاه مشترک در گروی تحکیم تجارت ایران و پاکستان

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: بعد از شرایط کرونا روند توسعه روابط دو کشور قابل قبول بوده و ما به سرعت در مسیر عادی شدن روابط تجاری و رسیدن به دوره قبل از کرونا برمی گردیم.

«حسن درویش وند» که روز گذشته نیز میزبان اعضای ارشد اتاق بازرگانی و تجارت کویته بود، تاکید کرد: در حقیقت ظرفیت‌های تجاری ایران و پاکستان بیشتر از وضعیت فعلی است و دو کشور درصدد از میان بردن موانع هستند. بازرگانان و جامعه تجار ایران و پاکستان راه‌های توسعه روابط را دریافت کرده و قطعا شرایط برای این هدف بیش از پیش فراهم است.

درویش وند افزود: در جلسه با تجار ارشد پاکستان در کویته، مقامات بازرگانی پرنفوذ نیز حضور داشتند که آنان در حقیقت مواضع دولت فدرال (اسلام آباد) را تببین کردند که مطابق آن توسعه روابط بازرگانی با ایران تنها منحصر به اتاق بازرگانی کویته و یا تجار ایالت بلوچستان نیست بلکه خواست و اراده دولت پاکستان و جامعه تجاری کل این کشور است.

سرکنسول ایران در کویته افزود: البته دروازه روابط دو کشور استان‌های همجوار مرزی یعنی سیستان و بلوچستان ایران و بلوچستان پاکستان است و در کنار آن سرکنسولگری ایران در خط مقدم این روابط قرار دارد و طبیعی است که نقش مهمی در توسعه روابط دو کشور ایفا می‌کند.

حسن درویش وند با اشاره به اینکه افق بسیار روشنی در روابط دو کشور دوست و همسایه دیده می‌شود، تاکید کرد: اشتیاق در توسعه روابط در طرف پاکستانی و ایرانی قابل مشاهده است و به همین دلیل مسئولان دو کشور به سرعت درحال برطرف‌سازی موانعی که بعد از پاندمی کرونا به وجود آمده هستند و ما به سمت شرایط عادی و گذر از روابط سنتی عبور می‌کنیم.

توسعه روابط استانی میان ایران و پاکستان

سرکنسول پاکستان در زاهدان به عنوان ششمین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران گفت: پاکستان با پیگیری برای راه‌اندازی خط جدید همکاری تجاری با استان‌های کرمان و یزد به‌دنبال توسعه مبادلات تجاری با ایران است.

«محمد رفیع» روز گذشته در نشست بررسی همکاری‌های اقتصادی استان کرمان با کشور پاکستان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان اعلام کرد: پاکستان و ایران روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارند که با این شرایط باید مبادلات تجاری را نیز توسعه دهیم. به علت مزایای همسایگی و همجواری و نیاز به روابط خاص دوجانبه باید مرزها را برای فعالیت‌های تجاری برداشت و چارچوبی برای تجارت میان دوکشور نهاده شود.

این دیپلمات پاکستانی افزود که کشورش ارتقای روابط تجاری با استان‌های ایران از جمله کرمان و یزد را در دستور کار قرار داده، زیرا ارتباط تجاری ایران و پاکستان تنها محدود به استان سیستان و بلوچستان است.

به گفته معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، میزان صادرات این استان در سال ۹۸ به پاکستان ۴۰ میلیون دلار بوده و این میزان باید طی سال‌های آینده به ۲۰۰ میلیون دلار در سال برسد.

محمدرضا قوام اظهار داشت: پاکستان، ششمین شریک تجاری ایران است و محصولات استان کرمان از جمله سیمان، گلاب، لبنیات، تولیدات مسی‌، مشتقات نفتی، موادغذایی، کاشی، پسته و مغز پسته به پاکستان صادرات می‌شود در حالی که هیچ وارداتی از پاکستان به کرمان نداشته‌ایم.
منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا