اقتصاد کلان و بودجهاقتصادی

تولید ۵ میلیون دست پوشاک در راستای رویداد ملی چرخ برکت

مدنی خبر داد:

مدیرعامل بنیاد برکت از تولید ۵ میلیون دست پوشاک در راستای رویداد ملی چرخ برکت خبرداد.

به گزارش اقتصاد روز، سید امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نشست خبری سه رویداد ملی بنیاد برکت در سال جهش تولید اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ۱۳ سال است که در حوزه محرومیت زایی مشغول فعالیت است.

او با بیان اینکه بنیاد احسان از سه سال قبل و مجموعه دانش بنیان برکت از ۵ سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: بنیاد برکت تاکنون قراداد ساخت ۱۹۰ هزار مدرسه را منعقد کرده و هزار و ۲۵۰ مدرسه را تاکنون افتتاح کرده است.

مدنی گفت: ۱۵۰ هزار مدرسه با آغاز سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور ماه افتتاح خواهند شد و ۱۰۰ هزار مدرسه نیز تا پایان سال احداث می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۱۰۰ مجموعه فرهنگی احداث شده است، افزود: در حال حاضر به هزار نقطه روستایی آبرسانی شده و همچنین ۱۲ بیمارستان با ۲ هزار تختخواب نیز احداث شده است.

او با اشاره به انعقاد قرارداد ساخت ۴۷ هزار مسکن ویژه محرومان افزود: تاکنون ۱۸ هزار مسکن به نیازمندان تحویل داده شده است.

مدنی با بیان اینکه تدارکاتی نیز در حوزه‌های زیرساختی، عمرانی و نهاد‌های فرهنگی صورت گرفته است، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به هر بنگاهی که ورود کند، کمتر از ۵۰ درصد از سهام آن را تملک می‌کند و بعد از ۳ تا ۵ سال زمانی که بنگاه‌ها به خودکفایی رسیدند، از آن‌ها خارج می‌شود.

او با بیان اینکه تاکنون به ۳۶۰ شرکت ورود کردیم، افزود: در حال حاضر در ۱۱۰ شرکت حضور داریم و از ۲۵۰ شرکت خارج شدیم.

مدنی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌های خودکفا شده، رقم‌های بالایی را در بازار‌ سرمایه به خود اختصاص داده‌اند، افزود: در حال حاضر نسبت جمعیت روستایی به شهری ۲۵ به ۷۵ درصد است.

او افزود: با توجه به خطرات وجود امنیت غذایی باید توجه ویژه‌ای به تولیدات روستایی شود.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه در عرصه‌های سلامت اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: تاکنون ۲۴۰ مرکز جامع سلامت ساخته شده است.

او با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا باعث نابودی شغل‌های زیادی شد، افزود: امسال بنا داریم ۶۰ هزار طرح اشتغال را اجرا کنیم که در هر طرح به طور میانگین برای ۳ نفر شغل ایجاد می‌شود.

مدنی ادامه داد: سالیانه ۱۶۰ هزار تن واردات گوشت قرمز صورت می‌گیرد و ما به دنبال این هستیم تا به واسطه طرح‌های خرد خانگی، برای تولید گوشت قرمز این حوزه را پوشش دهیم و بنا داریم امسال ۴۰ هزار تن محصولات پروتئینی را در داخل کشور در حوزه دام سبک و دام سنگین داشته باشیم.

او درباره رویداد ملی چرخ برکت افزود: بنا بر تأکیدهای مقام معظم رهبری بر تولید پوشاک ملی، در سال جهش تولید مقرر شد طرح ملی چرخ برکت اجرا شود.

مدنی گفت: یک خانوار شهری در ماه مبلغی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و یک خانواده روستایی مبلغی بالغ بر ۸۵۰ هزار تومان هزینه می‌کند.

او با بیان اینکه یک‌سوم پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و ارزبری فراوانی دارد، گفت: از طریق طرح‌های خرد و خانگی با توسعه صنایع بالا دستی، میان دستی و پایین دستی مقرر شد تا در راستای طرح ملی چرخ برکت، ۵ میلیون دست پوشاک تولید شود.

مدیرعامل بنیاد برکت در خصوص کمبود‌های حوزه آبزیان و نبود آن در سبد غذایی مردم اظهار کرد: سرانه مصرف آبزیان در کشور ما ۱۲ کیلوگرم است، اما مصرف جهانی حدود ۲۲ کیلوگرم است، این در حالی است که کمتر کشوری این خط ساحلی بزرگ را همچون ایران دارد که بتواند اقدام به تولید انبوه آبزیان کند.

مدنی با بیان اینکه در کشور‌های جهان ۶۰ درصد از پروتئین مصرفی آبزیان از طریق پرورش ماهی و آبزی پروری تأمین می‌شود و فقط ۴۰ درصد از طریق صید محقق می‌شود، گفت: در حالی که در کشور ما عکس این موضوع صورت می‌گیرد و همین مسأله آسیب‌های زیادی به کشور وارد کرده است.

مدیرعامل بنیاد برکت افزود: ضروری است با توجه به وجود سد‌های بزرگ در کشور و منابع بزرگ آبی در رودخانه‌ها، به موضوع آبزی پروری توجه شود.

مدنی با اشاره به موضوع کولبری گفت: در ابتدا بر این باور بودیم که کولبران درآمد زیادی دارند، اما وقتی به سراغ آن‌ها رفتیم، مشاهده کردیم که درآمد آن‌ها بسیار پایین است.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه طرح کاک برکت را کلید زدیم تا از این مسیر بتوانیم برای کولبران و اشتغال آن‌ها طرح‌های اقتصادی ایجاد کنیم.

او ادامه داد: شک نکنید که اگر کولبران درآمد‌ی حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان در ماه داشته باشند، اصلا به سراغ کولبری نخواهند رفت.
مدنی با بیان اینکه امروز مرز‌های ما از جهت اقتصادی رها شده‌اند، گفت: ما کیلومتر‌ها مرز و نقاط مرزی داریم، اما به هیچ عنوان مهارت استفاده از آن‌ها را نداریم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا