اجتماعیاشتغالیادداشت

تیغ دو لبه فضای مجازی

سونیا علاء الدینی

در سال های اخیر شبکه های اجتماعی به عنوان بزرگترین دستاورد اینترنت و فضای مجازی به دلایل مختلف از جمله نامحدود بودن ارتباطات، بی هویت بودن، آزادی بسیار زیاد، بی مکانی و بی زمانی کاربران و … با اقبال عمومی مواجه شده و هرکدام به تناسب اهداف خود، فعالیت هایشان را گسترش داده اند.
امروزه فضای مجازی به یکی از ابزارهای لاینفک زندگی ما تبدیل شده‌اند. هر فرد از ساده‌ترین کارهای روزمره مانند احوال پرسی از دوستان تا کارهای اداری و تبادلات بانکی خود به این ابزارها نیاز دارد.
اما کاربرد فضای مجازی که خود دارای طیف گسترده‌ای از شبکه‌های اجتماعی و … است ، همانقدر که مفید و کاربردی است می‌تواند مضر هم باشد.

مزایای شبکه‌ های اجتماعی


یکی از بزرگترین فواید رسانه‌های اجتماعی این است که روابط را گسترش و پرورش می‌دهد. بهبود ارتباطات و تقویت روابط انسانی، دلیل ظهور شبکه‌های اجتماعی است.
فیس بوک و توییتر دو نمونه از پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی هستند که روش کار با آن‌ها نیز بسیار راحت است. با توجه به اینکه محیط کاربری این شبکه‌های اجتماعی بسیار ساده است و قابلیت دسترسی با چند وسیله مختلف (هم دسکتاپ و هم موبایل) را دارند، شما می‌توانید در هرجایی و هر زمانی صفحه خود را به روز کنید.

معایب شبکه‌ های اجتماعی


همان ویژگی‌هایی که شبکه‌های اجتماعی را به یک نیروی مثبت در زندگی تبدیل می‌کند، می‌تواند جزء معایب شبکه‌ های اجتماعی برشمرده شود. به عنوان مثال ناشناس بودن جرائم سایبری را ممکن می‌کند. این مسئله به ویژه برای نوجوانان مشکل آفرین است، چراکه افراد شرور می‌توانند بدون در نظر گرفتن مسئولیت شخصی، همسالان خود در مدرسه را که در معرض آسیب هستند هدف قرار دهند و آن‌ها را اذیت کنند. همچنین تعقیب و نظارت افراد از این طریق بسیار ساده است. از آنجا که موقعیت مکانی افراد در شبکه‌های اجتماعی مشخص است همه‌ی عادات و رفتار افراد به راحتی می‌تواند تحت نظارت قرار بگیرد. شبکه‌های اجتماعی، همانطور که می‌تواند مردم را به طور سازنده‌ای به یکدیگر نزدیک کند، می‌تواند به ارتباطات گمراه کننده و نادرستی منجر شود. همچنین می تواند رفتار‌ها یا نگرش‌های منفی را به افراد القا کرده و یا حتی موجب شکل‌‌گیری حملات تروریستی شود.
نوجوانان و جوانان به ویژه در معرض خطر تاثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی هستند. آن‌ها نسلی هستند که در اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و فناوری دیجیتال پرورش یافته‌اند، بنابراین این مسائل جزئی ضروری از زندگی آنهاست. جوانان همچنین تاثیرپذیرتر، بی‌تجربه و در قضاوت کردن، ضعیف هستند. معمولا بزرگسالان، چون در کودکی و جوانی در معرض این شبکه‌های اجتماعی نبوده‌اند، راحت‌تر می‌توانند از آن‌ها دور شوند، اما هنوز هم احتمال اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی برای هر رده سنی وجود دارد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا