اجتماعیاشتغالاقتصادیبهداشت و درماندسته‌بندی نشده

جذب ۱۵۰۰عضو هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی

لاریجانی گفت:شرایط برای جذب ۱۵۰۰ عضو هیئت علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی تا پایان امسال فراهم شده و دانشگاه‌ها می‌توانند با رویکرد ویژه به نقاط سرآمدی که تعیین می‌کنند این اعضا را جذب کنند.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در اولین همایش دستاوردهای برنامه تحول و نوآوری آموزش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ضمن تقدیر از تلاش های مسئولین این دانشگاه در ارتقای حوزه آموزش گفت: ریشه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی حاصل تلاش‌های مسئولین ادوار مختلف این حوزه است و خوشبختانه این حرکت با نگاهی جامع و آینده نگارانه در حوزه آموزش در حال پیگیری است.

لاریجانی با بیان اینکه مسئله آموزش و توجه به تحول در این حوزه یکی از موضوعاتی است که در دنیا مورد توجه قرار می گیرد، اظهار کرد: با نگاه به تجربیات سایر کشورها متوجه می شویم که مسیر درستی را در تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی طی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ضمن مطالعه تجارب جهانی از تمامی اسناد بالادستی کشور نیز استفاده شده است، گفت: خوشبختانه با تلاش هایی که صورت گرفته، مفاهیم تحول و نوآوری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعمیق بیشتری یافته و امروز توسط مسئولین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح شد که حدود 30 درصد اعضای هیئت علمی این دانشگاه در اجرای برنامه های تحول، مشارکت دارند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اتکا به توانایی های موجود در کشور و حرکت به سمت سرآمدی علمی گفت: مستندات بسیاری درخصوص حرکت علمی کشورهای مختلف از جمله چین وجود دارد و برخی کشورها توانسته اند حرکت سریعی در مسیر مرجعیت علمی داشته باشند که لازم است از تجارب آنها بهره برداری شود.

ضرورت توجه به اقتصاد آموزش در تدوین برنامه‌ها

وی با بیان اینکه اقتصاد آموزش یکی از مسائلی است که به شدت در دنیا مورد توجه قرار دارد، لذا لازم است در تمامی برنامه هایی که تدوین می شوند، این موضوع مد نظر قرار گیرد، گفت: ضروری است تا در برنامه ریزی های حوزه آموزش به مسائل اقتصادی توجه کنیم و در واقع تمامی برنامه های ما با توجه به این موضوع تدوین شود.

لاریجانی افزود: کشور چین برای حرکت در مسیر تحول علمی، علاوه بر اینکه دوره های تحصیل پزشکی را کوتاه کرده است، فناوری های زیست محیطی و تخصص و تعهد اجتماعی را در حوزه علوم پزشکی مورد توجه قرار داده و با نگاه جامع نگر و ارزیابی مستمر، عملکرد دانش آموختگان را مورد بررسی قرار می دهد.

تخصیص سهم زیادی از تولید ناخالص ملی به موضوع آموزش

وی با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته جهان در آموزش، اظهار کرد: این کشورها با اختصاص سهم قابل توجهی از تولید ناخالص ملی به موضوع آموزش، رشد قابل توجهی در تحقیق و توسعه داشته اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر اهمیت بین المللی سازی آموزش تاکید کرد و گفت: کشوری مانند چین بیش از 1500 برنامه مشترک بین المللی دارد و تعداد دانشجوهای خارجی در این کشور طی یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است.

لاریجانی افزود: کشور چین در عرض 4 سال رشد بیش از 3 برابری در آموزش های مجازی داشته است و در عرض 7 سال رشد درآمدهای حاصل از آموزش های آنلاین در این کشور به 4 برابر رسیده است.

برنامه چین برای ارتقای زیرساخت‌ها

وی با تاکید بر اینکه کشوری مانند چین به دولت های محلی اختیاراتی داده و این باعث شده دولت ها برای ارتقای زیرساخت ها توانمند شوند، گفت: در برنامه آمایش سرزمینی یکی از مواردی که پیگیری می شود این است که به مناطق اختیارات بیشتری داده شود و در بسیاری از امور آموزش تمرکززدایی صورت گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به ماموریت های سپرده شده به مناطق آمایشی اشاره کرد و گفت: تمامی اهداف نقشه علمی کشور به صورت ماموریت به دانشگاه ها و مناطق آمایشی واگذار شده و در سطح کشور پیگیری می شود.

وی با اشاره به حرکت های ایران در حوزه مرجعیت در آموزش عالی سلامت گفت:‌ما اسناد آینده نگارانه ای در حوزه توسعه علمی کشور داریم و در این سه دهه بعد از انقلاب تحولات زیادی در آموزش علوم پزشکی رخ داده است.

دکتر لاریجانی افزود: ما در سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی چالش هایی داریم که لازم است با نگاهی به تجارب بین المللی این چالش ها را مرتفع سازیم.

تغییر وضعیت شاخص های سلامت در کشور

وی ضرورت رویکرد آینده نگارانه در سیاستگذاری و مشارکت های محیطی در سیاستگذاری را از جمله این چالش ها ذکر کرد و گفت: وضعیت شاخص های سلامت در کشور رو به تغییر است و ما باید خود را با این تغییرات همراه کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:‌ اجرای برنامه ها و سیاست ها باید در سطوح مختلف کشور مدنظر قرار گیرد و تعهد مدیران سطوح مختلف به اجرای این برنامه ها از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود.

لاریجانی ثبات مدیریت در اجرای برنامه ها و تصویب برنامه ها در نهادهای سیاستگذاری بالادستی را از جمله موارد ضروری برای تضمین اجرایی شدن برنامه ها ذکر کرد و گفت:‌ بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی یک تجربه کارآمد در سیاستگذاری آینده نگارانه در حوزه پزشکی است.

وی ادامه داد: در این بسته ها حرکت باتوجه به مطالعات و رصد اسناد بالادستی الزاماتی مورد توجه قرار گرفته و با الگویی سعی شده تمام این الزامات در تحول و نوآوری در آموزش مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ثبت شواهد و تجربیات مدیریتی را یکی از الزامات دستیابی به مرجعیت علمی ذکر کرد و گفت: تجارب موفقی در کشور در این حوزه وجود دارد، به عنوان مثال ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات یک تجربه منحصر به فرد در کشور ما است و می توانست بیش از این شواهد آن به ثبت برسد.

لزوم شناسایی نقاط سرآمدی در دانشگاه‌ها

وی بر لزوم شناسایی نقاط سرآمدی در دانشگاه ها تاکید کرد و اظهار داشت: دانشگاه ها با توجه به توانمندی های خود باید چند زمینه را هدف قرار دهند و در آن متمرکز شوند. دانشگاه های بزرگ دنیا نیز ضمن اینکه در تمامی زمینه ها تلاش می کنند در چند موضوع سرآمد و در دنیا مطرح هستند. طی این مسیر است که می تواند ما را به سمت مرجعیت علمی پیش ببرد.

لاریجانی با اشاره به زیرساخت های ایجاد شده در راستای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: رویکرد دانشگاه ها باید حرکت به سمت توسعه رشته های بین رشته ای و سرآمدی در این حوزه ها باشد.

وی افزود: شرایط برای جذب 1500 عضو هیئت علمی جدید در دانشگاه های علوم پزشکی تا پایان امسال فراهم شده و دانشگاه ها می توانند با رویکرد ویژه به نقاط سرآمدی که تعیین می کنند این اعضا را جذب کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن اشاره به برخی ماموریت های واسپاری شده به دانشگاه ها گفت: این ماموریت ها با توجه به ظرفیت دانشگاه ها سپرده شده و انتظار می رود دانشگاه ها در این حوزه ها اثر ملی داشته باشند. یعنی دانشگاه ها همکار وزارت بهداشت در این حوزه ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها بسترهای تحولات آتی در آموزش علوم پزشکی هستند، گفت: اعضای هیئت علمی بدنه اصلی آموزش در دانشگاه ها هستند و نقش چشمگیری در تحول و نوآوری در آموزش دارند.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا