اتاق بازرگانیاتاق بازرگانی ایرانصنعت و تجارت

جزئیات صادرات ایران به عراق پس از ناآرامی‌های اخیر/ سرمایه‌گذاری مشترک راه‌ توسعه تجارت دو کشور

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با تاکید براینکه جای نگرانی برای وضعیت تجارت ایران و عراق نیست، گفت: این وضعیت گذراست اما باید برای توسعه روابط تجاری به سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور توجه شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از فارس،یحیی آل اسحاق در رابطه با آینده تجاری ایران و عراق با توجه به ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی نسبت به دولت عراق و مشکلات معیشتی در این کشور گفت: بطورکلی و مداوم درباره رابطه اقتصادی دو کشور ایران و عراق بارها صحبت شده و شکی نیست که هر چقدر این رابطه تقویت شود به نفع هر دو کشور است.

* صادرات 20 میلیارد دلار به عراق دست‌یافتنی است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به صادرات 13 میلیارد دلاری ایران به عراق در سال گذشته افزود: علاوه بر این، هدف‌گذاری تجارت 20 میلیارد دلاری بین ایران و عراق حتما امکان‌پذیر و دست‌یافتنی است.

وی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در کشور عراق بیان داشت: صادرات ما در شرایط فعلی به این کشور خیلی کم نشده و کالا بین دو کشور در حال نقل و انتقال است و در مجموع روند کلی نگران‌کننده نیست.

آل اسحاق با اشاره به مشکلات مردم عراق بیان داشت: مسائل مطرح شده در مورد ایران هراسی برخاسته از وجدان عمومی مردم عراق نیست بلکه تنظیم این امور توسط مخالفین ما از جمله اسرائیل و آمریکا طی یک طرح عملیاتی از بیرون به عراق وارد شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از مخالفین باقی ماندگان حزب بعث هستند، بیان داشت: وابستگان به بیرون فضا را از لحاظ عملیاتی، روانی و رسانه‌ای به گونه‌ای جلوه می‌دهند که به اهداف خود برسند اما به نظر من این جریان گذراست، زیرا کشور عراق شرایطی بدتر از این وضعیت را سپری کرده است.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه آتیه وضعیت تجارت ایران و عراق جای نگرانی ندارد و تجارت بین دو کشور رو به رشد است، گفت: اگرچه آشفتگی داخلی به وجود آمده اما بدنه مردمی عراق این وضعیت را نمی‌خواهد و شرایط هم آرام آرام در حال نظامند شدن است.

* صادرات ایران به جنوب عراق کم‌تر و به اقلیم بیشتر شده است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: در حال حاضر اگرچه میزان صادرات ما به جنوب عراق کاهش یافته، اما میزان صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق افزایش یافته است.

آل اسحاق با اشاره به اهمیت صادرات به کشور عراق بیان داشت: سال گذشته ایران 13 میلیارد دلار به عراق صادرات داشته، در 6 ماهه ابتدای امسال میزان صادرات ما به عراق به ارزش 5 میلیارد دلار و در 9 ماهه ابتدای امسال میزان صادرات ما به این کشور بیش از 8 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

* ایران فقط 470 میلیون دلار به اروپا صادر کرد

وی افزود: این در حالی است که میزان صادرات ایران به 18 کشور اروپایی در سال گذشته فقط 470 میلیون دلار بوده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تاکید بر اینکه سیاست کلی عراق در رابطه با تجارت، سرمایه‌گذاری مشترک است، گفت: در حال حاضر روابط تجاری ایران و عراق یک رابطه غیرمتعاف تجاری است زیرا 13 میلیارد دلار از ایران به عراق صادر می‌شود اما میزان صادرات آنها به ایران بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه این ناپایداری نمی‌تواند ادامه یابد، اظهار داشت: باید با سرمایه‌گذاری مشترک در کشور عراق و اتفاقات استفاده از امکانات تولیدی در این کشور روابط تجاری را فعالان اقتصادی به مرحله جدیدی وارد کنند.

آل اسحاق با بیان اینکه تا 15 سال آینده بازار عراق یکی از بزرگترین بازارها برای ایران به شمار می‌رود، گفت: این کشور دارای 46 میلیون نفر جمعیت است و بنابراین از ظرفیت خوب صادراتی برخوردار است.

وی گفت: ضمن اینکه در حال حاضر این کشور 4 میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش آن به 10 میلیون بشکه نفت است، لذا مشکل مالی ندارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: عراق از ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه نیروگاه، پالایشگاه و صنایع غذایی برخوردار است اما باید توجه داشت که جاده اقتصادی بین ایران و عراق اتوبان نیست و سنگلاخ است و گام برداشتن در این مسیر عزم آهنی می‌خواهد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا