اجتماعیشهریمحیط زیست

جنگل برای قاچاقچیان چوب ناامن می‌شود

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تشدید اقدامات حفاظتی، جنگل برای قاچاقچیان چوب ناامن می شود.

به گزارش اقتصاد روز دکتر مسعود منصور که در سی و یکمین نشست ستاد ملی مدیریت پایدار منابع طبیعی هیرکانی به‌صورت مجازی روز شنبه  سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اقدامات حفاظتی در جنگل مقطعی و مربوط به یک زمان خاص نبوده بلکه دایمی است و اگر استمرار نداشته باشد، توفیقی بدست نخواهیم آورد.

رییس سازمان جنگل‌ها اضافه کرد: برای حفاظت بهتر از جنگل و جلوگیری از قطع درختان جنگلی از بازرسان نامحسوس استفاده کرده‌ایم و این افراد به‌صورت سرزده در حوزه‌های جنگلی حضور پیدا می کنند. نظارت و بازرسی غیر منتظره به مدیران منابع‌طبیعی کمک می‌کند و بازرسان گزارش‌های خود را به مدیران منابع طبیعی استان‌ها اعلام می کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام صرفاً جهت کمک به منابع طبیعی و جنگل است و اگر ایرادی دیده شود در جهت رفع آن تلاش می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها خطاب به مدیران منابع‌طبیعی استان‌ها گفت: مبادی ورودی چوب به کارخانجات مهمترین مکانی است که باید حساسیت لازم نسبت به آن وجود داشته باشد و در انتخاب افراد برای نظارت در این مکان‌ها باید بیشترین وسواس را به خرج دهیم. این افراد باید پاکدست و آموزش‌های لازم را دیده باشند.

منصور همچنین تاکید کرد: راه‌های جنگلی که مسدود می‌شود باید موقعیت مکانی و آدرس کامل آن به‌خوبی معلوم باشد و جاده‌های جنگلی که نقاط بحرانی محسوب می‌شوند و چوب‌های جنگلی ممکن است از آنجا عبور کند حتماً باید بوسیله دوربین و پهپاد تحت کنترل قرار گیرند.

به گفته رییس سازمان جنگل‌ها تمامی نیروهایی که در قالب حفاظت دارای قرارداد حفاظتی هستند باید در عرصه حضور داشته باشند و پهنه‌بندی و حوزه استحفاظی هر جنگلبان باید با مشخصات و شناسه کامل معلوم شود و هر اتفاقی در آن حوزه رخ دهد مامور مربوطه باید پاسخگو باشد.

وی از راه‌اندازی سامانه حمل چوب خبر داد و گفت: با استقرار این سامانه کلیه مسیر عبور و حمل چوب از مبدا تا مقصد رصد خواهد شد.

منصور همچنین درباره ساماندهی خروج دام از جنگل گفت: دامدارانی که در سال‌های گذشته حق و حقوق خود را گرفته و دام خود را از جنگل بیرون رانده‌اند، به هیچ وجه حق ندارند مجددا دام  را وارد جنگل کنند. این کار خلاف قانون است و با متخلفان برخورد می‌شود.

رییس سازمان جنگل ها در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه  قاچاقچیان چوب و چنگ‌اندازان به جنگل افرادی سودجو و فرصت‌طلب هستند و موقعیت‌ها را کاملاً می‌سنجند، تاکید کرد: گشت و مراقبت در جنگل نه تنها در اوقات اداری بلکه باید کاملاً حساب شده و در موقعیت‌های مناسب انجام شود تا با حضور به‌موقع پیشگیری‌های لازم انجام شود.

مستندسازی اقدامات و فعالیت‌های منابع طبیعی یکی دیگر از نکات مهمی بود که رییس سازمان جنگل ها در نشست مدیریت جنگل هیرکانی به آن اشاره کرد و گفت: باید اقدامات انجام شده مستندسازی شود و طرح‌های منابع طبیعی قبل و پس از انجام آن با هم مقایسه و مطابقت داده شود تا معلوم شود که چه میزان از کارها انجام شده و در چه بخش‌هایی کوتاهی صورت گرفته است.

منصور افزود: درست است که مسئولیت صیانت و حفاظت از منابع طبیعی را بر عهده داریم اما در قبال بیت‌المال نیز بسیار مسئول هستیم و باید نسبت به هزینه‌کرد و نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، حساسیت لازم را داشته باشیم.

پایان کاداستر اراضی جنگلی تا پایان امسال

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین تاکید کرد: کاداستر اراضی جنگلی تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و خوشبختانه شاهد پیشرفت و جهش خوبی در منطقه جنگلی نوشهر و ساری بوده ایم.

 فاز اول مدیریت فنی و حفاظتی طرح جایگزین وارد مراحل اجرایی می شود

عباسعلی نوبخت – معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها – نیز به بررسی و ارزیابی پیشرفت اقدامات طرح جایگزین جنگل پرداخت و اعلام کرد: فاز اول مدیریت فنی و حفاظتی با همکاری شورای عالی جنگل و دفتر جنگل‌داری آماده شده است و پس از تایید شورا به زودی جهت اجرا به ادارات منابع طبیعی چهارگانه شمال ابلاغ می‌شود.

وی از برگزاری کارگاه آموزشی در معاونت امور جنگل خبرداد و گفت: این اقدام صرفاً جهت هماهنگی و یکپارچگی در اقدامات فاز اول مدیریت فنی و حفاظتی در جنگل هیرکانی انجام می‌شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه خاطرنشان کرد: با حمایت رییس سازمان جنگل‌ها 29 میلیارد و 200 میلیون تومان برای انجام مطالعات تفضیلی طرح جایگزین جنگل در سطحی معادل 500 هزار در اختیار چهار اداره کل منابع طبیعی شمال کشور قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا