اجتماعیاشتغالتعاون و کارآفرینی

جوانی که با پرورش ۵۰ جوجه قرقاول شروع کرد و امروز صادرکننده شد

مرتضی زارعی جوان میاندورودی از چند سال پیش اقدام به پرورش قرقاول کرده است و امروز با اتکا بر نگاه اقتصاد مقاومتی با گسترش کار خود در حال تنظیم قرارداد صادرات به قطر است.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از تسنیم، مرتضی زارعی جوان میاندورودی با بیان اینکه “پرورش قرقاول را از هیچ و زیر پیلوت خانه شروع کردم”، اظهار کرد: در ابتدا در فضای 40متری و با 50 جوجه شروع کردم و پس از بالغ شدن آنها را فروختم و سود خوبی داشتم به همین دلیل علاقه‌مند شدم که آن را گسترش دهم.

وی بیان کرد: هزار و 500 متر زمین خریدم که 800 متر فضای مسقف ایجاد کردم و 120 قرقاول مولد گرفتم که هر کدام 80 تخم می‌گذارد و اگر این تخم‌ها تبدیل به جوجه شود هر جوجه تازه‌متولدشده پنج هزار تومان و یک‌ماهه 35 هزار تومان قیمت دارد.

زارعی با بیان اینکه قرقاول مصرف غذایی بسیار پایینی دارد، افزود: هر قرقاول در روز 60 گرم و در ماه 2.5 کیلو غذا می‌خورد که می‌توان ذرت، سویا، پیلوت، شبدر و یونجه به آنها داد.

وی تأکید کرد: قرقاول در مدت 6 ماه بالغ می‌شود و در هشت‌ماهگی به بلوغ می‌رسد و زمان تخم‌گذاری آن از فروردین تا تیرماه است.

زارعی برای کسانی که قصد شروع این کار را دارند، گفت: ابتدا باید قفسه‌های کوچک در ابعاد 1.5 در 1.5 یا 2 در 2 ایجاد کنند که می‌توان با هزینه کم و با استفاده از چوب یا میله‌گرد آن را درست کرد.

وی تأکید کرد: برای تخم‌ریزی و جوجه‌کشی در هر قفس یک نر با سه یا چهار ماده قرار گیرند و باید مواظب بیماری‌های آنها هم بود، بیماری‌هایی نظیر بیماری آنفلوآنزا، گامبرو، آبله، نیوکاسل و برونشیت که داروهای آنها وجود دارد.

این جوان کارآفرین درباره نژاد قرقاول‌ها، بیان کرد: پاکستانی، هلندی و سیلور نژادهایی هستند که استفاده می‌کنم و نژادهای بلژیکی و لیمویی بیشتر تزئینی هستند و در سال بین 20 تا 25 تخم می‌گذارند.

وی درباره فروش قرقاول، گفت: فروش ما از طریق سایت و اینترنتی است، سایتی ایجاد کردم که تمام مراحل پرورش قرقاول در آن گفته شده است و هر کسی می‌تواند با مراجعه به آن نحوه پرورش قرقاول را بیاموزد.

زارعی ادامه داد: مشتری از سراسر ایران وجود دارد و به اکثر استان‌های کشور ارسال کردیم و در حال حاضر در حال قرارداد برای ارسال به قطر از طریق دوستان خوزستانی هستیم.

وی افزود: برای شروع کار از وام اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی شروع کردم که توانست در ابتدای کار هزینه‌های مرا تأمین کند تا بتوانم به سوددهی برسم و امروز به مرحله‌ای رسیدم که یک دستگاه جوجه‌کشی هزارو200تایی و یک دستگاه 500تایی خریداری کردم تا تمامی مراحل پرورش قرقاول را در اختیار داشته باشم.

زارعی گفت: برای آموزش عمومی، کتاب گام به گام پرورش قرقاول را نوشتم تا همه کسانی که علاقه‌مند به این کار هستند بتوانند از طریق این کتاب با آن آشنا شوند و این کتاب به‌صورت اینترنتی نیز در سایت ما برای علاقه‌مندان در دسترس است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا