اجتماعیاشتغالتعاون و کارآفرینیصنعت و تجارت

حدود 80 هزار واحد متوسط و کوچک صنعتی فعال در کشور وجود دارد

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران:

آذربایجان شرقی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در مجموع حدود 80 هزار واحد متوسط و کوچک فعال در کشور، داریم که می‌توانند محصولاتشان را به طور مستقل ارائه کرده و بخش پیمانکاری صنایع بزرگ را برعهده گرفته و ارائه خدمت کنند.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایسنا، اصغر مصاحب با بیان اینکه بیش از 800 شهرک و ناحیه صنعتی در سطح کشور داریم، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از واحدهای متوسط و کوچک کشور به میزان حدود 44 هزار واحد در این‌ها مستقر بوده و برای استقرار بیش از 36 هزار واحد در حال ساخت هم قرارداد داریم.

وی با اشاره به برخی مشکلاتی که بر سر راه صنایع کوچک قرار دارند، بیان کرد: در بررسی خود اظهاری که طی یک سال گذشته از واحدهای صنعتی انجام شد و بر اساس تحقیقاتی که به صورت پایلوت در یکی از استان‎ها انجام شد، تامین مالی و توسعه بازار از جمله مشکلات از نظر صاحبان صنایع است اما به این نتیجه رسیده‎ایم که تامین مالی الزاما یا در آن سطحی که در خود اظهاری‌ها ذکر شده است، مشکل اصلی نبوده و مشکل می‌تواند مربوط به عوامل دیگری از جمله دانش فناوری و دانش فنی کار، انتقال تکنولوژی و نیازهای فناورانه واحدها باشد که به راحتی می‎توان با شناختن و برطرف کردن آن‌ها از طریق واحدهای فناور، محصولات جدید و باکیفیت‌تری را تولید کرد.

معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک ایران گفت: خوشبختانه در حوزه فن‌بازار فعالیت‌های خوبی داشتیم و مرکز کسب و کار ما یکی از مراکز شاخص است. در حوزه خوشه‎های صنعتی نیز عامل توسعه خوشه‌ها شناسایی شده و بر اساس برنامه پیش می‌رویم.

وی خاطرنشان کرد: طی سالیان گذشته نگاه به مقوله فناوری توسط صنایع کوچک، پررنگ‌تر و توجه خاصی به این مقوله در سازمان صنایع کوچک شده است، راه‌اندازی 19 فن بازار منطقه‌ای در سطح کشور که تولیت 14 فن بازار را شرکت‎های استانی شهرک‎های صنعتی بر عهده داشته و نیازهای فناورانه را احصا می‎کنند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در زمینه برگزاری استارت‌آپ‌ها گفت: در مقوله استارت‌آپ‌ها نیز کارهای جدیدی را در طول یک سال اخیر شروع کرده و بیش از 57 رویداد استارتاپی را برای کمک به تجاری سازی ایده‌ها برگزار کرده‌ایم، در بعد تجاری‌سازی، توسعه و زیرساخت نیز برنامه‌های حمایتی را اعلام کرده‎ایم که در استان‎ها هم برگزار می‎شود و به زودی رویداد استارت‌آپی کفش را در آذربایجان شرقی خواهیم داشت.

مصاحب از برگزاری رویداد استارت‌آپی بزرگ در استان البرز در آذر ماه سال جاری خبر داد و افزود: این رویدادها در سطح ملی برگزار می‎شود که یک روز از آن برای ارائه ایده‌ها و حمایت از آن‌ها، معرفی و شناسایی ایده‎های برتر برای رفع نیازهای صنایع کوچک و بزرگ و روز دوم نیز به انتقال فناوری و ارائه مشاوره اختصاص دارد.

وی با اشاره به نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران بیان کرد: واحدهای کوچک اعم از واحدهای ارائه دهنده خدمات، کالا و محصولات و واحداهایی که فناوری خاصی ارائه می‌دهند می‌توانند با ثبت نام، نیازهای واحدهای بزرگ را از طریق نظام پیمانکاری مرتفع کنند که این اقدام را با نظام پیمانکاری ایران شروع و برنامه اقدام آن را در 10 دبیرخانه در سطح کشور برنامه‌ریزی کرده و پیگیر ادامه آن هستیم.

وی در ادامه به استقبال واحدهای صنعتی از استارتاپ‌ها و طرح‌های فناورانه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: تا به امروز 100 نیاز فناورانه از طریق واحدها ارائه شده است که کارگزاران ما به دنبال این هستند که واحدهای فناوری را که می‎توانند این نیازها را مرتفع کنند در رویدادهای 18 و 19 آذر ماه ستان البرز شناسایی کنند.

مصاحب در پایان متذکر شد: طی یک سال گذشته برنامه‎های بسیار خوبی در این زمینه طراحی شده است و 103 مشاور بروکر آموزش دیده و بیش از 300 نیاز فناورانه ارائه شده است از طرف واحدهای صنعتی و 60 نیاز به طور کامل رفع شده است.

وی گفت: وضعیت آذربایجان شرقی در حوزه صنایع کوچک، مناسب بوده و به نظر می‎رسد با اقداماتی که به تازگی انجام شده است، آینده روشنی را پیش رو خواهد داشت. آذربایجان شرقی یکی از استان‎های پیشرو در مقوله فناوری، واحدهای فناور بوده و خوشه‌های صنعتی بوده و خوشبختانه وضعیت خوبی دارد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا