اقتصاد مقاومتیاقتصادیدسته‌بندی نشده

حسابرسی ترک فعل و حسابرسی عملکرد را از دیوان محاسبات آغاز کنیم

جلسات هم اندیشی تدوین سند راهبردی دیوان محاسبات کشور برای سال های ۱۴۰۴-۱۳۹۹ با حضور بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور پایان یافت.

به گزارش اقتصاد روز ، مهرداد بذرپاش در مراسم پایانی تدوین این سند با این توصیه که حسابرسی و ارزیابی ترک فعل و عملکرد را از دیوان محاسبات کشور آغاز کنیم و واحد به واحد تمام ارکان سازمان را ارزیابی و حسابرسی کنیم، افزود: مسیر حرکت ما باید بر اساس سند راهبردی باشد و فعالیت‌های سازمان در ریلی که این سند تعیین می کند حرکت کند و کنشگران این میدان، آرایش درست را به خود بگیرند و مکانیزم‌های اجرایی لازم تدوین شود. اگر سازمان خود را محور عالم بدانیم و آن را اصلاح کنیم، می‌توانیم سایر سازمان‌ها و امورات را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه با نظارت بر ترک فعل‌ها با دیوان جدید و اثربخش‌تری مواجه خواهیم بود، گفت: برای تحقق این هدف تلاش کنیم و خط تلاش جدی و جدید ما این باشد. البته ما مکانیزم تشویق مدیران خوب را نداریم و می توانیم ایجاد کنیم، چرا که محاسبات فقط گرفتن ایراد و دیدن نقاط سیاه و ضعیف نیست، بلکه دیدن نقاط قوت و خوب مدیران هم هست. بنابراین باید الگویی برای این کار مشخص شود.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور آنلاین و برخط کردن دیوان محاسبات کشور را ضروری خواند و تاکید کرد که یکی از دلایل ضعف دیوان محاسبات در گزارش‌دهی همین برخط نبودن است.

وی از پیشنهاد حسابرسی اجتماعی استقبال کرد و اظهار داشت: این پیشنهاد بسیار خوب و مبتکرانه است. می‌توانیم حسابرسی عملکرد را بصورت حسابرسی های موضوعی که ناظر بر حسابرسی عملکرد است پیش ببریم. هر چند در این زمینه نیاز به ساختار جدیدی داریم که می‌توانیم متناسب با این کار آن را ایجاد کنیم. اگر این نوع حسابرسی را مستقر کنیم با یک سازمان موضوع محور روبرو هستیم که پویایی لازم را خواهد داشت.

بذرپاش ادامه داد: سازمان‌های فرآیندی لزوماً اثربخش نیستند. موضوع باید اصالت داشته باشد و حسابرسی موضوعی داشته باشیم. به عنوان مثال تفریغ بودجه که فرآیندی انجام می‌شود، زحمات زیادی هم برای تهیه آن کشیده می‌شود ولی اثربخشی کمی دارد. این نظام مسایل موضوعی در استان‌ها هم اجرایی شود.

وی دیوان محاسبات کشور را یک ید واحده دانست و تاکید کرد که باید کلیه ارکان سازمان باهم همراستا و هماهنگ عمل کنند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور به موضوع مردمی سازی دیوان محاسبات نیز اشاره کرد و گفت: مردمی سازی در حد یک شعار نیست. اگر این سازمان از درون گرایی خارج شود و برون‌گرا شود، مردم همراهی خواهند کرد و این سازمان را یاری می‌کنند و اطلاعات به لحظه و دقیق می‌دهند و نظارت دیوان را موثرتر خواهند کرد.

منبع: ایسنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا