اجتماعیاقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارت

درآمد کلان دولت از مبارزه یک‌ساله قوه قضائیه با فساد اقتصادی

قوه قضائیه با پیگیری‌های همین چند ماه اخیر موفق شده است ۳میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار از این ارزها را به کشور بازگرداند، معادل ریالی این عدد می‌شود چیزی حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان یعنی حدود یک‌پنجم بودجه عمومی دولت در سال ۹۹!

به گزارش اقتصاد روز، در دورانی که فروش نفت کشور به‌واسطه تحریم‌ها با مشکل جدی روبه‌رو  شده، گرفتن مالیات برای دولت بسیار مهم است تا بتواند کشور را اداره کند، به‌خصوص گرفتن مالیات از افراد پردرآمد، عدلیه طی یک سال گذشته با پیگیری‌های مداوم، حدود 30هزار میلیارد تومان از مالیات معوقه افراد دانه‌درشت و پردرآمد را به‌نفع دولت و اقتصاد کشور زنده کرده است، این عدد یعنی معادل چیزی حدود 25میلیون بشکه نفت!

در شرایطی که بازگشت ارز ناشی از صادرات کالا به کشور یک نیاز مهم محسوب می­‌شود تا بتوان جلوی نوسانات بازار ارز را گرفت، قوه قضائیه با پیگیری‌های همین چند ماه اخیر موفق شده است 3میلیارد و 400میلیون دلار از این ارزها را به کشور بازگرداند، معادل ریالی این عدد می‌شود چیزی حدود 100هزار میلیارد تومان، یعنی حدود یک‌پنجم بودجه عمومی دولت در سال 99!

همچنین در پرونده 250 صادرکننده ارز،، حدود 14.5میلیارد یورو ارز ناشی از صادرات، رفع تعهد شد و به‌عبارتی 30هزار میلیارد تومان بیشتر از کل یارانه نقدی که دولت در طول یک سال به مردم می‌دهد!

یکی دیگر از مشکلات در سالهای اخیر، دانه‌درشت‌هایی هستند که از بانکها، وام­های کلان می‌گیرند و این پولها را هم برنمی‌گردانند. قوه قضائیه اینجا هم به کمک دولت آمده و موفق شده است حدود 30هزار میلیارد تومان از این وام‌ها را به نظام بانکی و نهادهای دولتی بازگرداند، یعنی حدود 10برابر اختلاس معروف به 3000 میلیاردی به خزانه بازگشته است.

از طرفی هم پول بیش از 2میلیون و 300هزار نفر از هموطنانی که سپرده‌هایشان توسط مؤسسات مالی غیرمجاز از بین رفته بود به آنها بازگردانده شد، چیزی نزدیک 237هزار میلیارد تومان!

بازگشت هزاران میلیارد تومان از تعاونی‌های اعتباری به بیت‌المال در سال 98

قوه قضائیه موفق شد صرفاً در ماه‌های پایانی سال 1398، مبلغ 1500میلیارد تومان از اموال تعاونی افضل توس را به بانک مرکزی انتقال دهد، همچنین 1450میلیارد تومان از اموال تعاونی وحدت به بانک مرکزی منتقل شد. از اموال تعاونی فرشتگان، 300میلیارد تومان توسط قوه قضائیه به بانک مرکزی واگذار شد. از اموال تعاونی ثامن‌الحجج 600میلیارد تومان به بانک مرکزی واگذار شد و 435میلیارد تومان به مردم و سپرده‌گذاران پرداخت شد و اموال و دارایی‌های دیگری نیز از این مؤسسه شناسایی شده است که به‌مرور فرآیند فروش یا انتقال آن‌ها به بانک مرکزی انجام خواهد شد تا تمام یا حداقل بخش عمده‌ای از اعتبارات بانک مرکزی از ناحیه این خط اعتباری تأمین شده باشد.

مبارزه با زمین‌خواری هم یکی دیگر از اقدامات مهم عدلیه به‌نفع قوه مجریه است.

جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی در سال جاری

از آغاز سال 1399، تا آبان ماه 819 واحد صنعتی که تعطیل شده  بود و کارگران آن بیکار شده بودند یا در معرض تعطیلی بود، احیا شد و به چرخه تولید بازگشت. بیش از 27هزار شغل برای کارگران این واحد‌های صنعتی ایجاد شده است.

این آمار در 12 ماه سال گذشته 994 مورد بوده است.

وصول 9هزار و 500میلیاردتومانی معوقات بانکی

رئیس سازمان ثبت اسناد گفته است: 9هزار و 500میلیارد تومان معوقات بانکی با رشدی 39درصدی در هفت‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل وصول شده است.

عمل به 100درصد تعهدات در راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق

در بحث مقابله با قاچاق سازمان‌یافته، یکی از اقدامات پیشگیرانه، تجهیز نرم‌افزاری و زیرساختی گمرکات و فراهم آوردن سامانه‌های رصد و شناسایی کالاهای قاچاق است. «قوه قضائیه به 100درصد تعهدات خود در راه‌اندازی سامانه‌های مبارزه با قاچاق عمل کرده است»؛ این تاکیدرئیس دستگاه قضادر جلسه پیگیری اجرای مصوبات سفر‌های استانی خود به زنجان و بوشهر بود.

در تیرماه سال جاری نیز در آیین رونمایی از سامانه‌های جدید الکترونیکی قوه‌ قضائیه با حضور آیت‌الله رئیسی، اشاره شد کهمطابق آمارهای ارائه‌شده، قوه قضائیه بین دستگاه‌های کشور صددرصد تعهداتش را در زمینه راه‌اندازیسامانه‌هایمبارزه با قاچاق کالاانجام داده و سامانه‌های مورد نیاز در قوه قضائیه راه‌اندازی شده است تا در ارتباط با سامانه‌های دستگاه‌های دیگر، نقش بسزایی در مبارزه با قاچاق کالا داشته باشد.

اعاده 13هزار و 300 هکتار از اراضی ملی تصرف‌شده به بیت‌المال در سال گذشته

مجموعاً 13هزار و 300 هکتار در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و تغییر کاربری غیرمجاز به بیت‌المال اعاده شده و 39هزار و یکصد و 70 هکتار از سواحل آزادسازی صورت گرفته است.

اثربخشی عملکرد سازمان بازرسی در حوزه‌های مختلفدر دوره تحول

سازمان بازرسی در حوره صنعت هشت‌هزار و 542میلیارد ریال و قریب به 186میلیون دلار اثربخشی داشته است.

در حوزه نفت بالغ‌بر 1115میلیارد تومان و 546میلیون دلار اثربخشی شده و به بیت‌المال بازگشته است.

در حوزه بانکی 143هزار میلیارد ریال و 12میلیون دلار اثربخشی داشته‌ است.

در حوزه گمرک در یک مورد 1000 کانتینر قاچاق در گمرک شهید رجایی شناسایی شده است. 212 کانتینر قاچاق در گمرک قشم کشف شده است. از ترخیص 69 دستگاه کانتینر برنج تاریخ‌مصرف‌گذشته جلوگیری به‌عمل آمده است.

منبع: تسنیم

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا