اجتماعیاقتصادیبازرگانیشهریصنعت و تجارتکشاورزی

دلایل گرانی تخم مرغ

تامین از بازار آزاد یا شبکه توزیع سنتی؟

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: استان تهران روزانه ۴۰۰ تن تخم‌مرغ مصرف و از این مقدار ۹۰تن در استان تولید و ۳۰۰ تن تخم‌مرغ مصرفی باقیمانده از بازار آزاد تامین و همین امر باعث گرانی این کالا در بازار می‌شود.

به گزارش اقتصاد روز، «سعید محمدی‌پور»  افزود: بازار تابعی از عرضه و تقاضا است و وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد قیمت افزایش پیدا می‌کند؛ به‌طور مثال سردخانه تهرانپارس که به عنوان مرجع برای پخش تخم‌مرغ در تهران شناخته می‌شود حواله‌های پخش را به شبکه عمده توزیع سنتی می‌رساند و آن‌ها نیز تخم‌مرغ را به سوپرمارکت‌ها و دیگر عوامل پخش سنتی می‌دهند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان برای عرضه محصولات خود چاره‌ای جز مراجعه به سازمان میادین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شبکه توزیع سنتی ندارند، بیان کرد: هر شهروند برای تامین مایحتاج روزانه خود حتما به میادین میوه و تره‌بار یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه نمی‌کند، بلکه از سوپر مارکت‌ها یا عوامل دیگر شبکه توزیع سنتی استفاده می‌کند.

محمدی‌پور افزود: اگر بخواهیم به هرکدام از این عوامل پخش سنتی برای تهیه تخم‌مرغ بگوییم که باید بروید و از سردخانه تهرانپارس آن را تامین کنید نه می‌روند نه برایشان صرفه اقتصادی دارد که تا آنجا بروند و در صف طولانی برای خرید چند کارتن تخم‌مرغ ساعت‌ها معطل شوند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: وقتی که باری به شبکه توزیع انتقال یابد معاونت بازرگانی سازمان صمت به معاونت بازرسی یک رونوشت با مضمون «”این” میزان بار به شبکه توزیع وارد شد» ارسال می‌کند و آن وقت کار بازرسی شروع می‌شود؛ باید رونوشتی مبنی بر تزریق کالا به بازار به دست معاونت بازرسی برسد که بر مبنای آن اگر تخلف، کم‌فروشی یا گران‌فروشی توسط فروشنده صورت گرفت با آن برخورد شود که همه این امور منوط بر تامین آن کالا و تزریقش به بازار است.

محمدی‌پور با بیان اینکه وقتی کالایی به شبکه توزیع تزریق نشده باشد نمی‌توانیم بر چیزی که وجود ندارد نظارت کنیم، اظهار کرد: با نظارت که نمی‌توان جلوی کمبود کالا و عرضه کم کالا که منجر به تکاپو نکردن تقاضای مردم در بازار می‌شود را گرفت.

وی ادامه داد: ستاد پشتیبانی امور دام استان تهران در جلسات ستاد تنظیم بازار می‌گوید «ما نمی‌توانیم تخم‌مرغ را از مرغ‌دار بگیریم، دوستان نظارتی وارد کار شوید» ؛ در تاریخ ۱۹ آذرماه امسال طی ۲ نامه وزارت جهاد کشاورزی و ستاد پشتیبانی امور دام استان ۶۲ واحد تولیدکننده تخم‌مرغ در استان را به معاوت بازرسی سازمان صمت معرفی و گفتند این واحدها با توجه به اینکه نهاده دامی تحویل گرفته‌اند تخم‌مرغ تولیدی خود را تحویل نمی‌دهند.

محمدی‌پور با بیان اینکه این نهادها نتوانسته‌اند تخم‌مرغ مورد نیاز استان را تامین کنند، بیان کرد: اگر این نهادها می‌توانند تخم مرغ را تامین کنند دیگر چرا به ما نامه می‌زنند؛ پیرو نامه‌های ارسالی به معاونت بازرسی سازمان صمت تا به امروز ۲۰ واحد از ۶۲ واحد مرغ‌داری تخم‌گذار به دلیل تحویل ندادن تخم‌مرغ به پشتیبانی امور دام استان ۴۵ میلیارد ریال معادل چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جریمه شده‌اند.

ما نمی‌دانستیم که تخم‌مرغ را باید تحویل دهیم!

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: مانند جریانی که در بحث گرانی مرغ در چند هفته اخیر رخ داد این‌بار مرغ‌داران به بهانه اینکه نمی‌دانستند تخم‌مرغ را باید تحویل دهند خود را توجیه کردند؛ اما اصل داستان این است که تخم‌مرغ را در شبکه‌ای غیر از شکبه پشتیبانی امور دام فروختند و همین امر باعث شد با وجود حجم زیاد تخم‌مرغ در بازار، قیمتش بالا برود.

وی ادامه داد: با توجه به وجود تخم‌مرغ در بازار قیمت آن برابر با قیمت مصوب در ستاد تنظیم بازار نیست، ستاد تنظیم بازار به پشتوانه جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام که قبلا گفته بودند تخم‌مرغ را دپو کرده‌اند گفته که این کالا در انبارهای ما موجود است اما همین امروز سردخانه تهران‌پارس روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ تن تخم‌مرغ را به شبکه‌های توزیع تحویل می‌دهد.

محمدی‌پور بیان کرد: اگر سرانه مصرف تخم‌مرغ در تهران را برای هر نفر نصف یک عدد در نظر بگیریم و با توجه به جمعیت هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفری شهر تهران مطابق با آمار سرانه نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ و بر فرض اینکه در مدت این چهار سال افزایش جمعیت نداشته‌ایم، میزان نیاز تخم مرغ شهر تهران در روز ۲۶۲ تن است.

وی گفت: بر اساس همان آمار نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ استان تهران، جمعیت استان را ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم نزدیک به ۴۰۰ تن تخم‌مرغ میانگین مصرف این کالا در روز است، در صورتی که شبکه پشتیبانی امور دام روزانه ۹۰ تا ۱۰۰ تن را توزیع می‌کند یعنی یک‌چهارم مصرف بازار به صورت تنظیم بازاری و مابقی با عرضه خارج از شبکه به بازار وارد می‌شود.

محمدی‌پور با بیان اینکه معاونت بازرسی و نظارت سازمان صمت باید با عرضه خارج از شبکه بازار برخورد کند، بیان کرد: ما نمی‌دانیم که جهاد کشاورزی و ستاد پشتیبانی امور دام «چقدر، چگونه و چه وقت» از طریق سامانه بازارگاه نهاده دامی در اختیار واحدهای مرغ‌داری تحت پوشش خود قرار داده است.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما چرا خبر ندارید و چرا به شما گزارش نمی‌دهند، گفت: طبق گزارشی که به ما داده‌اند با ۲۰ واحد متخلف برخورد شده که ۴۵ میلیارد ریال نیز جریمه شدند و ۱۵ واحد دیگر در صف برخورد هستند و مابقی طی بررسی‌های انجام شده گله‌هایشان به سن تخم‌گذاری نرسیده است.

وی ادامه داد: تفاوت بنیادی مرغ و تخم‌مرغ در این است که مرغ را نهایتا ۴۸ ساعت بتوان نگه‌داشت اما تخم‌مرغ را می‌توان تا یک ماه در سردخانه نگه‌داری کرد پس امکان دارد اگر در آینده با همین روش با متخلفان برخورد کنیم با کمبود تخم‌مرغ در تهران مواجه شویم؛ این برخورد معاونت بازرسی تیغ دولبه است، عده‌ای از مرغ داران مرغ‌های خود را تحویل ستاد پشتیبانی امور دام می‌دهند که جریمه نشوند و عده‌ای دیگر تخم‌مرغ خود را به بازار وارد نمی‌کنند که در نتیجه این کار با کمبود کالا مواجه می‌شویم.

محمدی‌پور افزود: طبق اظهارات مسئولین ستاد پشتیبانی امور دام، سازمان جهاد کشاورزی و اتحادیه مرغ‌دارن میهن، مرغ‌داری‌های استان تهران می‌توانند ۷۰ درصد از مرغ مصرفی خود را تامین کنند، اما در بررسی‌های بازرسان ما مشخص شد میزان تامین مرغ استان نزدیک به ۸ درصد و نه ۷۰ درصد است.

دلیل اختلاف قیمت مصوب و قیمت بازار تخم‌مرغ چیست؟

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت مصوب برای هر شانه تخم‌مرغ ۳۲ هزار تومان است در حالی که در بعضی از فروشگاه‌های شهر تهران هر شانه تخم‌مرغ به طور میانگین ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، دلیل این اختلاف قیمت چیست، بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی و ستاد پشتیبانی امور دام استان نهاده دامی یارانه‌ای به مرغ‌دار تحویل داده اما تخم‌مرغ یارانه‌ای از او تحویل نگرفته است، اما در رسانه‌ها اعلام می‌کنند که گرانی تخم‌مرغ نقص شبکه سنتی است در حالی که نقص شبکه سنتی با نبود کالا سنخیت ندارد و وقتی این نهادها نمی‌توانند کالای مورد نیاز را تامین کنند شبکه کارآمد نیز از کار می‌افتد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: قیمت در فروشگاه‌های سنتی مشخص می‌کند که قیمت یک جنس در بازار چقدر است نه میادین میوه و تره‌بار؛ بسیاری از شهروندان به دلیل دور بودن از میادین میوه و تره‌بار خریدهای خود را از سوپرمارکت‌ یا دیگر فروشگاه‌های سنتی انجام ‌می‌دهند بنابراین این مغازه‌ها از نظر جنس باید تامین شوند.

واحدهای تولیدکننده تخم‌مرغ فاکتور به بازرسان ارائه نمی‌دهند

این مقام در پاسخ به این سوال که مقدار مصرفی روزانه تخم‌مرغ در تهران ۴۰۰ تن است که ۳۰۰ تن آن با قیمت آزاد «۴۵هزار تومان» به دست مشتری می‌رسد با توجه به اختلاف ۱۳ هزارتومانی برای هر شانه تخم‌مرغ رقمی نزدیک به ۲ میلیارد تومان هر روز در تهران گران‌فروشی صورت می‌گیرد که در واقع این ضرر متوجه جیب مردم است؛ چه کسی باید پاسخگو باشد، گفت: واحدهای تولیدکننده تخم‌مرغ باید بابت فروش کالای خود به بازرسان فاکتور ارائه دهند اما این کار را نمی‌کنند و همین جرم و تخلف است و بازرسان ما به دلیل ارائه نشدن فاکتور برای واحد متخلف جریمه صادر ‌می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق سامانه۱۲۴ واحدهای متخلف را گزارش کنند؛ بازرسان ما روزانه به طور متوسط با ۲۵۰ واحد متخلف عرضه کننده کالا در شهر تهران برخورد می‌کنند و این رقم در استان تهران که ۱۵ شهرستان دارد به ۵۰۰ عدد می‌رسد، تهرانی‌ها روزانه با سه هزار و ۶۰۰ قلم کالا و خدمات ارتباط مستقیم دارند و هرگونه تخلفی در خصوص این کالا و خدمات به جود آید ما باید به دنبال آن باشیم.

محمدی‌پور با بیان اینکه روزانه در حوزه بازرسی از واحدهای صنفی در استان تهران ۵۰۰ کشف تخلف داریم، بیان کرد: این تعداد بازرسی قطعا کافی نیست، مخصوصا در زمان بحران‌هایی مانند کالاهای اساسی مثل تخم‌مرغ ما باید نیروهای خود را از جاهای دیگر به سمت بازار بفرستیم.

وی گفت: هم اکنون به جای برخورد با واحدهای صنفی کوچک بیشتر وقت خود را بر روی پیدا کردن سرمنشا قرار می‌دهیم زیرا این کار در کاهش قیمت مرغ در هفته‌های گذشته نتیجه خوبی برجای گذاشت.

وی ادامه داد: مازاد پولی که توسط واحد صنفی متخلف از مشتری گرفته می‌شود قابل بازگشت به جیب مردم نیست پس ما می‌توانیم با جریمه متخلفان پول را به خزانه برگردانیم تا دولت از آن برای کارهای عمرانی و یا پرداخت بخشی از یارانه‌ها استفاده کند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: همانطور که در هفته‌های گذشته از ۵۲ مرغ‌داری مرغِ گوشتی ۴۸ واحد جریمه شد برای واحد مرغ‌داران تخم‌گذار نیز همین رویه پیش‌بینی می‌شود؛ برخورد با واحدهای متخلف اعم‌ از تولیدی و توزیعی بر عهده معاونت بازرسی سازمان صمت استان تهران است اما تامین و توزیع کالا با جهاد کشاورزی است.

محمدی‌پور افزود: خرید و فروش خارج از چهارچوب تعیین شده برای کالاهایی که قیمت مصوب دولتی دارند خلاف است، فارق از اینکه واحد صنفی در بالا بردن قیمت کالا مقصر بوده یا نه با وی برخورد می‌شود؛ باید قیمت مصوب رعایت شود و از هیچ واحد صنفی پذیرفه نیست که کالا را برای اینکه مغازه‌اش خالی نباشد یا از ترس از دست دادن مشتری با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب دولت در بازار آزاد تهیه و آن را باقیمت بالاتری به فروش برساند.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: به طور مثال کالاهای دخانی زیادی در بازار وجود دارند که مشتری دارند اما قاچاق است و ما هر روز با آن برخورد می‌کنیم؛ تخم‌مرغ قوت غالب مردم است و وقتی فشار بر بنکدار خیابان مولوی و انبار نفت و مغازه‌داران سطح شهر وارد و محیط برای عرضه تخم‌مرغ خارج از قیمت مصوب ناامن می‌شود، مغازه‌دار سعی می‌کند خریدش را کمتر کند و اگر این پیگیری ادامه داشته باشد شاهد کم شدن عرضه تخم‌مرغ با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب می‌شویم، اما این کار مستلزم زمان است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های متولی مانند سازمان جهاد کشاورزی استان باید برای تامین کالا دقت بیشتری به خرج دهند و معاونت بازرسی سازمان صمت نیز فضا را برای واحدهایی که کالا را با قیمتی خارج از قیمت مصوب دولتی به فروش می‌رسانند ناامن می‌کند.

محمدی‌پور افزود: مجازات‌های در نظر گرفته شده برای متخلفان متاسفانه بازدارندگی لازم را ندارد و همین امر برای ادامه دادن به تخلف به آن‌ها کمک می‌کند؛ سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان یک دستگاه ستادی است و ما به عنوان زیر مجموعه آن فقط قوانین موجود را عملیاتی و اجرایی می‌کنیم و اگر کسی قرار باشد در خصوص بازنگری در قوانین مخصوصا در قوانین مجازات پیشنهادی بدهد دستگاه‌های ملی و ستادی هستند که می‌توانند به عنوان یک عامل از قوه مجریه به قوه مقننه برای بازنگری در قانون مجازات پیشنهاد دهند.

در چند روز گذشته تا به امروز هر شانه تخم‌مرغ در برخی از فروشگاه‌های استان تهران بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که قیمت مصوب دولت برای هر شانه تخم‌مرغ ۳۲ هزار تومان است.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا