اقتصادیبازرگانیصنعت و تجارتکشاورزی

دلیل برگشت خوردن ۲۰۰ واگن هندوانه صادراتی به ترکیه/ دیپلماسی اقتصادی همواره به نفع واردات است

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با انتقاد از دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: پروتکل‌های اقتصادی یک‌طرفه باعث برگشت خوردن ۲۰۰ واگن هندوانه صادراتی به ترکیه شد.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از فارس، رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: پس از بسته شدن مرزهای تجاری مشترک ایران و ترکیه که از سوی ترکیه به بهانه کرونا و توقف تجارت ما با کشورهای اورآسیا و cis خسارت سنگینی به بازرگانان مخصوصا صادرکنندگان میوه و تره‌بار و واردکنندگان موز وارد شد.

وی اضافه کرد: این‌بار بدون اطلاع قبلی پس از چند روز توقف در ترخیص هندوانه‌های ایران در واگن‌های راه آهن در مرزهای ورودی ترکیه یک باره تعرفه گمرکی هندوانه را دویست درصد افزایش داد و از تنی صد دلار به سیصد دلار بالا برد که متاسفانه صادرکنندگان را با شوک افزایش تعرفه‌ای مواجه نمود و حدود دویست واگن هندوانه با وزن بیش از هفت هزار تن به ارزش ۱،۷۵۰،۰۰۰ دلار به کشور برگشت داده شد که یکی از ضعف های بزرگ دیپلماسی اقتصادی ماست.

نورانی افزود: بارها گفته شد که تجارت یک جاده دو طرفه است و واردات باید در مقابل توسعه صادرات برنامه ریزی گردد، متاسفانه پروتکل‌های اقتصادی ما یکسویه بوده و به نفع طرف مقابل می‌باشد به طور مثال تعرفه گمرکی واردات کالاهای هندی در ایران پایین و تعرفه صادراتی ما به هند بسیار بالاست و همین امر برای کشورهای روسیه ، کره جنوبی ، چین و … هم صادق است. چنانکه تصمیمات خلق الساعه عراق ، پاکستان ، ترکیه و … برای صادرات ما همیشه مشکل ساز بوده است.

وی گفت: دیپلماسی اقتصادی ما همواره به نفع واردات است و صادرات ما همواره بدون متولی و مظلوم واقع شده است. از وزارت امور خارجه تقاضای عاجل در بهبود و تقویت دیپلماسی اقتصادی را با حضور تشکل های اقتصادی را درخواست می کنیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا