اجتماعیتعاون و کارآفرینیدسته‌بندی نشدهشهری

دومین کنفرانس جهانی “سلام و کرامت” با رویکرد دوستی-امنیت-کرامت انسانی برگزار شد.

دومین کنفرانس جهانی “سلام و کرامت” با رویکرد دوستی-امنیت-کرامت انسانی با حضور اندیشمندان و علاقمندان علم و معرفت در سالن همایش های مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

01

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری اقتصاد روز،در ابتدا دکتر علیرضا معیری رئیس کنفرانس ضمن عرض خیر مقدم به حضار گرامی و تشکر از قبول دعوت سخنرانان مراسم اعلام داشتند ،۲۹ مهرماه هر سال روز جهانی کرامت انسانی نام گرفته است. بدین منظور بنیاد جهانی سلام و کرامت جهانی با سایقه ی پنج ساله برای بزرگداشت این روز، کنفرانس “سلام و کرامت” را با همکاری شهر کتاب برگزار کرده است.
وی افزود ایده تاسیس این بنیاد به همت جمعی از اندیشمندان و نخبگان همزمان با تشدید تحرکات اسلام هراسی و با هدف ارایه شعار اصلی دین مبین اسلام که بر اساس صلح،دوستی و محبت و سعادت انسانهاست تشکیل گردید. با توجه به اینکه سلام یکی از اسماء الهی میباشد و بار معنایی عمیقی در این واژه وجود دارد این نام برای بنیاد انتخاب گردید.

دکتر معیری

سپس دکتر علی حکیم عطار مدیر عامل بنیاد جهانی سلام و دبیر کنفرانس،با تقدیم سلام و عرض خیر مقدم به مدعوین گرامی، ساختار و فعالیت های بنیاد را به تصویر کشید و هدف اصلی بنیاد را ترویج پیام “سلام” به عنوان قدرتمندترین واژه گفتمان برای ایجاد صلح و دوستی در جهان و نشر فرهنگ سلام برای صیانت از کرامت جهانی و تعامل با سازمان ها و موسسات داخلی و بین المللی در چارچوب اهداف و مسئولیت های اجتماعی بنیاد بیان کرد.
وی افزودند یکی از محورهای فعالیتهای بنیاد ،”امنیت انسانی” است و شعار این کنفرانس را امنیت انسانی حق هر انسانی است عنوان کرد.وی با بیان ابعاد مختلف امنیت انسانی یکی از بعدهای آن را امنیت اجتماعی شمرد که در کشورمان به نام تامین اجتماعی شناخته میشود. وی در پایان با طرح این پرسش که آیا تامین اجتماعی در کشورمان امنیت اجتماعی و کرامت انسانی را لحاظ میکند؟، از اندیشمندان و متفکرین خواستار تدوین مدل امنیت انسانی شد.

دکتر حکیم عطار

به گزارش اقتصاد روز،اولین سخنران این کنفرانس دکتر محمدرضا دهشیری،معاون دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه به تبیین تحقق امنیت انسانی با معیارهای “سلام” پرداخت.وی افزود اهمیت موضوع امنیت انسانی بر این اساس استوار است که مرجع امنیت، انسانها بوده و نه دولتها و امنیت نباید محدود به سطوح ملی تعریف گردد.در واقع درک مردم محور از امنیت باید جایگزین درک دولت محور از امنیت گردد.وی در ادامه به تبیین ابعاد مختلف امنیت انسانی پرداخت. مفهوم اولیه امنیت انسانی نخستین بار در سال۱۹۹۴ توسط اندیشمند پاکستانی الاصلی به نام محب الحق مطرح گردید.امنیت انسانی هفت بعد دارد که شامل امنیت اقتصادی،امنیت غذایی،امنیت سلامت و بهداشت، امنیت زیست محیطی،امنیت فردی،امنیت اجتماعی و امنیت سیاسی است.

دکتر دهشیری

دومین سخنران مراسم مهندس مرجان آقا جانزاده هوشیار فعال اقتصادی،رفتارهای اقتصادی در چارچوب اخلاق سلام(ی) را تبیین کرد. وی سخنان خود را با حدیثی گرانبها از حضرت علی (علیه ‎السلام) که می‎فرمایند:”فأحبب لغیرک ما تحب لنفسک و اکره له ما تکره لها”؛ آنچه که براى خود دوست می‎داری، برای دیگران هم دوست بدار و آنچه براى خود نمیپسندى، براى دیگران هم مپسند،آغاز کرده و به شرح آن پرداختند.وی افزودند با الهام گرفتن از این سخن امام (علیه ‏السلام) که بسیار روشن و قابل فهم نه تنها برای جامعه اسلامی بلکه برای کل جامعه بشری میباشد و میتواند بسیاری از مشکلات حقیقی و حقوقی را حل نماید و بر اساس این دستور والا و زندگى‎ساز اسلام، ما انسانها وظیفه داریم که در هر کارى، رعایت حال دیگران را نیز بکنیم. یعنى همیشه خودمان را به جاى دیگران بگذاریم، و با مردم طورى رفتار کنیم، که دوست داریم دیگران با ما همانطور رفتار کنند.
کسی که به مشکلات و ناراحتی‎هاى دیگران اهمیت نمى‏دهد، باید حساب کند که آیا خودش مى‏تواند همان مشکلات و ناراحتی‎ها را تحمل کند، یا نه، به زبان ساده ‏تر باید گفت: هر کس راضى شود که یک جوالدوز به تن دیگرى فرو رود، باید با انصاف و مروت حساب کند که آیا خودش حاضر است یک سوزن به تنش فرو رود، یا نه؟
مسلمان مومن واقعى، کسى است که براى دیگران نیز به اندازه خودش، راحت و آسایش و حق استفاده از مواهب زندگى را بخواهد و اصولا آسایش و خوشبختى خود را، در آسایش و خوشبختى دیگران جستجو کند. وی همچنین با نقل حدیثی از امام حسن مجتبی (علیه السلام)،در پاسخ به سوال معنای کرامت چیست؟ فرمودند ، کریم بودن به این معنا است که پیش از اینکه کسی اعلام و ابراز نیاز کند، فرد به او کمک می‌کند و یاری‌اش می‌کند.وی در پایان خواستار تعمق و تامل در اهداف بنیاد جهانی سلام شد.

مهندس مرجان آقا جانزاده هوشیار

دکتر علی حسین سازمند، استاد و پژوهشگر روانشناسی و عرفان ، سومین سخنران کنفرانس سخنان خویش را با جمله ی سلامی چو بوی خوش آشنایی آغاز نمود.وی افزود کلمه سلام پیش از آنکه مورد مداقه قرار گیرد و تحقیق و تفحص درباره آن صورت پذیرد بر دل نشیند. “سلام” یکی از نامهای باریتعالی است و در ادامه آن قدوس،عزیز،حکیم و مهیمن و .. از دیگر اسامی پروردگار میباشد. تمامی اسامی الهی جهت شایستگی پیدا کردن ادای سلام چه لفظی و چه عملی و قلبی تجلی می یابند. سلام ایمنی می بخشد و کسی که نتواند ایمن باشد نمیتواند صاحب سلم و سلام باشد و پرتوی از ایمنی ایجاد کند. “سلام” مخصوص ذات باریتعالی بوده و پروردگار متعال این مهم را به انسان نیز واگذار نموده است.
وی با اشاره به آیه مبارکه »اِنَّ اللّه َ و مَلائِکتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبیِّ یا اَیُّها الّذینَ امَنُوا صَلّوا عَلیهِ و سَلِّمُوا تَسلیما ؛ به درستی که خدای تعالی و فرشتگانِ او، درود می فرستند بر پیغمبرِ عالی مقدار. ای کسانی که گرویده اید به خدا و رسول! صلوات دهید بر او و سلام گویید بر وی، سلامی شایسته «،افزودند سلام از سوی پروردگار متعال بر رسول اکرم(ص) و پیامبران الهی فرستاده میشود و بیانگر اینست که ذات اقدس الهی شایسته این کلمه بوده و آن را ابتدا به رسولان خویش امر نموده و سپس به تمامی انسانها.
در آیات مختلف قرآن کریم نیز تعبیراتی وجود دارد که نشانگر وجود این سنت در ملل گذشته دارد، از جمله آنها: (ولَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِیمَ بِالْبُشْرَی قَالُوا سَلامًا) و (وَ السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیا).این دو آیه نشانگر آن است که در زمان حضرت ابراهیم و حضرت عیسی(ع) تحیت و سلام وجود داشته است.وی افزود “سلام” نه تنها هنگام دیدار و آغازگر گفتگوست و به شخص سلام کننده ، تلقین ایمنی و سلامت از جانب سلام کننده میشود در پایان و خداحافظی نیز “والسلام” که خاتمه دهنده دیدار است بیان شده و بیانگر آن است که سلام کننده متعهد و مقید به این خواهد بود که در غیاب شخص نیز وی از غیبت ، شر، بدی، حسد و .. سلام کننده در امان خواهد بود.
وی با بیان بیتی از مولانا که میفرماید:ما سمیعیم و بصیریم و هشیم / با شمـــا نامحـرمان ما ناخوشیـم افزود انسان هوشمند است و با روح و روان خود با گیتی در ارتباط است.بنابراین همگان در چتر سلام قرار میگیرند. گیاه و حیوان و جهان هستی در چتر سلام قرار گرفته و در واقع امکان زیست امن،شادمانه و عاقبت به خیری بوجود می آید.وی افزود این راه تنها راه سعادت بشر است و جامعه جهانی نیز به این مهم واقف گشته و هر عقل سلیمی در می یابد راهی جز سلام برای سعادت بشر وجود ندارد.
وی با اشاره به آیه ۶۳ سوره مبارکه فرقان” وَعِبادُ الرَّحْمنِ الَّذینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً”
و بندگان ( واقعی) خدای رحمان کسانی اند که بر (روی) زمین با آرامش و فروتنی راه می روند ، و چون جاهلان آنها را ( به گفتار ناروا ) خطاب قرار دهند آنها سلام (سخنی مسالمت آمیز و دور از خشونت) گویند.

دکتر علی حسین سازمند

مهندس بهروز فروتن،کارآفرین،نوآور اجتماعی ،فعال اقتصادی و بنیانگذار صنایع غذایی بهروز، چهارمین سخنران کنفرانس،سخنان خود را با موضوع “دوست من سلام” و “باز هم سلام” آغاز کرد. به هر زبانی که یاد خدا کنید سلام میشود. سلام، کلمه مقدسی است. سلام یک پیام فرهنگی است. یک الهام از موقعیت قدرشناسی نسبت به همدیگر است. من با کلمه «دوست من سلام»، هویت ملی خودم یا هویت کیفیتی خودم را حفظ کردم. به مقدار یک چهارم جمعیت جهان طی چهار دهه فعالیت تجاری خود، به جهانیان “سلام” کرده ام.انتخاب هوشمندانه در انتخاب شعار “دوست من سلام” وجود داشت. علاوه بر کاربرد اجتماعی کلمه سلام که بار لغوی عمیقی در آن وجود دارد،در کاربرد تجاری نیز توانستم با این شعار با مشتریان خود ارتباط بگیرم.از این واژه که از بدو خلقت وجود داشته و ریشه فرهنگی دارد در بخش صنعت و اقتصاد استفاده کردم.سلام کلمه ایست که اگر عادی گفته شود همانند سطح دریاست و چنانچه با معرفت بیان شود همانند عمق و پهنه دریا دارای معنیست.وی افزود طی چهل سال فعالیت اقتصادی توانستم با کلمه سلام اعتبار ملی و بین المللی کسب کنم. سلام واژه مشترک بین من و مشتریانم است. من به تمامی مشتریان که اغلب آنها را نیز نمیشناسم سلام میکنم و با گفتن این واژه در مشتریانم این تلقی و حس مشترک سلام به وجود می آید که من خواهان امنیت و سلامت برای آنها هستم. وی در پایان سخنانش برای اعضای بنیاد جهانی سلام آرزوی موفقیت کرد.

مهندس بهروز فروتن

آخرین سخنران مراسم دکتر علیرضا نبی مدرس دانشگاه،فعال اجتماعی و اقتصادی، سخنان خود را با غزلی از مولانا آغاز کردند.
آن خواجه را از نیم شب بیماریی پیدا شده‌ست تا روز بر دیوار ما بی‌خویشتن سر می‌زده‌ست
چرخ و زمین گریان شده وز ناله‌اش نالان شده دم‌های او سوزان شده گویی که در آتشکده‌ست
بیماریی دارد عجب نی درد سر نی رنج تب چاره ندارد در زمین کز آسمانش آمده‌ست
چون دید جالینوس را نبضش گرفت و گفت او دستم بهل دل را ببین رنجم برون قاعده‌ست

گفتم خدایا رحمتی کرام گیرد ساعتی نی خون کس را ریخته‌ست نی مال کس را بستده‌ست
آمد جواب از آسمان کو را رها کن در همان کاندر بلای عاشقان دارو و درمان بیهدست
این خواجه را چاره مجو بندش منه پندش مگو کان جا که افتادست او نی مفسقه نی معبده‌ست
تو عشق را چون دیده‌ای از عاشقان نشنیده‌ای خاموش کن افسون مخوان نی جادوی نی شعبده‌ست
وی افزود سال ‌٨٣ ایده ای به ذهنم رسید تا مجموعه ای را احداث کنم که شرط استخدام در آنها، سوء پیشینه است. زنان و مردانی چرخ این کارخانه‌ها را می‌گردانند که جرمی در کارنامه زندگی آنها ثبت شده اما حالا مدیران و متخصصان این جامعه را تشکیل داده و به شایستگی نشان داده‌اند کافی است همت به خرج داد تا سیاهی‌های زندگی، جای شان را به سپیدی‌ها دهند.
وی ادامه داد استادی داشتیم که از خارج از کشورمی آمد و تهران درس می داد. زمانیکه میخواست به فرودگاه برود رساندمش و گفتم:”خانم دکتر یک چیزی به من یاد بده که به بقیه دانشجوهایت یاد نداده ای گفت:”نبی، یک جوری زندگی کن که اسمت با جسمت زیر خاک نرود”. با تولید یک محصول نام آدم ماندگار نمیشود، با نجات یک روح آدمی ماندگار می شود.وی سپس با ذکر مواردی از مجرمانی که به وی جهت اشتغال مراجعه کرده بودند افزود،ابتدا نگران و مردد بودم اما با کمک پروردگار توانستم افراد زیادی را یاری کنم.
وی افزود با ١۵‌ نفر وارد این کار شدم، الان افراد در سه شرکت مشغول به کار هستند که دو شرکت در مشهد فعال است و یک شرکت در منطقه مینو‌دشت استان گلستان باغات را مدیریت می‌کند. در ١۴٢‌ خانه، بانوانی که سرپرست خانوار هستند دور‌کاری می‌کنند، پس به طور میانگین بیش از ۱۰۰۰ نفر نیروی مستقیم دارم و صدها خانم بصورت دور کاری در منزل برای فرآوردهای زیتون با آن همکاری می کنند.
وی افزود برای من خدمت به این قشر طرد شده عشقی بسیار شیرین و جذاب بود که می‌خواستم در آن غرق شوم. این روحیه خدمت‌رسانی را از مادرم هدیه گرفتم و خدا را شاکرم که توانسته شرایطی را فراهم کند تا صدها نفرمستقیم و غیر مستقیم در بزرگ ترین واحد تولید و بسته ‌بندی زیتون کشور که برای نخستین مرتبه زیتون ایران را به کشورهای آمریکا، قطر، مالزی، کویت و کردستان عراق صادر می‌کند مشغول به کار شوند. چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید،واژه ها را باید شست،وی سخنان خود را با این شعر سهراب سپهری به پایان رساند: چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید،واژه ها را باید شست.

دکتر علیرضا نبی

به گزارش اقتصاد روز،در پایان این کنفرانس آرم طلایی سپاس “سلام” توسط دکتر حکیم عطار مدیرعامل بنیاد جهانی سلام ،به پاس تقدیر از مروجین و خدمتگزاران سلام به آقایان دکتر محمدرضا دهشیری، مهندس بهروز فروتن و مهندس علی اکبر کوهستانی تقدیم گردید.

منتخبین آرم طلایی سپاس "سلام"
منتخبین آرم طلایی سپاس “سلام”

دبیر سرویس فرهنگی پایگاه خبری اقتصاد روز

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن