اجتماعیاشتغالاقتصاد مقاومتیاقتصادیبهداشت و درمانتعاون و کارآفرینیشهریصنعت و تجارتکشاورزیگزارش ویژه

راه اندازی نخستین شهرک تخصصی زیتون در کشور

نشست مشترک دکتر پرویز عطایی،رئیس هیات مدیره موسسه نوآوران توسعه و عدالت اقتصادی (مجری و طراح مرکز داوری تخصصی کارخانجات و بنگاههای اقتصادی)،و آقایان مهندس عزیزی معاون بازرگانی روغن زیتون کریستال،مهندس یزدی مدیر گروه توسعه بازار صنایع غذایی و در راستای توسعه تعاملات بین بخشهای بازرگانی،ارتباطات ملی و بین المللی، تبادل تجربیات علمی و فراهم آوردن زمینه های همکاری در جهت توسعه بازار، مشاوره بین المللی،بازرگانی ،اطلاع رسانی و برند سازی روغن زیتون برگزار گردید.
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری-تحلیلی اقتصاد روز، در ابتدا مهندس یزدی ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر بر ضرورت شبکه سازی و استفاده از ظرفیتهای فعالان و متخصصان حوزه صنایع غذایی کشور در قالب تقویت گروه توسعه بازار صنایع غذایی تاکید کرد.


سپس مهندس عزیزی از فعالین اقتصادی متخصصین حوزه صنایع غذایی کشور اهمیت و نقش زیتون در سلامت و بهداشت افراد جامعه و صنایع غذایی را تشریح نمودند. زیتون بیشتر در مناطق مدیترانه ای کاشته می‌شود و روغن زیتون، با فشردن میوه‌های درخت زیتون به دست می‌آید. این روغن، در آشپزی کاربرد زیادی دارد و راز لذیذ بودن غذاهای مدیترانه ای است.تقریبا در تمامی کشورهای دنیا روغن مایع استفاده شده تنها روغن زیتون میباشد ولی متاسفانه در کشور ما خواص و اهمیت آن برای بیشتر مردم مغفول مانده است. روغن زیتون به سلطان روغن های گیاهی معروف است و قدمت آن به هزاران هزار سال می رسد ، از روغن زیتون علاوه بر پخت و پز، در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی، صابون، صنایع دارویی ، سوخت برای چراغ های قدیمی استفاده میشده است.وی در ادامه توضیحاتی در مورد نقش اقتصادی و محیط زیستی کاشت درخت زیتون داده و افزود زیتون درختچه ای است با برگهای سبز دائمی که به حالت وحشی ارتفاعی حدود 5 متر یا کمی بیشتر دارد ولی اگر در شرایط مساعد پرورش یابد ارتفاع آن به 12 متر و محیط تنه آن به 3 تا 4 متر می رسد. درخت زیتون مناسب کاشت برای مناطقی با آب و هوای مدیترانه‌ای می‌باشد. برای تولید محصول خوب، زیتون نیازمند تابستان گرم و زمستان سرد می‌باشد. درخت زیتون در دمای ۱۲-۱۰ درجه سانتیگراد از حالت رکود خارج می‌شود و در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد شروع به رشد می‌کند و گل‌ها در دمای ۱۹-۱۸ درجه سانتیگراد شکوفا می‌شوند. دمای مناسب برای بارور شدن گل‌های زیتون ۲۲-۲۱ درجه سانتیگراد است. در کشورمان مهمترین استانهای تولید کننده زیتون به ترتیب گیلان، زنجان، کرمانشاه، مازندران و قزوین می باشند. البته با آغاز طرح طوبی از سال 1371 در بیش از 20 استان کشور ارقام مختلف زیتون کشت گردید و ایران نیز به کشورهای مهم تولید کننده زیتون در جهان پیوست. البته در برخی مناطق کشور، توسعه و احداث باغات زیتون به دلیل عدم رعایت نکات فنی احداث باغ و انتخاب ارقام نامناسب با مشکلات جدی مانند عدم باردهی، کیفیت نامطلوب و سرمازدگی سالیانه روبرو گردید.بر اساس تحقیقات انجام شده شهرستان رودبار بهترین منطقه برای کشت زیتون در ایران است.وی افزود زیتون از نظر رنگ، دارای انواع مختلفی است كه شاید مهمترین آن ها انواع سبز و سیاه باشد. این نوع زیتون‌ ها به طور طبیعی دارای این رنگ ‌ها هستند ولی غیر از این، در صنایع غذایی، گاهی انواع سبزرنگ آن توسط تركیبات آهن به رنگ تیره متمایل به سیاه در می ‌آیند. البته از لحاظ قانونی باید روی بسته ‌بندی این زیتون ‌ها قید شود كه با استفاده از تركیبات آهن به رنگ تیره درآمده‌ اند.وی افزود مهمترین فرآورده های که از کشت زیتون به دست می آید روغن زیتون است که میانگین 20 درصد میباشد.فرآورده های دیگری نیز به دست می آیند که اهمیت آنها را نباید دست کم گرفت. از این قبیل: تفاله زیتون (روغن خوراکی، صنعتی، کود، سوخت) چوب زیتون: (زغال، کارهای هنری) برگ زیتون (دارو، غذای دام، چای) هسته زیتون (تفاله روغن هسته، فیبرسا).


در ادامه این نشست دکتر عطایی بر استفاده طرفین از ظرفیت و توانمندیهای مطالعاتی و بازرگانی یکدیگر، تحلیل و ارایه راه حل برای مسائل اقتصادِی،حقوقی و بازرگانی تاکید کردند. کشت درخت زیتون با هدف کارآفرینی و اشتغال به طور ویژه پیگیری خواهد شد.وی افزود از آنجا که هر برنامه قابل توسعه اطلاعات علمی روز را می طلبد تا با بهره وری از رهیافته های علمی به پیشرفتهای قابل توجهی دست یابد، طرح کشت زیتون نیز از این امر مستثنی نیست.درخت زیتون از جمله درختان مقدس میباشد که در ادیان آسمانی به ویژه در قرآن مجید با حرمت یاد شده و به عنوان شجره طیبه و مبارکه معرفی شده است.امروزه با پیشرفت علوم و روشن شدن خواص و ارزشهای غذایی و درمانی روغن زیتون و اهمیت مصرف آن در حفظ سلامتی انسان، آثار تقدیس و مفید بودن این درخت طیبه آشکار می گردد.وی افزود با شناخت به وجود آمده از استعداد کشور برای کاشت و تولید روغن، کارگروه تخصصی زیتون با حضور فعالین و متخصصان دانشگاهی کشور و سرمایه گذاران و علاقمندان سلامت و بهداشت کشور مصمم شده اند با عزمی راسخ کشت این درخت مقدس را در سطح گسترده ای توسعه دهند. بطوری که ضمن تأمین روغن مورد نیاز کشور در کاهش وابستگی به روغن نباتی خارجی نیز اهتمام شده باشد.در پایان این نشست نخستین کنسرسیوم زیتون کشور با همکاری موسسه نوآوران توسعه و عدالت اقتصادی و گروه توسعه بازار صنایع غذایی تشکیل گردید.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا