اجتماعیدسته‌بندی نشدهشهری

سامانه خیرین مدرسه‌ساز خارج از کشور راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران:

علی شهری گفت: «سامانه خیرین مدرسه ساز خارج از کشور» در دست راه‌اندازی است. می خواهیم از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در جهت احداث فضاهای آموزشی خیر ساز استفاده شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از مهر، نوسازی مدارس همواره یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش بوده است. بالا رفتن سن ساختمان مدارس و فرسودگی آنها، ازدیاد دانش آموزان سر کلاس‌های درس و نیاز به تامین کلاس‌های درس بیشتر برای رساندن نسبت دانش آموز به کلاس در حد استاندارد، سیل و زلزله که مدارس را خراب می‌کند و بازسازی و نوسازی دوباره آنها، انبوه سازی ها و عدم رعایت استاندارد برای ساختن فضاهای آموزشی و… باعث شده این سال‌ها به صورت مداوم سازمان نوسازی مدارس کشور در هر استان فعال باشد ولی همچنان داشته‌های آنها جوابگوی نیازها نیست و برای همین است یکی از فعال‌ترین مجمع خیرین کشور در حوزه مدرسه سازی فعال است. سال گذشته نیز مدرسه سازی با جدیت به کار خود ادامه داد. علی شهری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص عملکرد این اداره در سال ۹۸ گفت: سال ۹۸ همانطور که می‌دانید با وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور آغاز شد و در این شرایط همه در سازمان دست به دست هم می‌دهند تا مشکلات آموزشی در کشور رفع شود. ما نیز در پایتخت خود را ملزم به یاری رساندن به استان‌های درگیر سیل دیدم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در ابتدای سال ۱۳۹۸ مورد توجه جدی قرار گرفت، پروژه‌های آموزشی بود که مدت‌ها بلاتکلیف و بدون انجام عملیات عمرانی رها شده بودند، زیرا اعتبارات مناسب و کافی برای اتمام و تکمیل آنها وجود نداشت. از ابتدای سال ۱۳۹۸ با برنامه‌ریزی تلاش کردیم تا بتوانیم اعتبارات مربوط به این پروژه‌ها را تأمین کنیم.

شهری بیان کرد: حدود ۳۰ درصد از مجموع پروژه‌های آموزشی استان تهران غیرفعال بودند که در سال ۱۳۹۸ این تعداد نیز به چرخه فعالیت بازگشت. برای این موضوع اعتباراتی را با کمک استانداری تهران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تأمین و به پروژه‌های غیرفعال تزریق شد. اکنون پروژه‌های آموزشی غیرفعال به چرخه عملیات عمرانی بازگشته است و تعدادی از آنها نیز تکمیل و به ادارات آموزش و پرورش تحویل شد. در موضوع اعتبارات عمرانی نیز تلاش بسیار زیادی انجام شد و در سال ۱۳۹۸ بسیاری از پروژه‌های آموزشی استان تهران با سرعت در چرخه ساخت قرار گرفتند و به ترتیب آماده و تحویل می‌شوند. مهمترین موضوع در جهت سرعت بخشیدن به ساخت مدارس استان تهران، افزایش اعتبارات بود. در سال ۱۳۹۸ اعتبارات استانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران از ۴۷ به ۹۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و به نظر بیشترین تخصیص هم در بین دستگاه‌های اجرایی مربوط به نوسازی مدارس بود. با روندی که در جریان افزایش اعتبارات استانی در سال ۱۳۹۸ شاهد بودیم، قطعاً این روند رو به رشد خواهد بود و در سال ۱۳۹۹ نیز اعتبارات مناسبی پیش بینی شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در ادامه افزایش تعهدات خیرین را یکی دیگر از موضوعاتی مطرح کرد که در سال ۱۳۹۸ برنامه مدونی در جهت افزایش و جذب حداکثری آنها پیش بینی شده بود و گفت: تعهدات خیرین مدرسه ساز در استان تهران در سال ۱۳۹۷ و جشنواره بیستم حدود ۶۵ میلیارد تومان بود که این عدد در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی در ادامه به ساز و کار «مدرسه سبز» اشاره کرد و گفت: مدرسه سبز در سال ۱۳۹۸ در دستور کار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران قرار گرفت و به عنوان استان پایلوت اجرا کننده مدرسه سبز در کشور، سه فضای آموزشی را در دستور کار قرار داد.

به گفته وی «سایت جدید» اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با توجه به اهمیت و تحقق دولت الکترونیک و همچنین سهولت دسترسی مخاطبان و ارباب رجوع این اداره کل، سایت جدید به آدرس www.dresteh.ir طراحی و راه‌اندازی بومی شده است و در این سامانه مشخصات دقیقی از مدارسی که خیرین علاقمند به احداث آنها هستند را با جزئیات بارگذاری شده است و به محض اینکه خیرین به سایت مراجعه کنند، متوجه خواهند شد که در کدام مناطق چه نیازمندی و با چه میزان پیش بینی اعتبار وجود دارد و بر اساس آن می‌توانند در این امر مشارکت داشته باشند.

به گفته شهری «سامانه خیرین مدرسه ساز خارج از کشور» نیز در دست راه‌اندازی است و در این باره بیان کرد: می‌خواهیم از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور در جهت احداث فضاهای آموزشی خیرین استفاده شود و بتوانند در این موضوع مشارکت داشته باشند. کارهای ابتدایی این موضوع انجام شده و سامانه در دست طراحی و آماده سازی است و قطعاً یکی از برنامه‌های ارزشمند سال ۱۳۹۹ همین سامانه خیرین مدرسه ساز خارج از کشور خواهد بود. «سامانه مدارس غیردولتی» یکی از نیازمندی‌های قابل اهمیت اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بود زیرا یکی از ماموریت‌هایی که اکنون انجام می‌دهیم، در جهت صدور مجوز برای مدارس غیردولتی است که بیشترین تجمع آنها در تهران است. لذا در این خصوص با جلسات کارشناسی و برنامه ریزی‌های مناسب، سامانه مربوط به مدارس غیردولتی طراحی شد تا موسسان این مدارس بتوانند بدون مراجعه به این اداره کل، امورات اداری خود را پیگیری کنند. یکی از برنامه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ رونمایی و افتتاح سامانه مدارس غیردولتی خواهد بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ پروژه‌ای آموزشی بسیار زیادی در دست عملیات عمرانی قرار گرفت و حاصل آن مدارس نوساز، ایمن و امن برای دانش‌آموزان بود. در این سال موفق شدیم بالغ بر ۱۰۰۰ کلاس درس جدید را به مجموعه ادارات آموزش و پرورش شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران اضافه کنیم. به عبارتی به صورت میانگین روزانه ۳ باب کلاس درس احداث و تحویل بهره‌بردار آن یعنی ادارات آموزش و پرورش شد. بیشترین «ساخت فضاهای آموزشی»، «تخریب و بازسازی» و «مقاوم سازی» مدارس مربوط به مناطق با نیازهای با اولویت بیشتر است و تلاش کردیم با اعتباراتی که در اختیار داشتیم در مناطقی که تراکم دانش‌آموزی بیشتری دارند، کلاس‌های درس بیشتری را احداث کردیم و این روند در جهت کاهش جمعیت دانش‌آموزی کلاس‌های درس ادامه خواهد یافت.

وی درباره اقدامات اولویت دار سال ۹۹ نیز گفت: در سال ۱۳۹۹ نیز تمام مأموریت‌هایی که وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، استانداری تهران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش بینی کرده‌اند را دنبال خواهیم کرد و در جهت کاهش تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس با ایجاد و احداث فضاهای آموزشی بیشتر تلاش خواهیم کرد. سال ۱۳۹۹ قطعاً به سمت تحقق ایجاد ۱۲ هزار کلاس درس استان تهران که با همکاری و مشارکت استانداری تهران، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای مختلف به دنبال آن بودیم خواهیم رفت تا بتوانیم بر اساس برنامه زمان‌بندی تعداد قابل توجه‌ای از این پروژه‌ها را عملیاتی کنیم تا در این بخش به تحقق حداکثری دست یابیم.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا