صنعت و تجارتکشاورزی

سطوح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی به استانها ابلاغ شد

یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی:

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به ابلاغ سطوح زیرکشت سبزی و صیفی به تفکیک هر فصل به استانها، از تولید بیش از ۲۵میلیون تن این محصول، در سال جاری خبرداد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسین اصغری اظهار داشت: بر اساس برآوردی که از نیاز صادراتی، صنایع فرآوری و تازه خوری داشتیم، سطوح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی در فصول زمستان، بهار، تابستان و پاییز مشخص و به تفکیک به استان های کشور ابلاغ شده است.

وی، رعایت برنامه های ابلاغی کشت محصولات سبزی و صیفی توسط کشاورزان را کلید موفقیت در امر تولید و جلوگیری از ضرر و زیان در حوزه عرضه و فروش عنوان کردو افزود: اگر کشاورزان، این سطوح ابلاغی را در استان ها رعایت نکنند، دچار مازاد تولید می شویم و ضرر آن نیز متوجه خود آنها خواهد شد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی ادامه داد: در سال زراعی جاری در قالب طرح استمرار، برنامه کشت سیب زمینی در سطح ۶۷۳۰ هکتار با پیش بینی تولید ۲۰۷ هزار تن و برای تولید بهاره در سطح ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۳۹۰ هزار تن اعلام شد.

وی، کشت پیاز برای تولید زمستانه در سطح ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۳۶۴ هزار تن و کشت این محصول برای تولید بهاره در سطح ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار و با پیش بینی تولید ۴۷۸ هزار تن را از دیگر برنامه های ابلاغی این دفتر به استان های کشور نام برد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی افزود: برای تولید گوجه فرنگی پاییزه و زمستانه نیز برنامه کشت ۳۲ هزار و ۲۹۰ هکتار با پیش بینی تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و برای تولید بهاره که اکنون در حال عرضه به بازار است، کشت ۲۹ هزار و ۲۰۰ هکتار با پیش بینی تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن را به استان های کشور ابلاغ کرده ایم.

وی ادامه داد: طرح استمرار زمستانه و بهاره در استان های جنوب کشور مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و ایلام که شرایط تولید در فصول سرد را دارند اجرا می شود.

اصغری با بیان این که حدود ۲۵ استان کشور در تولید محصولات تابستانه و پاییزه مشارکت دارند، تصریح کرد: برای تولید تابستانه سیب زمینی کشت ۲۰ هزار و ۳۰۰ هکتار با پیش بینی تولید ۸۱۴ هزار تن و برای تولید پاییزه کشت ۱۰۳ هزار و ۳۵۰ هکتار با پیش بینی تولید ۳ میلیون و ۵۹۰ هزار تن برنامه ریزی شده است.

وی، در عین حال سطح ابلاغیه برای تولید تابستانه پیاز در استان ها را ۵۲۷۵ هکتار با پیش بینی تولید ۲۰۹ هزار تن و برای تولید پاییزه، سطح کشت این محصول را ۲۳ هزار و ۴۴۰ هکتار با پیش بینی تولید یک میلیون و ۱۲۰ هزار تن را عنوان کرد.

اصغری افزود: سطح ابلاغیه برای تولید تابستانه و پاییزه گوجه فرنگی، کشت ۶۹ هزار و ۱۴۵ هکتار در ۲۷ استان کشور با پیش بینی تولید ۳ میلیون و ۳۱۰ هزار تن است.

وی با اشاره به این که با توسعه سیستم های نوین آبیاری به ویژه تیپ، نظارت بر کودهای تولید و توزیع کودهای با کیفیت و استفاده از ارقام متنوع و پر پتانسیل سبزی و صیفی میانگین عملکرد تولید در واحد سطح افزایش یافته است، گفت: به منظور پایداری تولید همزمان با افزایش عملکرد تولید، سطوح زیر کشت کاهش می یابد.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی، میانگین عملکرد تولید سیب زمینی در سال زراعی ۹۱-۹۰ را ۲۹.۸ تن در هکتار عنوان کرد و اظهار داشت: این عدد در سال زراعی ۹۵-۹۴ حدود ۳۱.۴ تن و بر اساس برآورد ما در سال ۹۶-۹۵ به حدود ۳۴ تن در هکتار رسیده است.

وی در مورد افزایش عملکرد پیاز نیز اظهار داشت: میانگین عملکرد تولید پیاز در سال زراعی ۹۱-۹۰، ۳۶ تن در هکتار بوده و این عدد در سال ۹۶-۹۵ به ۳۸.۵ تن در هکتار رسیده و در سال ۹۶-۹۵ نیز بر اساس برآورد استان ها این عدد به ۴۲ تن در هکتار افزایش یافته است.

اصغری ارتقای بهره وری آب در تولید محصولات سبزی و صیفی در فضای باز و توسعه ساختارهایی برای بازار این محصولات را از برنامه های این دفتر در سال جاری عنوان کرد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: بسیاری از تنش ها در حوزه سبزی و صیفی به علت نبود مشتری نیست بلکه مربوط به ساختار بازار است و از این رو تشکیل زنجیره تولید از ابتدا تا انتهای کار یعنی عرضه و صادرات از مهمترین پیگیری های ما است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا