صنعت و تجارتگردشگریگزارش ویژه

سفر به اوگاندا در بحبوحه کرونا

میترا یزدچی – اشاره: سفر برای زنان بخصوص سفر به کشورهای آفریقایی به نظر سخت و حتی ناممکن به نظر می آید. با این وجود برخی از زنان بر ترس غلبه کرده و پا به این عرصه می گذارند. « مهسا همایون فر »، یکی از این ماجراجویان است که قدم به این راه گذاشته و نه تنها از آن نمی ترسد بلکه از آن لذت می برد.
او چند سال است که با یک موتور به کشورهای مختلف سفر می کند و اخیرا به چندین کشور آفریقایی سفر رفته و حتی شیوع کرونا هم مانع از ادامه سفرهای او نشده است. بر همین اساس با وی گفتگویی کردیم . آنچه درپی می آید حاصل این گفتگو است.

*با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، الان شما کجا هستید؟

من الان در شهر کامپالا، پایتخت اوگاندا هستم.

*با توجه به شیوع کرونا شما برای سفر مشکل نداشتید؟

وقتی من وارد کشور اوگاندا شدم به پایتخت نیامدم بلکه به شرق و شمال اوگاندا و سپس به شهر «کاسه سه» رفتم. ورود من به این شهر تقریبا مصادف با شیوع کرونا و اعمال مقررات تردد در تمام دنیا از جمله اوگاندا بود. اینجا نیز اعلام شد که کسی اجازه بیرون رفتن از شهر خودش را ندارد. من هم ابتدا نگران شدم ولی بعدا دیدم شهر « کاسه سه » خودش دارای جاذبه های زیادی دارد از جمله سومین کوه بزرگ آفریقا، دریاچه ادوارد، رودخانه، مزارع و …

*چه مدت است در اوگاندا هستید؟
حدود دو ماه است که در اوگاندا هستم. من اول که آمدم اینجا 14 روز به شرق و شمال اوگاندا رفتم و وقتی رسیدم به کاسه سه اعلام قرنطینه شد و گیر کردم و دیدم این شهر چقدر زیباست و شروع به گشت و گذار در آن کردم.

*در مدتی که « کاسه سه » بودید کجا رفتید؟

مردم اوگاندا خوشبختانه مردمی خوش برخوردی هستند بخصوص با سفیدپوستها مهربان هستند. شاید به خاطر این است که مردم اینجا با وجود مشکلات زیادی که دارند همه خوراکشان تامین می شود و در نتیجه آرامش دارند و خشن نیستند. بنابراین من سعی کردم با مردم بخصوص زنان ارتباط بگیرم.

*چطوری ارتباط گرفتید؟
در طی مدت شیوع کرونا تردد اتوبوس و تاکسی ها متوقف شد و من یک ماشین کرایه کرده بودم. در مسیرم به جاهای مختلف که می رفتم می دیدم مردم مخصوصا زنان درحالیکه حجم زیاد و سنگینی از وسایل بر سر دارند ناچار بودند پیاده تردد کنند. بنابراین من که ماشین داشتم هربار تاجایی که فضا داشتم آنها را رایگان سوار ماشینم می کردم.

*فقط زنان را سوار می کردید؟

بله. در آفریقا مانند کشورهای جنوب شرقی آسیا کارهای سخت به عهده زنان است. بنابراین همیشه کارهای سخت مثل بردن وسایل سنگین، کار در مزرعه ، بچه داری و … به عهده زنان است و چون طی سالهای سال اینچنین بوده در حال حاضر اگر کسی غیر از این عمل کند به نوعی زشت به نظر می رسد یا نامتعارف است.

*برخورد زنان با شما چطور است؟
برایشان عجیب است مخصوصا من که با موتور سفر می کنم و این موضوع برای آنها خیلی غیرمتداول و عجیب است.

*سفر به اوگاندا اولین سفر آفریقایی شما بود؟
نه… من پیش از این به کشورهایی در شمال، صحرا، غرب و شرق آفریقا مسافرت کرده ام از جمله مراکش که فاصله آن به محل زندگی من در جنوب اسپانیا از فاصله تهران تا اصفهان نزدیک تر است و تاکنون چندین بار سفر کرده ام. از مراکش که بگذریم من تاکنون به کشورهای موریتانی، گیته، سنگال، مالی، تونس، اتیوپی، تانزانیا و سودان سفر کرده ام.

*سفر به آفریقا برایتان ترسناک، خطرناک و … نبود؟
به نظر من همه چیز به خود فرد بستگی دارد. اگر شما با مردم راحت برخورد کنید آنها هم با شما راحت هستند. مثلا سفیدپوست به زبان بومی مردم اوگانادا می شود «موزونگو» و وقتی با سفیدپوستان برخورد می کنند او را نشان می دهند و می گویند «موزونگو» و در این ایام کرونا اوایل بدلیل ترس از کرونا ، با دیدن سفیدپوستان می گفتند کرونا، کرونا. بعضی از توریستها از این برخورد ناراحت می شدند و حتی از این کشور رفتند ولی من با شوخی و بی تفاوتی این حرفها را نشنیده گرفتم. خوب به مرور ترس از کرونا کم شد و برخوردهای این مردم هم با ما که می دانستند بدلیل بسته بودن مرزها تازه وارد نیستیم و مریضی نداریم خوب شد.

*وضع کرونا در اوگاندا چطور است؟
من اینجا تاکنون آدم مریض ندیدم . البته امکانات زیاد نیست ولی شاید وجود آب و هوا پاک، غذاهای سالم و طبیعی مثل میوه جات در ابتلای افراد موثر باشد و اینجا مردم بخاطر همین شرایط زیاد دچار این بیماری نمی شوند و یا ابتلای آن حاد نیست.

*شغل مردم باید بیشتر کشاورزی و دامداری باشد؟
بله، نوعی موز پختنی، نوعی سیب زمینی، قهوه، چای از تولیدات کشاورزی مهم این کشور است. در دامداری نیز پرورش بز خیلی مرسوم است.

*صنعت توریست چطور است؟
صنعت توریست خیلی قوی و مهم است. در این کشور پارکهای ملی زیادی است و من در آنجا حیوانات وحشی مانند شیر، گورخر، یوزپلنگ،فیل،اسب آبی، تمساح های بسیار بزرگ،زرافه و … دیدم.
حیوانات وحشی در واقع خیلی اینجا آزاد هستند چون به اندازه کافی برایشان امکان شکار در طبیعت وجود دارد و کاری به انسانها ندارند.
پرندگان نیز در اینجا تنوع زیادی دارند و همه جا دیده می شوند. آب و هوای این کشور استوایی است بنابر این تنوع میوه جات نیز زیاد است و برای هر توریستی جذاب است. رود نیل، طولانی ترین رود آفریقا از این کشور می گذرد( رود نیل از 12 کشور آفریقایی عبور می کند ). دریاچه ویکتوریا در این کشور است. خوشبختانه من در این مدت در رود نیل قایق رانی کردم.

*تمساح نداشت؟
رود نیل تمساح دارد ولی در تمام قسمتها. قسمتی که من برای قایقرانی رفتم تمساح نداشت.

*به جز آفریقا به چه کشورهایی سفر کرده اید؟ در خلال سفر و دیدار از جاذبه ها چه هدفی را تعقیب می کنید؟
من تاکنون با موتور به کشورهای مختلف سفر کرده ام از جمله اخیرا به کشور عربستان و مکه سفر کرده ام. در خلال سفرهایم درصدد توانمند سازی زنان و کودکان هستم و در سفرم به اوگاندا درصدد بازدید از پرورشگاه کودکان بودم ولی دولت بدلیل شیوع کرونا این بچه ها به خانه اقوام دورشان فرستاده بود و من نتوانستم آنها را ببینم بنابراین پیش بچه های بزرگتر رفتم و درصدد هستم برای کمک به این بچه در فضای مجازی صفحه هایی برایشان ایجاد کنیم تا بتوانند از کمک های مالی بین المللی استفاده کنند البته کارها کند پیش می رود ولی بهتر از هیچ چیز است.
در رابطه با زنان هم درصدد هستم به اتفاق چند نفر از زنان موفق ایرانی تشکیلاتی را راه اندازی کنیم.

*از سفر به آفریقا یا اوگاندا راضی هستید؟
بله، وقتی فکر می کنم در اروپا با شیوع کرونا چقدر در تنگنا هستند و من اینجا راحت تردد می کنم خوشحال هستم که به آفریقا آمده ام . از طرفی چون من در کشور اروپایی زندگی می کنم و یورو دارم و نسبت به پول رایج این کشور ارزش زیادی دارد بنابراین راحت تر و بیشتر خرج کنیم.

*و سخن آخر …
مردم آفریقا مهربان هستند به شرط اینکه خودتان بخواهید…

برای تماس با مهسا همایونفر، جهانگرد ماجراجویی که با موتور سفر می کند می توانید از طرق ذیل اقدام کنید.

www.notjustatourist.com
Insta: mahsa.homayounfar

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا