اقتصاد مقاومتیاقتصادیصنعت و تجارتکشاورزی

سند اعطای حجمی آب به استان‌ها ابلاغ شد/ اجرای ۱۰ طرح پایلوت سیستم‌های هوشمند آبیاری در کشور

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سند اعطای حجمی آب از دو هفته پیش به استان‌های کشور ابلاغ شد و امیدواریم که به تدریج اعطای آب به بخش کشاورزی به صورت حجمی صورت بگیرد.
به گزارش اقتصاد روز سال‌های 92 تا به امروز در بخش آب و خاک کشور هزینه شده است.

وی افزود: این هزینه کرد منجر به ایجاد 1.1 میلیون هکتار آبیاری تحت فشار حدود 600 هزار هکتار شبکه‌های مدرن آبیاری، 300 هزار هکتار زهکشی زیرزمینی،‌ بیش از 35 هزار هکتار تجهیز و نوسازی شالیزارها و 300 هزار هکتار حوزه شبکه‌های مدرن آبیاری ایجاد شده است.

راندمان آبیاری به 45 درصد ارتقاء یافت

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به میانگین مصرف آب محصولات کشاورزی بهره‌وری آب در این فاصله زمانی نیز از 920 گرم به ازای هر متر مکعب آب به 1450 گرم ارتقاء یافته و راندمان آبیاری از 39 درصد به 45 درصد رسیده است.

برای 135 هزار نفر در پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور و سیستان اشتغال ایجاد شد

وی تصریح کرد: این اقدامات منجر به اشتغال و تثبیت شغل در مناطق مختلف شده است به طوریکه برای 70 هزار در غرب و شمال غرب کشور و برای 65 هزار نفر در پروژه سیستان اشتغالزایی شده است.

اکبری یادآور شد: در پروژه‌های بخش آب و خاکی که انجام می‌شود بر اساس هر 5 هکتار یک شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

10 طرح پایلوت سیستم‌های هوشمند آبیاری در کشور اجرا شد

وی با بیان اینکه هوشمندسازی سیستم‌های آبیاری کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است گفت: 10 طرح پایلوت در این ارتباط در دست اجرا است و با کمک مردم و تکنولوژی می‌توان مدیریت مصرف آب را ارتقاء و بهره‌وری و کارآیی را افزایش داد.

سند اعطای حجمی آب به استان‌ها ابلاغ شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تحویل حجمی آب در کشور مغفول مانده بود گفت: به مدت یک سال است که بحث‌های مفصلی در جلسات کارگروه مقابله با کم آبی برگزار می‌شود و سند اعطای حجمی آب به استان‌ها از دو هفته پیش ابلاغ شد.

اکبری در پاسخ به تسنیم چه تعداد از شبکه‌های آبیاری کشور آب را به صورت حجمی تحویل می‌گیرند گفت: این روند آغاز شده است و در 90 درصد از شبکه‌های مدرن قابلیت دریافت حجمی آب وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: آبی که به بخش کشاورزی تحویل داده می‌شود باید در مزرعه محاسبه شود و میزان حجمی که در مسیر تبخیر می‌شود ارتباطی به مصرف کشاورزان ندارد.

وی با بیان اینکه میزان تبخیر آب در کشور افزایش یافته است گفت: در 4 دهه گذشته میزان تبخیر آب در کشور افزایش یافته و افزایش تبخیر باعث می‌شود که سالانه 20 تا 25 میلیارد متر مکعب آب بیشتری تبخیر شود.

اکبری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ارائه مقاله‌ای در کشور هندوستان درباره آبیاری مزارع برنج به صورت آبیاری قطره‌ای گفت: این طرح می‌تواند طرح موفقی باشد که بر اساس رایزنی‌های انجام شده به صورت پایلوت در استان‌های گیلان و مازندران اجرا خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: آبیاری مزارع برنج به صورت قطره‌ای می‌تواند 50 درصد در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشد ضمن اینکه منجر به کاهش عملکرد نیز نخواهد شد.

برای 9 هزار نفر در هفته دولت در پروژه‌های آب و خاک اشتغال ایجاد می‌شود

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پروژه‌های هفته دولت گفت: به مناسبت هفته دولت 1079 پروژه با سرمایه‌ای بالغ بر 1134 میلیارد تومان با اشتغالزایی 8872 نفر در استان‌های مختلف کشور در بخش‌های آب و خاک افتتاح می‌شود.

اکبری در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره چاه‌های غیرمجاز کشور، تصریح کرد: از نظر ما 400 هزار حلقه چاه غیرمجاز و از نظر وزارت نیرو 350 هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که وزارت نیرو برآورد کرده است 5 تا 6 میلیارد متر مکعب آب به صورت غیرمجاز مصرف می‌شود که از نظر بنده این رقم 10 میلیارد متر مکعب است.

قاچاق خاک کشاورزی نداریم

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم درباره اظهارات سال‌های گذشته رئیس جمهور درباره قاچاق خاک گفت: تا به امروز گزارش یا نامه‌ای درباره قاچاق خاک کشاورزی به دست ما نرسیده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: جلسه‌ای با حضور سازمان‌های امنیتی نیز برگزار شد و ما گزارش‌های خود را ارائه دادیم که مورد تایید آنها نیز قرار گرفت. البته باید توجه داشت که وزارت صنعت خود مجوز صادرات بخشی از خاک‌ها را می‌دهد اما در قانون حفاظت خاک انجام فعل قاچاق خاک جرائم سنگینی دارد مگر اینکه به صورت محدود و برای تحقیقات باشد.

اکبری گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند حفاظت از خاک بسیار مهمتر از آب است زیرا آب تجدیدپذیر بوده اما خاک حداقل تا سه تا چهار نسل تجدیدپذیر نیست.

وی تاکید کرد: میزان مواد آلی خاک ایران کم است به طوریکه 60 درصد از خاک‌های ایران کمتر از یک درصد مواد آلی دارند.
منبع: تسنیم

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا