اجتماعیگردشگریمحیط زیست

شکارچی‌ها در زمان گاوبانگی بمنظور شکار صدای گوزن تقلید می‌کنند

گردشگران فارغ از جنسیت در مناطق محیط‌زیستی حضور دارند

معاون فنی مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان در رابطه با گردشگران گاوبانگی گفت: روند همیشه این بوده که افراد فارغ از جنسیت آقا یا خانم به مناطق محیط‌زیستی می‌آمدند.

به گزارش اقتصاد روز، «مجید خیرآبادی» معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان  در رابطه با شرایط گاوبانگی در دو ماه شهریور و مهر بیان کرد: گاوبانگی در اوایل شهریور ماه تا آخر مهر ماه انجام می‌شود که در آن گوزن‌های قرمز مرال جفتگیری می‌کنند، از گذشته به دلیل حساسیتی که برای حفظ این گونه در گلستان وجود داشته است، نیروهای محیط زیست برای حفاظت زیستگاه‌ این حیوانات را شناسایی کرده‌اند و در زمان گاوبانگی در آن مناطق چادر می‌زنند و مستقر می‌شوند تا از مناطق حفاظت کنند، هرچقدر این جفت‌گیری موفقیت آمیزتر باشد، مسلما روی موضوع تولید مثل و افزایش این گونه‌ها هم تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: موضوع بعدی حفاظت از خود گونه در برابر شکارچیان است، گوزن‌های نر به دلیل بحث جفت‌گیری و قلمرو طلبی محدوده‌هایی را برای خودشان مشخص کرده و شروع به غرش و سر و صدا می‌کنند به همین جهت شکارچی‌ها با صدای بانگ این حیوانات به راحتی قلمرو حیوان را تشخیص می‌دهند.

خیرآبادی بیان کرد: همچنین شکارچی‌ها صدای مرال نر را تقلید می کنند تا مرال نر به دنبال صدا برود و آنها راحت‌تر حیوان را شکار می‌کنند به همین دلایل همکاران ما به صورت شبانهروزی در چادر مستقر می‌مانند تا کار حفاظت را انجام دهند.

گردشگران فارغ از جنسیت در منطقه حضور دارند

وی در رابطه با گردشگران منطقه افزود: اگر بازدیدی هم از منطقه داشته باشیم با هماهنگی اداره کل یا هماهنگی رئیس منطقه انجام می‌شود، امسال هم برای حضور در پارک ملی گلستان چندین مورد تقاضا داشتیم که یک تعدادی حضور پیدا کردند، اما نمی‌توان با همه‌ی درخواست‌ها موافقت کرد چون به دلیل شرایط باید تعداد محدودی حضور داشته باشند تا میزان ترددها در منطقه ایجاد مشکل نکند و امنیت زیستگاها را به هم نزند.

خیرآبادی در مورد حضور افراد در منطقه گفت: سال‌های گذشته هم این روند بوده که علاقه مندان و دانشجویان حوزه‌ی محیط زیست به منطقه می‌آمدند تا با ما همکاری کنند، افراد فارغ از جنسیت آقا یا خانم به منطقه می‌آمدند، ولی همیشه به صورتی اقدام می‌کنیم تا از ازدحام و رفت و آمد غیرضروری جلوگیری کنیم.

وی گفت: هرچقدر که ضریب حفاظتی ما بالاتر برود و حضور پررنگ‌تری داشته باشیم، از آن طرف اشتیاق برای شکار گوزن‌ها هم پایین‌تر می‌آید، از اول شهریور تا الان در رابطه با موضوع گاوبانگی شکارچی را دستگیر نکردیم.

خیرآبادی افزود: با توجه به زیستگاه‌های جنگلی که به خصوص در شمال کشور داریم، بحث احداث جاده و توسعه مناطق گردشگری باعث شده تا مناطق یکپارچگی خود را از دست بدهند و حیات وحش مجبور است تا بین این زیستگاه‌ها در حرکت باشد، چون در هر حال آنها هم ییلاق و قشلاق خودشان را دارند، بنابراین از مردم می خواهیم که اگر با حیوان مصدوم، یا بیمار و شکارچی متخلف روبرو شدند حتماً با شماره ۱۵۴۰ و یا به نزدیکترین واحد محیط زیست اطلاع دهند.

منبع: ایلنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا