اجتماعیاشتغالصنعت و تجارتکشاورزی

صادرات سازه‌ گلخانه ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشت

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: طراحی‌هایی برای کار گلخانه وجود دارد که مهندسی آن بومی بوده و از همین محل تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سازه گلخانه صادر شده است.

به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا،محمدعلی طهماسبی،در نشست ستاد گلخانه‌های استان خراسان جنوبی افزود: استفاده حداکثری از منابع آب موجود و صرفه ‌جویی در مصرف انرژی از مزیت‌های طرح‌های پیش بینی شده برای کشت گلخانه‌ای در استان است.

وی بیان کرد: اگر سرعت اجرای طرح‌های گلخانه‌ای کم است اما با همدلی بین مدیران استان امید می‌رود کار شتاب خوبی بگیرد و خیزش در این زمینه به وجود می‌آید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت بازدید از گلخانه‌های موفق کشور تاکید کرد و گفت: با ایجاد تشکل در بخش گلخانه می‌توان نیازهای موجود را به راحتی شناسایی کرد.

وی با اشاره به نمونه‌های موفق این تشکل‌ها در برخی استان‌ها گفت: این اقدام موجب شناسایی بازارهای جدید و انجام صادرات نیز شده است.

طهماسبی با تاکید بر اینکه بازار و ایجاد تقاضای جدید از اهمیت زیادی در کشت گلخانه‌ای برخوردار است اضافه کرد: کارهای بسیار بزرگی در این زمینه انجام شده که می‌توان از آن به عنوان الگو استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به گران شدن انرژی در آینده و رقابتی شدن محصولات گلخانه‌ای نیاز به مطالعات دقیق داریم که بدانیم هر محصولی را در چه زمانی باید روانه بازار کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: برای این مهم نیاز است که از مطالعات مشاوران فاصله گرفته و به سمت موسسات تحقیقات برویم تا در قالب قراردادهای پژوهشی بتوانند بسته کاملی را ارایه دهند.

وی با اشاره به طرح پرورش قارچ و تقاضای آن در خراسان جنوبی افزود: تامین ماده اولیه قارچ مهم است که با توجه به افزایش کرایه حمل پیشنهاد می‌شود تشکل‌هایی در این زمینه راه‌اندازی شود تا بتوانند از طریق طرح مطالعاتی، بذر را در استان تهیه کنند.

طهماسبی بیان کرد: از انجمن قارچ کشور نیز برای حمایت طرح‌های پیشنهادی در استان دعوت به همکاری می‌شود .

وی به خواص گیاه خارشتر و زمینه‌های کشت آن در خراسان جنوبی اشاره و اظهار داشت: این گیاه دارویی برکات زیادی دارد که اقلیم خراسان جنوبی می‌تواند خاستگاه خوبی برای رشد آن باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: این گیاه با ۱۱ درصد پروتئین، علوفه‌ خوبی برای دامپروری است که استعداد کاشت آن در خاک خراسان جنوبی زیاد است.

وی با اشاره به شروع کشت خارشتر در ۵۰۰ هکتار اراضی خراسان جنوبی گفت: این میزان کشت، خراسان جنوبی را در کشور پیشتاز کرده اما استان استعداد کاشت ۴۰ هزار هکتار را دارد.

طهماسبی زودبازده بودن محصول خارشتر را یادآور شد و گفت: با استفاده از بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه می‌توان از آن به عنوان گیاه دارویی نیز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمینه زرشک نیز استعدادهای خوبی دارد افزود: در این زمینه بسیاری از کارگاه‌ها تکامل نیافته است لذا براساس تحقیقات انجام شده خراسان جنوبی در کشت دیم زرشک نیز می‌تواند موفق عمل کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی لازمه این کار را تقویت سازه‌های آبگیر دانست و گفت: در عرصه‌هایی که فرسایش خاک زیاد است می‌توان با پشتوانه سازه‌های آبگیر زرشک دیم را کاشت.

وی با اشاره به موفق بودن کشت پسته در ابرکوه اضافه کرد: این محصول ارزش افزوده بسیار خوبی داشته است که نشان می‌دهد هر منطقه از کشور در یک محصول خاص استعداد پیشرفت دارد.

طهماسبی استراتژیک بودن محصولات دیگر از جمله عناب، زعفران و گیاهان دارویی را در خراسان جنوبی یادآور شد و گفت: مهمترین اصل برای این استان بهره‌وری بوده که لازمه آن آموزش و الگوسازی است.

وی با اشاره به وجود سرمایه‌های اجتماعی در خراسان جنوبی بیان کرد: باید از آب و خاک موجود در این استان بتوانیم حداکثر استفاده را ببریم.

جشن شکرگزاری برداشت زعفران و زرشک با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی، استاندار خراسان جنوبی، جمعی از مسئولان و بهره‌برداران در شهرستان قاینات برگزار شد.

براساس تفاهم‌نامه استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی که پانزدهم مهر امسال در همایش ملی روز روستا و عشایر با حضور معاون اول رئیس جمهوری در این استان امضا شد، یک هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با اعتبار ۱۹۰ میلیارد تومان در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود.

توسعه کشت گلخانه‌ای در این استان مرزی و کویری با توجه به خشکسالی متوالی و اجرای سند سازگاری با کم‌آبی در آن ضرورت دوچندان پیدا کرده است.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا