اقتصادیبازرگانیصنعت و تجارت

صادرات کالای خراسان رضوی به آسیای میانه از مسیرهای جایگزین

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: به دلیل محدودیتهای ایجاد شده از سوی ترکمنستان به دلیل شیوع کرونا، این استان در هفت ماه گذشته مسیرهای جایگزین برای صادرات کالا برگزیده است.

محمدعلی امیرفخریان  افزود: هدفگذاری امسال استان در حوزه تجارت خارجی، صادرات کالا به ۱۵ کشور همسایه می‌باشد و برای هر کشور سهمی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ترکمنستان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و اوراسیا است و شیوع ویروس کرونا باعث شد دولت ترکمنستان محدودیتهایی را در ورود کالا به کشورش اعمال کند.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این محدودیت، اتخاذ مسیرهای جایگزین را برای صادرات کالا از خراسان رضوی در پی داشت که از جمله این مسیرها، استفاده از مسیر کشور افغانستان و بندر امیرآباد و گمرک آن منطقه واقع در استان مازندران بود.

وی افزود: صادرات کالا از افغانستان در ایام شیوع کرونا به روال سابق ادامه دارد و این کشور از سهم بسیار در صادرات استان برخوردار است.

امیرفخریان ادامه داد: از آنجا که صادرات از مرز ترکمنستان کاهش یافته و مسیرهای جایگزین برای آن اتخاذ شده، اتکا به مرز افغانستان و افزایش سهم آن در صادرات کالا از خراسان رضوی پررنگ تر شده است.

وی گفت: هم اکنون خراسان رضوی به جز کشورهای آسیای میانه، مشکلی در صادرات کالا به کشورهای هدف ندارد.

رییس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در ایام شیوع کرونا اعزام هیاتهای تجاری از خراسان رضوی به سایر کشورها و پذیرش هیاتهای تجاری خارجی در استان متوقف شد اما نشست مشترک با هیات تجاری افغانستان در قالب وبینار به صورت مجازی برگزار گردید.

ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در خصوص آمار صادرات هفت ماه امسال به خبرنگار ایرنا گفت: در این مدت یک میلیون و ۴۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۷۷۰ میلیون دلار از گمرک و بازارچه‌های مرزی استان صادر شده است.

امید جهانخواه افزود: اقلام عمده صادراتی در این مدت شامل زعفران در بسته بندیهای بیش از ۳۰ گرم، پسته، مقاطع فلزی، پیه صنعتی مورد استفاده در صنعت صابون سازی، کفپوش و مصالح ساختمانی بوده است.

وی کشورهای مقصد صادرات کالاهای خراسان رضوی را نیز به ترتیب افغانستان، عراق، ازبکستان و هنگ کنگ اعلام کرد.

ناظر گمرک خراسان رضوی ادامه داد: در هفت ماه امسال ۹۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۱۰ میلیون دلار از گمرک و بازارچه‌های مرزی استان وارد شده که اغلب شامل پنبه، مواد اولیه واحدهای تولیدی، ماشین آلات و ابریشم خام است.

وی کشورهای طرف معامله خراسان رضوی در حوزه واردات کالا در این مدت را نیز امارات متحده عربی، ازبکستان، چین، ترکیه و هند اعلام کرد.

جهانخواه گفت: تراز بازرگانی خراسان رضوی در هفت ماه امسال مثبت و معادل ۵۳۰ میلیون دلار است.

خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد واقع در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا