اجتماعیگزارش ویژهمیراث فرهنگی

صنایع دستی وگردشگری بهترین جایگزین نفت برای ارزآوری کشور

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به جزئیات برگزاری نخستین جشنواره تصویر صادرات با رویکرد فرهنگی و هنری و حوزه های مرتبط، گفت: حوزه صنایع دستی و صنعت گردشگری را می توان بهترین گزینه جایگزین نفت برای درآمدزایی و ارزآوری در امر صادرات کشور محسوب کرد.

به گزارش اقتصاد روز به نقل از ایرنا، «محمود اسکندری» روز چهارشنبه در نشست تخصصی گروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از سلسله نشست‌های تخصصی نخستین جشنواره تصویر صادرات، گفت: سازمان توسعه تجارت در راستای وظایف خود به دنبال گسترش تجارت صنایع خلاق است.
وی افزود: شرایط حاضر بهترین زمان برای توسعه صادرات صنایع خلاق و خدمات به شمار می‌رود که باید به نحو احسن و بهترین وجه ممکن استفاده شود.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات محصولات دانش بنیان سازمان توسعه تجارت ایران در عین حال تصریح کرد: در مهر ماه سال‌جاری به دنبال ترسیم نقش صادرات و اهمیت تجارت و تولید کشور به دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی هستیم و می‌دانیم که چون خدمات قابل لمس و مشاهده نیست از این رو تا کنون خیلی توجه خاصی به آن نشده است.

روشنگری زوایای پنهان ارز اوری خدمات و صنایع خلاق کشور

وی اظهار داشت: در نخستین جشنواره تصویر صادرات به دنبال آن هستیم تا زوایای پنهان ارزآوری خدمات و صنایع خلاق کشور را روشنگری و کشف کرده و معرفی کنیم.
اسکندری خاطرنشان کرد: از تبلیغات، تیزر، کتاب و گردشگری در صنایع خلاق استفاده می‌شود و باید جامعه به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف برای ارزآوری کشور پی ببرد.
به گفته وی در صنایع دستی و صنعت گردشگری نکته جالب آن است که وقتی فردی گردشگر ایرانی را به خارج می‌برد شامل معافیت مالیاتی است ولی وقتی یک شرکت گردشگر خارجی به ایران می‌آورد طلب مالیات می‌شود.

«تحقق بسته شدن درهای چاه‌های نفت» برای توسعه صادرات غیر نفتی

مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان ابراز امیدواری کرد که مطالبات رهبر مقام انقلاب اسلامی مبنی بر «تحقق بسته شدن در چاه‌های نفت» عملی شود تا مسئولان و مردم متوجه شوند چه ظرفیت‌هایی برای توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای ایران داریم که در این زمینه بخش صنایع دستی و گردشگری و میراث فرهنگی پتانسیلی ویژه دارد.
وی تصریح کرد: باید در زمینه ورود و خروج گردشگر و ورود و خروج خودروها و توسعه حضور گردشگر خارجی در ایران و صادرات صنایع دستی اتفاقات مؤثری رخ دهد.

تاکید بر پیوند هنر و صنعت

رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق با اشاره به جزئیات و ابعاد مختلف برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری و دیگر صنایع خلاق در کشور گفت: هدف اصلی ما این است که با کشف ظرفیت‌ها و توانمندیها در عرصه‌های مختلف به ویژه فرهنگی و هنری، صنایع دستی، گردشگری، رسانه‌های دیجیتال و …
ضمن برطرف کردن مسائل و مشکلات پشت پرده این محصولات در امر صادرات محصولات خلاق، به نوعی میان «هنر» و «صنعت» به معنای واقعی پیوند برقرار کنی.

«محمد ولی» تاکید کرد: براین باوریم با پیوند میان صنعت و هنر بدون شکف این دو و دیگر حوزه‌ها و عرصه‌ها و مجموعه‌های وابسته و مرتبط می‌توانند بهترین منابع و محل برای ارزآوری کشور برای جایگزنی نفت محسوب شوند.

جشنواره تصویر صادرات به دنبال آشکار کردن حلقه صنایع خلاق

رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره تصویر صادرات در اسفند سال جاری، گفت: به دنبال آن هستیم که حلقه صنایع خلاق که مفقود باقی مانده است را پیدا کرده و در این زمینه گام‌های اساسی برای بهبود آن برداریم.
«ولی» با تشریح جزئیات و روند شکل این جشنواره، اظهار داشت: این جشنواره در ۸ گروه برگزارمی‌شود که بخش رسانه‌های دیجیتال با پویانمایی، شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوا با کارکردهای ویژه آن در این جشنواره حضور خواهد داشت.


تاکید بر ارج نهادن به مالکیت فکری و معنوی برای برگزاری جشنواره

رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات تصریح کرد: باید به مالکیت فکری و معنوی ارج بنهیم تا جشنواره صنایع خلاق به بهترین شکل ممکن برگزار شود.
وی اظهار داشت: معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع کشور در حوزه خلاقیت‌ها هدف اصلی برگزاری این جشنواره است.
ولی گفت: در این جشنواره در بخش استانی ۳۱ محصول از تمامی استان‌های کشور به نمایش درمی‌آید که قراراست هر استان مزیت‌های خود را به دیگران معرفی و برترین استان در صنایع خلاق اعلام شود.

از نکوداشت تا حضور دیپلمات‌های خارجی در جشنواره

وی خاطرنشان کرد: نکوداشت ۲ تن از پیشکسوتان و برترین‌های هر بخش و تقدیر از سرمایه‌گذاران صنایع خلاق یکی از بخش‌های جنبی این جشنواره است.
رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات، افزود: برپایی کارگاه‌های تخصصی استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مؤثر برای صادرکنندگان یکی از موارد برنامه‌ریزی شده برای هم اندیشی و همفکری برای تبادل تجارب است.
رئیس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات گفت: قرار است دیپلمات‌های خارجی حاضر در تهران در یک از روزهای برگزاری این جشنواره بازدید کنند ضمن اینکه با تمرکز بر فعالیت‌ها رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور صنایع برتر به خارج از جمهوری اسلامی معرفی شوند.
در ادامه این نشست مدیرکل بین‌الملل دانشگاه علم و فرهنگ در با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانیسل ها ی موجود در این دانشکده، ابراز امیدواری کرد تا فروش نفت ایران به صفر برسد تا گردشگری در ایران و توسعه و ارزآوری آن از حالت ویترین دربیاید.
«پنجه شکاری» افزود: متأسفانه نگاه سازمان میراث فرهنگی به گردشگری فقط خدمات دهی است.

۳۰ درصد دستاوردهای مالی حوزه گردشگری مربوط به بخش غذاست

مدیرکل بین‌الملل دانشگاه علم و فرهنگ در عین حال تصریح کرد: در حوزه مد و لباس و عرضه جواهر بر اساس علایق ایرانیان اقدامات خوبی در پارک علم و فناوری صورت گرفته و برند سازی خوبی شده است.
همچنین مدیر جشنواره خوراک ملل هم در این نشست خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد دستاوردهای مالی حوزه گردشگری مربوط به بخش غذاست و می‌توان در زمینه آشپزی و غذا اقدامات اساسی برای توسعه صادرات آن کرد.
«جلال ذکایی» افزود: در زمینه صادرات آشپز با توجه به ذائقه‌ها و غذاهای کشور و علاقه خارجی‌ها با غذاهای ایرانی و تنوع فراوان می‌توانیم گام‌های مؤثری برداریم.
مدیر جشنواره خوراک ملل گفت: از طرف یونسکو شهر رشت به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب شده و می‌توانیم در صنایع خلاق برخی چیزها تکراری است و می‌توانیم در بخش غذا و آشپز بهره فراوانی برای کشور در عرصه ارزآوری داشته باشیم.
در این نشست دبیر و عضو هیأت رئیسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: فقط ۲ درصد از صادرات ایران مربوط به بخش گردشگری است ضمن اینکه اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی توسط یونسکو انتخاب شده ولی می‌توان از ظرفیت بالای شورایعالی مناطق آزاد استفاده حداکثری کرد.

مهدی یاسینی دفتر برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: گردشگران خارجی ارزآوری خوبی برای کشور دارند ضمن اینکه صادرات صنایع دستی ایرانی هم از سوی خارجی‌ها مورد استقبال ویژه‌ای است.
در ادامه این نشست اطهره عیاشی از دفتر اداره کل نظارت و ارزیابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: در بحث مالکیت فکری باید حق و حقوق فعالان صنایع خلاق اقدام اساسی صورت گیرد.
وی افزود: درباره مالکیت فکری آثار صادراتی حوزه گردشگری اهمیت مالکیت فکری دو صد چندان است که باید سازمان توسعه تجارت حمایت‌های خود را افزایش دهد.

در ادامه این نشست معمولی از شورایعالی مناطق آزاد گفت: قوانین و مقررات شورایعالی مناطق آزاد با داخل کشور متفاوت است و باید برای صادرات محصولات ایرانی از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد.
معمولی اظهار داشت: ۴ ماه است که مدیریت صنایع خلاق به معاونت فرهنگی شورایعالی مناطق آزاد افزوده شده است و بر همین اساس به دنبال آن هستیم که در این مناطق به منظور توسعه صنایع خلاق و افزایش صادرات گام‌های مؤثری برداریم.
محمود بنکدار از جامعه تور گردانان ایران در این نشست گفت: اخیراً دولت حرف تور گردانان را شنیده و یک طرفه ویزای ورود گردشگران را به ایران حذف کرده است.
وی افزود: متأسفانه هم اکنون رایزن فرهنگی در چین نداریم و وقتی کسی در این کشور حضور نداشته باشد اطلاعاتی هم به جامعه چین در مورد سفر گردشگر به ایران داده نمی‌شود.
بنکدار تصریح کرد: سال‌های سال است که تعداد زیادی افغانستانی و عراقی به ایران سفر می‌کنند که تورهای گردشگری کشورمان در مورد آنها نتوانسته‌اند کاری کنند.
وی اظهار داشت: ارائه اطلاعات صنایع دستی و گردشگری از طریق سایت‌های اینترنتی جای خود را به اپلیکیشن‌ها داده‌اند و باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را کرد.
اسکندری مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات و محصولات دانش بنیان در جمع‌بندی این نشست گفت: در سال ۲۰۱۰ رسیدن به صادرات ۲۰ میلیارد دلاری غیرنفتی را در حالی جشن گرفتیم که در همان سال کره‌جنوبی در همان سال فروش ۲۱ میلیارد دلاری در بخش فیلم و سریال را کسب کرده بود.
وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های متعدد در مورد دلیل صادرات غیرنفتی کره جنوبی در بخش فیلم و سریال متوجه شدیم که در سال ۱۹۹۸ در اتاق فکری ویژه برای ورود به بازارهای فیلم و سریال کشورهای اسلامی که باید بازیگران فیلم‌ها محجبه باشند و کره جنوبی از همین مسئله نهایت استفاده را کرده‌اند.
اسکندری خاطرنشان کرد: باید در سازمان توسعه تجارت اتاق فکری ویژه برای توسعه بخش‌های مختلف برای استفاده از ایده‌های برتر برای افزایش صادرات و ارزآوری تشکیل دهد.
نخستین جشنواره تصویر صادرات صنایع خلاق با حضور حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، تجسمی‌، رسانه‌های دیجیتال، صنایع دستی و گردشگری، سینما، تئاتر و دیگر فعالیت‌ها در این راستاو مرتبط، اسفندماه ۹۸ برگزار می‌شود.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا