اقتصاد مقاومتیاقتصادیدسته‌بندی نشدهصنعت و تجارتکشاورزی

عملیات آبخیزداری در ۵۹۴ حوضه کشور در دست اجراست

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری با اشاره به توجه جدی دولت به آبخیزداری گفت: عملیات آبخیزداری امسال در ۵۹۴ حوضه آبخیز کشور در دست اجراست.

هوشنگ جزی روز چهارشنبه در سفر به شهرکرد افزود: این طرح‌های آبخیزداری در ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور با اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات ملی سازمان جنگل‌ها در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه برای ۲۷ میلیون هکتار از اراضی کشور مطالعات طرح آبخیزداری انجام شده است، گفت: امسال ۲۵۰ میلیارد ریال برای شهرستان‌های تازه تاسیس و شهرستان‌های که طرح مطالعاتی آبخیزداری انجام نشده است، اختصاص داده شد.

جزی اظهار داشت: ابتدای سالجاری ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام ‏اقدامات پیشگیرانه در حوضه‌های آبخیز سیل‌خیز و بحرانی در ۱۱ استان آسیب‌دیده از سیل‌های یکسال گذشته اختصاص داده شد که این اعتبارات برای توسعه طرح‌های آبخیزداری در این استان ها و جلوگیری از بروز سیل احتمالی در آینده اختصاص داده شد.

جزی با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری با هدف حفاظت از آب، خاک و جلوگیری از سیلاب، جلوگیری از بیابان‌زایی اجرا می‌شود، گفت: اجرای این طرح‌ها در  کاهش میزان فرسایش خاک، زمینه را برای نفوذ آب در خاک فراهم می‌کند تا منبع آبی برای پایین دست حوضه خود باشد.

وی گفت: اجرای طرحهای آبخیزداری از فرسایش ۹ تن خاک در سال جلوگیری می‌کند و به ازای هر یک هکتار ۱۲۰ کیلوگرم علوفه بیشتری تولید شده است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه مدیریت جامع حوضه آبخیز سینی برجویی در چهارمحال و بختیاری حفاظت و بهره‌برداری پایدار حوزه را تضمین می کند، گفت: اجرای برنامه مدیریت جامع حوضه آبخیز سینی برجویی به عنوان یک حوضه الگویی موفق  اجرا  و نتایج آن در کشور مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

جزی گفت: جامع نگری و انسجام سازمانی در قالب مدیریت جامع حوضه آبخیز یکی از سیاست‌های اصلی در سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور در راستای تاکیدات برنامه ششم توسعه در جامع نگری و برنامه‌ریزی منطقه‌ای است.

وی افزود: تجارب موفق اجرای پروژه‌های بین‌المللی در کشور مانند پروژه “منارید” و” جایکا” که به صورت پایلوت در چهارمحال و بختیاری اجرا شده نیز قابل انتقال به کشور است و هم‌اکنون  فاز دوم پروژه بین‌المللی جایکا با عنوان مدیریت جامع حوزه کارون بزرگ در پنج استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری در حال اجراست.

جزی اظهار داشت:  این پروژه به منظور دستیابی به یک برنامه مشترک از سوی دستگاه‌های اجرایی و مردم در راستای بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها همراه با حفظ منابع طبیعی در حوضه آبخیز است.

حوضه آبخیز سینی برجویی استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک حوضه الگویی و پایلوت کشور در نظر گ رفته شده است که با تنظیم و تدوین سند مدیریت جامع این حوزه در استفاده بهینه از بارش ها، بهبود وضعیت تالاب و ایجاد اشتغال و بهبود اقتصاد مردم نقش مؤثری دارد.
۲شهرستان لردگان و خانمیرزا در فاصله ۱۶۰کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارند.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا