اجتماعیاقتصادیصنعت و تجارت

غم نان و دل‌های نگران از شاد

بیش از ۳۶۵ هزار دانش‌آموز در استان کرمانشاه وجود دارد که از این میزان نزدیک به ۴۰ هزار نفر به تجهیزات آموزش مجازی دسترسی ندارند، دانش‌آموزانی که برای داشتن فردایی بهتر، طالب علم ‌و آموزش هستند ولی در این روزهای کرونایی برای داشتن فرصتی برابر و دسترسی به اینترنت، تبلت و گوشی هوشمند، باید در انتظار باقی بمانند.

به گزارش اقتصاد روز،افراد تنگدست یکی از مهم ترین اقشاری هستند که شیوع مرگبار کرونا، آنان را بیش از گذشته آسیب پذیرتر ساخته است و سفره اقتصادی آنان را کوچکتر کرده است.

با قرارگیری در روزهای آخر تابستان و بازگشایی مدارس، به منظور بهره مندی همه دانش آموزان کشور از آموزش و تحصیل، برنامه ای به نام «شاد» توسط وزارت آموزش و پرورش در راستای ساماندهی فرآیند یادگیری و یاددهی در فضای مجازی تشکیل شده که دسترسی به آن امکاناتی می خواهد.

از سوی دیگر خانوارهای محروم و آسیب پذیر که نمی خواهند فرزندانشان از آموزش و تحصیل محروم شوند با مشکل مضاعفی همچون تهیه تبلت و گوشی های هوشمند مواجه شده اند که این نگرانی و دلواپسی بیش از گذشته بر ضرورت عدالت آموزشی تاکید می کند.

با اینکه از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد که خانوارها برای تهیه گوشی هوشمند هیچ اجباری ندارند و می توانند از مسیرهای جایگزین همچون برنامه های تلویزیونی، استانی و درسنامه استفاده کنند ولی باید گفت که این روش ها فاقد ارتباط دوسویه دانش آموز و آموزگار است.

دسترسی نداشتن به شبکه اینترنت در مناطق محروم استان خود داستان دیگری است که بر مشکلات دسترسی به فضای مجازی اضافه می کند.

ضعف اینترنت در برقراری ارتباط های مستقیم برنامه شاد

چنانچه یک آموزگار کرمانشاهی به ایرنا گفت: تعدادی از دانش آموزان در مناطق روستایی به سر می برند که اصلا شبکه اینترنتی برای برقراری با آنان وجود ندارد.

کریمی که در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل است، ادامه داد: آموزگاران در اکثر مواقع در کلاس های بدون دانش آموز حاضر می شوند و از طریق شبکه شاد با آنان ارتباط برقرار می کنند، در بیشتر مواقع به دلیل ضعیف بودن اینترنت ارتباط های مستقیمی که آموزگار با دانش آموز برقرار می کند قطع می شود که این امر موجب خلل در تدریس می شود.

گوشی های بدون استفاده را به دانش آموزان نیازمند هدیه کنید

این آموزگار کرمانشاهی با تاکید براینکه نمی توان فرآیند آموزش را تعطیل کرد، ادامه داد: آموزش حضوری بر هر آموزشی اولویت دارد ولی هیچ اجباری برای حضور دانش آموز در کلاس وجود ندارد و انتظار می رود علاوه بر مسوولان، خیران نیز در تهیه تجهیزات هوشمند سهیم باشند و حتی می توانند گوشی های بدون استفاده خود را به این دانش آموزان هدیه دهند.

وی از ورود این پیام رسان ایرانی در امر تدریس به عنوان یک اتفاق مطلوب یاد کرد و خواهان رفع کامل نواقص آن و دسترسی همه دانش آموزان به آموزش شد.

گوشی هوشمند در سبد خانوارهای بی بضاعت جایی ندارد

ارتباط یک سویه با دانش آموز و نبود قابلیت پرسش و پاسخ در برنامه های آموزشی صدا و سیما یکی از معضلاتی است که یک مادر کرمانشاهی بدان اشاره می کند.

سمانه یعقوبی  گفت: برخی از خانواده های کرمانشاهی به دلیل کسادی کسب و کار و مشکلات اقتصادی بی بضاعت شده اند و دیگر توان ندارند که هزینه خرید گوشی هوشمند را به سبد خانوار اضافه کنند.

وی از قطعی های مکرر اینترنت های خانگی به عنوان یکی از عوامل استرس زا در دانش آموز و اختلال در امر یادگیری یاد کرد و خواهان رسیدگی به آن شد.

به دلیل اهمیت این موضوع، استاندار کرمانشاه بر حل مشکلات دانش آموزان بی بضاعت در نقاط مختلف استان تاکید کرد و گفت:  اداره کل آموزش و پرورش باید تلاش کند که دستگاه تبلت موردنیاز برای استفاده دانش آموزان بی بضاعت در نقاط مختلف تهیه شود و لیست این افراد را اعلام کند که ما از شرکت ها بخواهیم برای افراد باقی‌مانده حتماً تبلت تهیه کنند.

علاوه بر آموزش و پرورش ارگان هایی همانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی مسوول معرفی دانش آموزان بی بضاعت زیرپوشش خود برای تهیه تجهیزات شده اند.

از طریق پویش ایران همدل سهمی در یاری رسانی داشته باشید

چنانچه معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه به ایرنا گفت: به دلیل شیوع کرونا، تبلت و گوشی هوشمند به لیست وسایل تحریر دانش آموزان اضافه شده ولی هنوز دانش آموزانی هستند که ابزارهای لازم برای درس خواندن آن‌هم از طریق مجازی را ندارند.

زهره شریفی از «ایران همدل» به عنوان بزرگترین پویش مردمی ایران یاد کرد که کمک های مردمی را از طریق بهزیستی و کمیته امداد به دست نیازمندان می رساند.

وی افزود: خیران می توانند از طریق شماره گیری #۱۴* و یا واریز مبالغ نقدی به شماره کارت ۷۷۷۷-۷۷۷۷-۶۰۷۷-۶۲۷۷ سهمی در تحصیل کودکان محروم داشته باشند.

کمیته امداد آمار دقیقی از نیاز دانش آموزان زیرپوشش دارد

مدیرکل کمیته امداد کرمانشاه هم در یک نشست خبری با اشاره به برگزاری جشن عاطفه‌ها در سطح استان و نیاز مبرم دانش‌آموزان به وسایل تحصیلی جدید مانند گوشی و تبلت؛ از خیران و نیکوکاران کرمانشاهی خواست کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت زیرپوشش این نهاد را فراموش نکنند.

محسن رخصی گفت: امسال دانش آموزان علاوه بر تهیه کتاب و اقلام لوازم تحریر به گوشی و تبلت برای ادامه تحصیل نیاز دارند که خانواده‌ها در شرایط سخت اقتصادی کنونی امکان تهیه آن را ندارند، بنابراین نیازمند کمک سخاوتمندانه خیران و نیکوکاران هستیم.

او با بیان اینکه ۱۴ هزار دانش آموز و هزار و ۸۵۰ دانشجو زیرپوشش کمیته امداد کرمانشاه هستند، افزود: کمیته امداد آمار دقیقی از نیاز دانش آموزان زیرپوشش دارد که به محض کمک خیران و نیکوکاران اقلام موردنیاز آنها را تهیه و بین آنها توزیع می کند.

رخصی با بیان اینکه نصف بیشتر دانش آموزان زیرپوشش این نهاد نیاز به گوشی و تبلت برای ادامه تحصیل دارند، گفت: بخشی از تهیه این اقلام از منابع داخلی کمیته امداد تامین می شود و بخشی نیز از محل کمک های مردمی در جشن عاطفه ها تامین خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد کرمانشاه با بیان اینکه امسال جشن عاطفه ها به دلیل همزمانی با ایام محرم به «شور عاطفه ها» نام گذاری شده گفت: امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا، ۱۱۰ پایگاه کمک های مردمی را در شور عاطفه ها در سطح استان جمع آوری می کند.

رخصی همچنین با بیان اینکه شور عاطفه ها از ۲۲ شهریو ماه آغاز شده و تا ۱۱ مهرماه به مدت سه هفته ادامه خواهد داشت، گفت: ۲۲ پایگاه ثابت جشن عاطفه های امسال از نهم تا یازدهم مهر دایر خواهد شد.

برای تهیه تجهیزات هوشمند در انتظار تامین اعتبار هستیم

در پایان مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه به ایرنا گفت: در جلسه اخیری که با حضور استاندار کرمانشاه، مدیرکمیته امداد و بهزیستی برگزار شد عنوان شد که کمیته امداد و بهزیستی در خصوص تهیه وسایل آموزش مجازی نامه نگاری هایی با تهران انجام داده اند و در انتظار تهیه تامین اعتبار هستند.

نزدیک به ۴۰ هزار نفر دانش آموز از تجهیزات آموزشی هوشمند محرومند

مجید یزدان پناه افزود: نزدیک به ۴۰ هزار از جمعیت ۳۶۵ هزارنفری دانش آموزان استان کرمانشاه فاقد تبلت و گوشی هوشمند هستند و تنها برای دانش آموزانی که زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند این تجهیزات فراهم می شود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف دانش آموزان بی بضاعتی که زیرپوشش این ۲ ارگان قرار ندارند، چه می شود، گفت: همه دانش آموزان و به ویژه دانش آموزانی که زیرپوشش هیچ ارگانی نیستند و به گوشی هوشمند و تبلت دسترسی ندارند می توانند در کلاس درس حاضر شوند و بیش از این خود را اذیت نکنند.

فضای کافی و سالم برای آموزش حضوری وجود دارد

این مسوول افزود: هزاران مدرسه در استان وجود دارد و با تقسیم این افراد بی بضاعت و کم بضاعت، فضای کافی و سالم برای آموزش حضوری آنان فراهم است و دیگر به تبلت و گوشی نیازی ندارند و حتی اگر یک دانش آموز در کلاس حاضر شود از آموزش بهره مند می شود.

وی با تاکید براینکه هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم نمی شود، افزود: کلاس ها با رعایت همه پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

قابلیت های شاد ارتقا یافته است

یزدان پناه با تاکید براینکه شبکه شاد به نسبت سال گذشته با تغییرات بسیاری مواجه شده، افزود: هر آموزگاری می تواند از طریق این شبکه با دانش آموز خود تماس صوتی داشته باشد، انتقال پیام بین دانش آموزان، امکان برگزاری آزمون های آنلاین، امکان ارتباط با والدین و غیره همه از مزایایی است که در سال گذشته نبوده است.

وی معتقد است، درست است که این کار نوپا است و با مشکلاتی مواجه است ولی در حال رفع این نواقص هستیم.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا