اجتماعیاقتصادیشهریکشاورزی

غول گرانی بازار میوه و تره‌بار را بهم ریخت؛ آیا میوه‌جات داخلی هم با “دلار” خرید و فروش می‌شود؟

این روزها گرانی با زندگی مردم تمام نقاط کشور به‌ویژه استان خراسان جنوبی عجین شده و مدتی است در ایستگاه میوه‌فروشان جا خوش کرده است.
به گزارش اقتصاد روز از بیرجند، همیشه تا یادمان می‌آید معمولا در سه راه اسدی بیرجند از همان ابتدای صبح تا ساعاتی از شب؛ بازار فروش میوه به راه بوده است. مردم از هر نقطه‌ای از شهر خود را به آنجا می‌رساندند تا میوه با قیمت مناسب‌ خریداری کنند اما کرونا که آمد شهرداری بساط این میوه فروشان را جمع کرد و آنها را در روز بازار میدان مسافر ساماندهی کرد.

مردم گلایه‌مند هستند از اینکه چرا که هر روز که از خواب بیدار می‌شوند باید گرانی و افزایش قیمت جدیدی را تجربه کنند. یک روز مرغ، یک روز تخم مرغ و روز دیگر گوشت و سبزیجات گران می‌شود و مدتی است که زور غول گرانی به میوه رسیده است البته ماجرای گرانی میوه حکایت تازه‌ای نیست چرا که هر از گاهی با آمدن میوه‌های نوبرانه، قیمت‌ها سر به فلک می‌کشد.

سری به بازار روز پاسداران می‌زنیم و قیمت میوه را جویا می‌شویم. با آنکه تعداد غرفه‌داران این بازار زیاد نیست اما قیمت‌ها در هر مغازه با مغازه دیگر متفاوت است.

شاید گرانی‌ها سبب شده تا مسیر رفت و آمد منتهی به این بازار روز خلوت شود آن طور که به راحتی می‌توانی خودروی خود را هرجا که بخواهید پارک کنید.

سراغ یکی از غرفه داران می‌رویم و قیمت میوه‌ها را از او جویا می‌شویم در پاسخ به اینکه چرا قیمت‌ها اینقدر بالا است گفت: خودتان قضاوت کنید از ابتدای سال تاکنون قیمت اجناس مختلف را نگاه کنید آیا یک قلم کالا را وجود دارد که داغ گرانی بر پیشانی آن ثبت نشده نباشد؟

وی در آن غرفه مستاجر است و باید هم اجاره خانه و هم اجاره مغازه بپردازد معتقد است: گرانی اجناس برای مردم سخت و ناگوار است. قیمت میوه در میدان میوه تره بار روز به روز تغییر می‌کند و ثباتی در قیمت نیست. مجبوریم طبق فاکتوری که خریداری می‌کنیم با درصد سودی آن را به فروش برسانیم.

این فروشنده گفت: ما خود جزو همین مردم هستیم و می‌دانیم گرانی‌ها زندگی را بر مردم سخت کرده اما با وجود این مشکلات ما هم برای خرید میوه هزینه‌ حمل بار و عوارض و مالیات پرداخت می‌کنیم و باید بتوانیم هزینه‌های مغازه و زندگی را تأمین کنیم.

یکی از شهروندان بیرجندی که شنونده صحبت خبرنگار ما و فروشنده میوه بود با گلایه از فروشندگان میوه گفت: “چطور است که شما خود را از جنس مردم می‌دانید اما قیمت سیب و گلابی شما با مغازه بغل دستی تفاوت دارد؟” فروشنده هم در جواب مشتری گفت: “سیب و گلابی که من می‌فروشم قیمت خرید امروز است اما میوه مغازه بغلی مربوط به چند روز قبل است.”

این شهروند بیرجندی که از گرانی‌ها گلایه دارد گفت: امروز برای خرید یک کیلو انجیر مراجعه کردم که در غرفه‌های مختلف با قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رفت در یک مغازه با قیمت 20 هزار تومان، مغازه دیگر با قیمت 22 هزار تومان و در مغازه دیگر با قیمت 25 هزار تومان به فروش می‌رسید.

یکی دیگر از شهروندان نیز قیمت گیلاس را سرسام آور اعلام کرد و گفت: قیمت یک کیلو گیلاس 42 هزار تومان شده؛ مگر گیلاس هم از خارج کشور تهیه می‌شود که این قدر گران شده است.

وی ادامه داد: انجیر با قیمت 25 هزار تومان، گلابی 37 هزار تومان، انگور 14 هزار تومان، هلو 16 هزار تومان به فروش می‌رسد. این روزها مردم گوشت و حبوبات که نمی‌توانند بخورند میوه هم این طور شما بگویید مردم چه بخورند که از گرسنگی نمیرند.

رئیس اتحادیه میوه وتره بار بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن تایید افزایش قیمت برخی از میوه‌ها گفت: یکی از دلایل گرانی گیلاس این است که در ایام پایانی فصل برداشت این میوه هستیم و در حال حاضر تنها در مناطق کوهستانی گیلاس وجود دارد.

حیدری اظهار داشت: 90 درصد میوه‌های بازار بیرجند از استان‌های دیگر وارد می‌شود که محاسبه با هزینه‌های حمل بار قیمت میوه افزایش می‌یابد اما اینکه برخی معتقدند دلار بر گرانی میوه تاثیر دارد؛ 100 درصد درست نیست شاید برای موز خارجی صدق کند اما برای دیگر میوه‌ها درست نیست
منبع: خبرگزاری تسنیم

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا