اجتماعیبهداشت و درمان

قطار توسعه تحول نظام سلامت نیاز به تعمیر دارد

وزیر بهداشت

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت : قطار توسعه طرح تحول نظام سلامت ضمن این که در هیچ ایستگاهی متوقف نخواهد شد ، بلکه نیاز به تعمیر دارد و باید زیرساخت های آن فراهم شود.
به گزارش اقتصاد روز و به نقل از ایرنا، دکتر سعید نمکی در نشست شورای اداری شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت واقع در غرب مازندران افزود: اگر چه اجرای این طرح مزیت‌های فراوانی به همراه داشت، اما دارای نقاط ضعفی هم بودکه باید برطرف و نقاط قوت آن تقویت شود.
طرح تحول نظام سلامت از سال ۹۳ با سه رویکرد حفاظت مالی از مردم، ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات سلامت و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی در کشور اجرایی شد.
کاهش میزان پرداختی بیماران بستری دربیمارستان های دولتی، ماندگاری پزشکان درمناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم دربیمارستان های دولتی، ارتقای کیفیت هتلینگ و ارتقای کیفیت خدمات در بیمارستان های دولتی، برنامه ترویج زایمان طبیعی، برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج وایجاد اورژانس هوایی از جمله برنامه های تعریف شده برای این طرح بوده است.
وزیر بهداشت گفت که با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه بستری بیماران ‏از ۳۷ درصد به ۵ درصد برای روستاییان و ۱۰ درصد برای شهرنشینان کاهش‬ یافت و ۴۲ درصدی هم از قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی ‏مصرفی برای‬ بیماران کاسته شد.
وی کاهش ارجاع مردم به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، بازسازی بیمارستان‌های فرسوده، ‬ترویج‬ زایمان‬ طبیعی‬، حضور پزشکان در مناطق محروم، راه اندازی کلینیک ویژه و پایگاه‌های اورژانس را از جمله مزیت‌های این طرح معرفی کرد.
بداخلاقی برای زیر سئوال بردن طرح
نمکی گفت: عده‌ای با بداخلاقی سعی کردند تا این طرح را از بنیان زیر سئوال ببرند ولی برخی از مردم نیز با نقدهای منصفانه و سازنده نقاط ضعف آن را بدرستی و کارشناسی شده مطرح کردند.
وی توضیح داد: به عنوان نمونه فراهم نبودن زیرساخت‌های ارجاع و تکمیل نشدن پرونده‌های الکترونیکی راهنمایی بالینی از انتقادات درستی است که بر این طرح بسیار اثر بخش وارد بود و امروز تا حدودی این اشکالات برطرف شده و همچنان برای ادامه و تکمیل زیرساخت‌های آن اهتمام ویژه ای داریم.
وزیر بهداشت با تاکید بر این نکته که باید با بهره گیری از همه ظرفیت‌ها بویژه از توانمندی‌های بخش خصوصی برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف طرح تحول نظام سلامت استفاده کرد، افزود: امروز اولویت وزارت بهداشت تقدم پیشگیری بر درمان سرپایی، تقدم درمان سرپایی بر بستری و نیز تکمیل زیرساخت‌های طرح تحول نظام سلامت است و همه باید برای تحقق این اولویت ها کمک کنند.
وی از بهداشت روان به عنوان یکی از معضلات و مشکلات اساسی در جامعه یاد کرد و گفت: نباید فضا جامعه را روز به روز غمگین‌تر کرد چرا که در چنین شرایطی کودکان بدون آنکه کودکی کنند به سن جوانی می رسند و جوانان نیز بدون آنکه جوانی و نشاط داشته باشند به سن سالمندی می رسند و این یک آسیب بزرگ است و نتیجه اش آن است که سالمندان امروز ما احساس دل مردگی و آرزوی مرگ می‌کنند.
نمکی افزود: حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین در کشور داریم و سکونت این شمار جمعیت طبیعتاً برای جامعه آسیب زا است و باید برای حاشیه نشینان، فضای نشاط ایجاد کنیم و برای سالمندان و جوانان تحصیل کرده جویای کار که امروز احساس می‌کنند خاصیتی در کشور ندارند و ممکن است به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوند، باید برنامه ریزی و سیاست گذاری کرد.
تولید ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در داخل
وزیر بهداشت همچنین دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان را در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشریح کرد و اظهار داشت: امروز در حوزه سلامت بی نیاز از دنیا بوده و حدود ۹۷ درصد از داروها نیز تولیدی داخلی است و حدود ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور فعالیت دارد.
وی افزود: وزارت بهداشت با همه مشکلات و تنگناهای مالی، امسال از نظر تأمین منابع مالی و انسانی نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی دارد، ضمن اینکه پیش بینی شده امسال دستکم ۲۰ هزار نفر نیروی انسانی متخصص به کار گرفته شود.
نمکی ساخت دانشکده مرتبط به دانشگاه‌های علوم پزشکی، خریداری زمین و ساخت اداره بیمه سلامت نوشهر، توسعه بنای ساختمان اورژانس نوشهر و پیش بینی فضا برای بخش دیالیز، تخصیص یک دستگاه آمبولانس برای کلاردشت و کجور، تخصیص یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای جاده کندوان را بسیار ضروری دانست و وعده داد: بزودی حدود ۱۰ میلیارد تومان برای تأمین این امکانات اختصاص داده شود.
وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی به منظور ارزیابی مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌های نوشهر و چالوس امروز به منطقه غرب مازندران سفر کرد.

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا