اجتماعیاشتغالاقتصادیصنعتصنعت و تجارت

لزوم توجه به مقیاس اقتصادی طرح‌ها در سرمایه‌گذاری

مقام صنفی تاکیدکرد

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: توجه به توجیه و مقیاس اقتصادی، تیراژ مناسب طرح‌ها و رشد تکنولوژی، از جمله موارد مهم برای انجام یک سرمایه‌گذاری موفق در کنار بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی است.

به گزارش اقتصاد روز، «عباس هاشمی» درخصوص مشکلات سرمایه گذاری به خصوص صنایع در کشورمان، افزود:‌ قانون بهبود فضای کسب‌وکار می‌تواند در ارتقای کارایی و بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی کشور سهم بسزایی داشته باشد، اما عملکرد جزیره‌ای و پیگیری رفع مشکلات داخلی از سوی دستگاه‌ها، بدون در نظر داشتن سایر دستگاه‌ها و همچنین نبود نگرش جامع برای مدیریت هوشمند همه مسائل، مانع از تحقق اهداف این قانون شده است.

به گفته این مقام صنفی، برپایه آمارهای منتشره از سوی بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد و سازمان شفافیت بین‌الملل، در شاخص‌هایی همچون سهولت کسب‌وکار، رقابت‌پذیری و شاخص درک فساد، نیازمند اقدامات بیشتری به منظور ارتقای وضعیت کشورمان هستیم و باید اصلاحاتی داشته باشیم.

وی، به واردات ۱.۵ میلیون دستگاهی کمپروسورهای برودتی مورد استفاده در چیلرها، یخچال‌ها، سردخانه‌ها و غیره اشاره کرد که سالیانه حدود ۸۵ تا ۹۰ میلیون دلار صرف آن می‌شود، اما با یک برنامه‌ریزی مناسب قابل تولید در کشور است.

هاشمی یادآورشد: نزدیک به ۲۸ سال پیش کارخانه کمپروسورسازی با همکاری ایتالیایی‌ها در شیراز آغاز به کار کرد، ظرفیت در نظر گرفته شده برای آن یک میلیون دستگاه بود اما در عمل کمتر از ۴۰ هزار دستگاه تولید کرد.

وی اضافه‌کرد: کارخانه مشابه دیگری در سال‌های بعد در استان قزوین ایجاد شد و هرچند در مجموع بیش از ۱۵۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی این کارخانه‌ها سرمایه‌گذاری شد، اما به دلیل در نظر گرفته نشدن ظرفیت‌های اقتصادی، در مجموع با کمتر از نیم میلیون دستگاه تولید، تعطیل شدند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران بیان داشت:‌ این در حالی است که کارخانه مشابهی در کشور چین با ظرفیت تولید سالیانه ۳۸ میلیون دستگاه کمپروسور برودتی، نیازهای بخش بزرگی از کشورهای جهان را پوشش می‌دهد، بر این اساس در نظر گرفتن مقیاس اقتصادی در تولید بسیار مهم است.

این مقام مسوول سابق وزارت صنعت، به برگزاری جلسه‌ای با چینی‌ها به همین منظور پس از برجام اشاره کرد که در آن مسوولان چینی پاسخگویی دقیق به سوالاتی همچون نرخ ارز، مکانیسم بازگشت پول و غیره را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه خواستار شده بودند.

وی تاکیدکرد: بهبود شاخص‌ها و ثبات شرایط اقتصادی از جمله مطالبات سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای انجام یک سرمایه‌گذاری مولد است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی، سرمایه را به مثابه «آهویی ترسو» توصیف کرد که با کوچکترین تهدید فرار می‌کند و افزود: مجموعه حاکمیت از دولت، قوه قضائیه و مجلس باید با تمهیداتی، نسبت به بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی اقدام کنند تا شاهد جلب و جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران باشیم.

وی گفت: اصلاح برخی قوانین و مقررات با رویکرد جلب سرمایه‌گذاری مولد، اعطای تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و فراهم کردن پیوند سیستماتیک با شبکه جهانی، از جمله دیگر الزامات توسعه سرمایه‌گذاری در کشور و رونق صنعتی است.

تعمیق داخلی‌سازی

این مقام صنفی، با اشاره به تلاش های انجام شده در راستای تعمیق داخلی‌سازی در صنایع مختلف، خاطرنشان‌کرد: فرآیند توسعه داخلی‌سازی‌ها در ذات خود موضوع مبارکی برای صنعت کشور است که وابستگی‌ها و آسیب‌پذیری‌مان را کاهش می‌دهد، اما باید با توجه به مباحث تکنولوژیکی و مقیاس اقتصادی انجام شود.

وی، شکست کمپروسورسازی، همچنین تلاش‌ها برای تولید لپ‌تاب، تبلت و موبایل در سال‌های گذشته در کشور را یادآور شد و گفت: امروز شنیده‌ها مبنی بر تلاش مشابهی برای تولید ماژول تلویزیون از سوی یکی از تولیدکنندگان داخلی است، اما در ابتدا باید دید چنین سرمایه‌گذاری چقدر تمام شده و مقیاس اقتصادی و تیراژ تولید آن باید مورد توجه قرار گیرد.

هاشمی یادآوری‌کرد:‌ امروز تغییرات تکنولوژیکی به گونه‌ای است که هر ۱۸ ماه یک عصر جدید محسوب می‌شود و سرمایه‌گذاران ماژول باید توجه کنند که نمی‌توان نوع خاصی از این محصول را برای همشه تولید و عرضه کرد.

وی در عین حال به تقاضای سالیانه بیش از ۱.۵ میلیون دستگاهی تلویزیون در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: حتی اگر همه این ظرفیت را بتوان با یک نوع ماژول پوشش داد، باز هم جوابگوی سرمایه‌گذاری انجام شده نخواهد بود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه‌کرد:‌ حتی اگر بتوان تولید ماژول را به تیراژ اقتصادی رسانید، باید برای صادرات باقی‌مانده مازاد بر نیاز آن فکری کرد که به نظر نمی‌رسد با رشد فزایده فناوری در جهان، بازاری برای آن بتوان یافت.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌در جهان امروزی، شرکت‌های بزرگ با طی کردن فرآیند ادغام، به دنبال کاهش هزینه‌های خود و افزایش هزینه‌های رقابت از سوی دیگر شرکت‌ها هستند؛ نکاتی که باید مد نظر تولیدکنندگان ایرانی نیز باشد.

حضور نظامی‌ها در صنعت

هاشمی، به استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌ نظامی‌ها برای تعریف همکاری‌هایی با بخش صنعت در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: هرچند در همه جای جهان حضور نظامی‌ها در یک عرصه با هدف دستیابی به تکنولوژی تولید است و مسائل مالی مطرح نیست، اما صرف تولید یک کالا یا قطعه هدف نهایی نیست و تولید باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

سرمایه‌گذاری یکی از عوامل اصلی تولید در کنار نیروی کار، انرژی و فناوری است. عاملی که با وجود اهمیت زیاد در تولید و اشتغال‌زایی اما با مشکلاتی در بخش‌های مختلف کشورمان از جمله بخش صنعت روبه‌رو است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دوم شهریورماه در نشست تصویری با اعضای دولت به مناسبت هفته دولت فرمودند: ‌«متأسفانه در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری در کشور دچار اختلال شده و در این زمینه عقب هستیم که برای بر طرف کردن این مشکل، ابتدا باید سرمایه‌گذاری‌های کلانی که در کشور رها شده و یا کُند پیش می‌روند، احیا شوند و هیچ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری بلاتکلیف نماند.»

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا