اجتماعیاقتصادیشهریصنعت و تجارت

مرزهای کشور قفل شده است و داد و ستد به سختی در حال انجام است

عضو کمیسیون امنیت ملی

فداحسین مالکی نماینده مجلس در مورد شرایط برجام بعد از ریاست جمهوری بایدن گفت: قانونی که مجلس مصوب کرده است بسیار شفاف است، در این قانون ذکر شده است که با عنایت به اینکه جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در برجام عمل کرده  و آمریکا عمل نکرده است پس مذاکره در مورد برجام معنا و مفهوم ندار. ،دولت بایدن باید بداند اگر خواستار مذاکره در قالب برجام است باید در گام نخست به تمامی تعهداتش در برجام عمل کند که مهم‌ترین آن لغو همه تحریم هاست.

به گزارش اقتصاد روز؛ این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس   ادامه داد: اگر آمریکایی‌ها تمامی تحریم ها را لغو کنند بعد ایران هم در مورد تصمیمی که گرفته است تجدید نظر می کند و موضوع تعهدات ادامه پیدا می کند یعنی تعهد در برابر تعهد .

نماینده زاهدان در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند مجلس به این دلیل با مذاکره مخالف است که دولت روحانی سرکار است و با دولت بعد اگر اصولگرا ها سرکار بیایند مجلس نیز رویه اش برای مذاکره تغییر خواهد کرد گفت: این موضوع را قبول ندارم چراکه منافع ملی چپ و راست، اصلاح طلب و اصولگرا ندارد.

هر فردی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب اگر بخواهد منافع ملی را قربانی اهداف شخصی و حزبی خودش کند کار اشتباهی انجام داده است. منافع ملی مان ایجاب می کند براساس اینکه دست ما در مقابل غربی ها پر است باید آنها را وادار کنیم که بپذیرند، آنها باید بدانند که ملت ایران ملتی نیست که آنها همه چیز را به آنها تحمیل کنند.

این نماینده اصول‌گرای مجلس تاکید کرد: عاقلانه این است که آقای بایدن با توجه به اینکه خودش از کسانی است که در برجام تاثیرگذار بوده است بیاید در اولین گام حسن نیت نشان دهد و همه تحریم ها را لغو کند،جمهوری اسلامی ایران هم نیز براساس برجام عمل می کند.

مالکی در پاسخ به این سوال که شما معتقدید مذاکره در قالب برجام مجدد شکل بگیرد گفت: مذاکره در مورد برجام معنی و مفهوم ندارد. برجام تمام شده است تعهداتی را ما پذیرفته ایم، تعهداتی را نیز آمریکایی ها و غربی پذیرفته‌اند. ما به تعهداتمان در این چندسال عمل کردیم اما آنها عمل نکرده اند. آقای بایدن اگر می خواهد حسن نیت نشان دهد لذا باید همه تحریم ها را لغو کند.

وی ادامه داد: توجیهی برای مذاکره نیست. اولین گام این است که حسن نیت طرف مقابل ثابت شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد بحث غنی سازی ۲۰درصد نیز گفت: اگر آمریکا تمامی تحریم ها را لغو کند ما به تمامی تعهدات خودمان در برجام برمی گردیم که این شامل درصد غنی سازی هم می شود.

وی در پاسخ به این سوال که مسئولان آمریکایی نیز این ادعا را دارند که ایران به تعهداتش عمل نکرده است ،گفت: ما در پاسخ به پمپئو می گوییم شما می گویید ما به ۸۰درصد تعهداتمان عمل کرده ایم،خود شما به چند درصد از ۱۰۰درصد تعهداتتان عمل کرده اید؟

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: بعید می دانم که بایدن بخواهد  عاقلانه  رفتار و تحریم ها را لغو کند چرا که وی تخصص در اجماع بین المللی علیه ایران دارد یعنی کسانی که در داخل کشور دلخوش به بایدن هستند باید حواسشان جمع باشد ،ترامپ فرق داشت،وی هوچی گر بود، ،قدرت سیاسی بایدن بالاتر از ترامپ است و بایدن اجماع بین المللی را می تواند علیه ایران داشته باشد. ما نباید بازی گذشته را بخوریم و باید سعی کنیم که بازی در زمین آمریکا باشد ،چراکه بایدن خودش از کسانی بوده است که در دولت اوباما در برجام تاثیر گذار بوده است.

وی اضافه کرد: بایدن اگر می خواهد دنیا به سمت بحران جدی جنگ خانمان‌سوز نرود باید حتما به برجام برگردد و تمامی تحریم ها را لغو کند.

مالکی در پاسخ به این سوال که اگر تحریم ها لغو نشود، تاکتیک ها و استراتژی‌های جمهوری اسلامی ایران برای مدیریت این شرایط سخت چیست ،گفت: جمهوری اسلامی ایران از تمامی ابزارهای خودش استفاده می کند. ما باید ضمن دور زدن تحریم ها از ظرفیت مرزهایمان برای صادرات و وارادت به نحو درست استفاده کنیم و این خود تحریمی که در حال حاضر در مناطق مرزی وجود دارد را برداریم و مشکلات مرزنشینان را حل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مرزهای ما حالت قفل شده دارند و داد و ستد در مرزها به سختی در حال انجام است که ما در فراکسیون مرزنشینان مجلس شورای اسلامی در حال تهیه طرحی هستیم  که تمام بخش نامه های وزارتخانه ها و قوانین مزاحم برای داد و ستد مرزنشینان  حذف شود.

منبع: عصر ایران

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا