اجتماعیاقتصادیشهریصنعت و تجارت

مرز تمرچین؛ ظرفیت میلیارد دلاری تجارت بین‌المللی در آذربایجان‌غربی

ارومیه-  مرز تمرچین پیرانشهر که تنها مرز رسمی ایران با شمال عراق در آذربایجان غربی است، ظرفیتی کم نظیر برای توسعه تجارت بین المللی این استان است و می‌تواند میزان صادرات از این مرز به میلیارد دلار نیز برسد که البته برای رسیدن به این رقم، اقدامات اساسی و زیرساختی ضرورت دارد.

به گزارش اقتصاد روز، آذربایجان غربی که ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان از طریق جمهوری خودمختار نخجوان و شمال عراق دارد، یکی از استان های مهم در حوزه توسعه تجارت بین المللی در کشور به شمار می‌رود.

در کنار توجه به پلدشت به عنوان مرز ایران با نخجوان و البته منطقه قفقاز و همچنین سه مرز ایران با ترکیه در سرو ارومیه، رازی خوی و بازرگان ماکو، مرز تمرچین نیز ظرفیت ویژه ای در مرز شمال عراق به شمار می‌رود که یکی از موثرترین مرزها به ویژه از لحاظ صادرات محسوب می‌شود.

این مرز که از اوایل سال ۱۳۸۷ به عنوان مرز رسمی ایران با شمال عراق فعالیت خود را آغاز کرده و از حدود ۶ سال پیش، این فعالیت شبانه روزی شده، در طول حدود ۱۳ سال گذشته، با وجود فرازو نشیب های زیاد، به فعالیت خود ادامه داده و در حال حاضر یکی از مرزهای فعال تجاری کشور بوده که هم در صادرات و هم در واردات، رتبه های خوبی دارد.

تمرچین که در فاصله ۱۳۳ کیلومتری و یک و نیم ساعته از ارومیه، مرکز آذربایجان غربی قرار دارد، در سال های اخیر امتحان خود را به خوبی پس داده و در برخی مواقع میزان صادرات از این مرز حتی به ۶۰۰ میلیون دلار در سال نیز رسیده که رقم بسیار خوبی در این بخش به شمار می رود.

در نیمه نخست امسال نیز شاهد صادرات قابل توجه از این مرز بودیم به طوری که با وجود شیوع کرونا، میزان صادرات از این مرز به رقم خوبی ۴۱۲ میلیون دلار رسید که در صورت تداوم همین روند، در پایان سال، حدود ۸۰۰ میلیون دلار صادرات را از این مرز تجربه خواهیم کرد.

صادرات ۲۸۵ هزار و ۵۸۷ تن کالا از گمرک تمرچین

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی  با اشاره به وضعیت بسیار خوب مرز تمرچین در نیمه نخست امسال در حوزه تجارت بین المللی گفت: ۲۵۸ هزار و ۵۸۷ تن انواع کالا طی نیمه نخست امسال از گمرک و بازارچه تمرچین پیرانشهر صادر شد.

غلامرضا بابایی افزود: ارزش این میزان کالای صادره، بیش از ۴۱۲ میلیون و ۳۷۳ هزار دلار بود که ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد.

وی اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی این بازارچه شامل سیمان، مصنوعات فلزی، میلگرد، مواد غذایی، لوازم صنعتی، میوه و فرش ماشینی بود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: در این مدت ۲ هزار و ۲۳۲ تن انواع کالای مورد نیاز کشور نیز از این گمرک و بازارچه تمرچین وارد کشور شد.

بابایی اظهار داشت: در نیمه نخست امسال ارزش کالاهای وارداتی به آذربایجان غربی نیز ۹ میلیون و ۳۷۶ هزار دلار بود که ۳۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

وی گفت: مهمترین کالاهای وارداتی از این گمرک و بازارچه مرزی نیز شامل ماشین آلات سنگین و قطعات و لوازم ماشینی بود.

امسال ۱.۲ میلیون تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر جابجا شده است

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که سه روز قبل به این استان سفر کرده نیز با اشاره به وضعیت خوب مرز تمرچین در حوزه تردد تجاری و حمل و نقل کالا از طریق این مرز چه در حوزه واردات و چه در حوزه صادرات، گفت: امسال با وجود شرایط تحریم و شیوع بیماری کووید ۱۹، یک میلیون و ۲۲۲ هزار تن کالا در مرز تمرچین پیرانشهر در آذربایجان غربی جابجا شده است.

جواد هدایتی افزود: از این  میزان ۶۶۲ هزار تن مربوط به کالاهای وارداتی و ۵۶۰ هزار تن مربوط به کالاهای صادراتی بوده است.

وی اضافه کرد: طی سال جاری برای حمل این میزان کالا، ۲۳ هزار تردد ناوگان باری در مرز تمرچین ثبت شده که با توجه به وضعیت این مرز، رقم بسیار خوبی به نظر می رسد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: در صورت تصویب طرح پیشنهادی ساماندهی مبادی ورودی و خروجی پایانه مرزی تمرچین شاهد تسهیل تردد کامیون‌های ورودی و خروجی و برطرف شدن حل مشکل این پایانه خواهیم بود.

تمرچین رتبه ۹ و ۱۰ ناوگان ورودی و خروجی در مرزهای کشور را داراست

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی نیز با اشاره به اهمیت پایانه مرزی تمرچین، گفت: سهم ناوگان ورودی پایانه مرزی تمرچین بیش از ۳۴ هزار و خروجی بیش از ۳۳ هزار دستگاه است که از نظر تعداد ناوگان ورودی با اختصاص ۵.۵ درصد کل ناوگان ورودی به کشور در رتبه ۹  و از نظر تعداد ناوگان خروجی با اختصاص پنج درصد در رتبه ۱۰ کشوری قرار دارد.

ارسلان شکری اضافه کرد: ترافیک و توقف وسایل نقلیه در جاده منتهی به محدوده پایانه مرزی و عدم استفاده بهینه از ظرفیت های موجود در مسیر محور پیرانشهر به مرز تمرچین برای ساماندهی ترافیک از عمده مشکلات این پایانه مرزی به شمار می رود.

وی، پایانه مرزی تمرچین را به عنوان یکی از ظرفیت های بزرگ ترانزیتی غرب کشور عنوان کرد و ادامه داد: واردات و صادرات از منطقه تمرچین مورد تأیید است و ما نیز از موضوع رونق اقتصادی مردم مرزنشین استقبال می‌کنیم و حل مشکلات موجود رویکرد اصلی سازمان و به تبع آن اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است.

البته در راستای استفاده از ظرفیت این مرز منحصر به فرد که یکی از موثرترین مرزهای صادراتی به شمال عراق محسوب می شود، اقدامات زیربنایی خوبی انجام شده و در حال انجام بوده و برای انجام برنامه ریزی شده که می تواند در بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه این مرز و البته تسهیل عبور و مرور به ویژه تردد تجاری مثمر ثمر باشد.

اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی ورودی پایانه مرزی تمرچین

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به موقعیت استراتژیک پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر گفت: در راستای بهبود وضعیت عمرانی این مرز، ۱۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی ورودی این پایانه اختصاص یافته است.

شکری افزود: عملیات اجرایی این طرح در مرز تمرچین پیرانشهر به زودی آغاز می شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی جهت تسریع در عبور و مرور و ترانزیت روان و جلوگیری از  تداخلات ترافیکی در ورودی پایانه مرزی تمرچین انتقال رویه های غیر مرزی و ورودی شرکت آغری بار و محور طلایی و بازارچه مرزی به پس کرانه پایانه مرزی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: در صدد هستیم با اجرایی شدن این پیشنهاد، زمینه توسعه فعالیت های تجاری را در این مرز فراهم کنیم.

بزرگراه ترانزیتی نقده – تمرچین تا پایان مجلس یازدهم افتتاح می‌شود

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم که چندی پیش برای بررسی وضعیت این مرز به آذربایجان غربی سفر کرده بود، با اشاره به ترانزیتی و مهم بودن مسیر نقده – پیرانشهر – تمرچین گفت: این بزرگراه به طول ۴۵ کیلومتر با اختصاص اعتبار مناسب پیش از پایان مجلس یازدهم به بهره برداری می رسد.

محمدرضا رضایی افزود: باتوجه به حجم تردد کامیون‌ها به سمت مرز تمرچین، وضعیت فعلی این جاده رضایت بخش نیست و وزارت راه و شهرسازی نیز بر بهبود وضعیت این مسیر تاکید دارد.

وی اضافه کرد: باتوجه به زمان‌بر بودن اتمام این پروژه، تصمیم گرفته شد که در حال حاضر مسیر پیرانشهر – نقده، با آسفالت مناسب بهسازی و یک خط دیگر به آن اضافه شود.

وی  با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری مرز تمرچین گفت: این مرز باید نقش خود را در شکوفایی اقتصادی و ایجاد زیرساخت‌های حوزه شهری و روستایی پیرانشهر ایفا کند.

مسیر نقده- پیرانشهر با ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بهسازی می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی هم با اشاره به ضرورت بهسازی این مسیر مهم متصل به جاده های بین المللی، اظهار کرد: یک هزار و ۵۵۲ میلیاد ریال اعتبار برای تعریض و بهسازی راه اصلی نقده- پیرانشهر- تمرچین در نظر گرفته شده است.

سیدمحسن حمزه‌لو اظهار داشت: طرح تعریض و بهسازی راه اصلی نقده – پیرانشهر – تمرچین به طول ٣٣ کیلومتر علاوه بر تسهیل در دسترسی به پایانه مرزی تمرچین، ارتقای ایمنی محورها و کاهش سوانح جاده‌ای را موجب می‌شود.

وی ادامه داد: احداث راه اصلی نقده –  پیرانشهر –  تمرچین در ۲ قطعه، زیرساخت لازم برای گسترش ظرفیت‌های پایانه مرزی تمرچین به عنوان یکی از فعال‌ترین پایانه‌های مرزی استان به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: پایانه مرزی تمرچین در جنوب آذربایجان‌غربی یکی از پنج پایانه مرزی استان بوده که دروازه تجاری ۲ کشور ایران و عراق قلمداد می‌شود و نقش کلیدی در توسعه جنوب استان دارد.

با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعل مرز تمرچین پیرانشهر و همچنین اقدامات اساسی انجام شده در راستای بهبود وضعیت زیرساختی این مرز، انتظار می رود که تمرچین، در سال های آینده بسیار شکوفاتر از امروز شده و به یکی از مرزهای مهم استان و کشور در کنار مرز بازرگان تبدیل  شود.

برای رسیدن به این وضعیت باید در کنار اقدامات زیرساختی، زمینه صادرات بهتر و با کیفیت تر نیز فراهم شود که در این خصوص توجه به کیفیت تولید در استان آذربایجان غربی، امری ضروری و اساسی است.

مرز تمرچین که در ۱۰ کیلومتری پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد محل تردد بسیاری از بازرگانان و افرادی است که برای کار به شمال عراق سفر می‌کنند.

تمرچین پیرانشهر از جمله مرزهای پنجگانه آذربایجان غربی است که در مرز ایران با عراق قرار دارد.

منبع: ایرنا

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا